Senaste nytt

Diskussion om arbetstid i Danmark

Visst är det. Dock är många svenskar extremt petiga med sina 60 min lunch. Resten av nordenborna slänger i sig maten och fortsätter att arbeta och går hellre hem tidigare. ;)
Nja, både i Danmark och Norge, där jag jobbat iaf, så finns ju kantin på arbetsplatsen, så man behöver inte lägga 30 min extra på att gå på stan och leta matställe eller sätta sig i bilen och köra iväg. 30 min räcker fint. Tar väl inte mer än 25 min att äta i Sverige heller skulle jag tänka mig, resten går till allt annat.

Hos vissa statliga myndigheter (de saknar kanske kugghjul? @olo ) så använder
man treminutersenheter där vi har 33 minuters lunch och 7h 57min arbetstid.

Överlag omodernt att reglera sådana saker. Du gör ditt jobb.

Jag har den typen av jobb där jag får betalt för att vara på plats mellan två tidpunkter och lösa de eventuella problem som uppstår i den tidsrymden, så för mig är det rimligt att min arbetsgivare avgör hur länge jag ska vara borta därifrån.

Om jag tar 15 min lunch förutsätts jag fortfarande vara på plats tills jag blir avlöst, så jag tar gärna den lunch jag har avtalat om.

Det är väl bara Sverige som har 60 min lunch? Danmark, Norge och Finland har väl bara 30 min?

Det var ingen som förklarade det för mig när jag började, de gnällde bara lite när jag kom tillbaka men det var aldrig så att de förklarade varför.

Jag har den typen av jobb där jag får betalt för att vara på plats mellan två tidpunkter och lösa de eventuella problem som uppstår i den tidsrymden, så för mig är det rimligt att min arbetsgivare avgör hur länge jag ska vara borta därifrån.

Om jag tar 15 min lunch förutsätts jag fortfarande vara på plats tills jag blir avlöst, så jag tar gärna den lunch jag har avtalat om.

Det var ingen som förklarade det för mig när jag började, de gnällde bara lite när jag kom tillbaka men det var aldrig så att de förklarade varför.
Ja, fast då gör man ju inte heller privata ärenden på arbetstid eller?

Jag tycker att det varierar kraftigt i Sverige hur synen på lunch är, däremot minns jag starkt från när jag jobbade i Norge avsaknaden av lunch. Oftast hade man möte 11-12 och ett nytt 12-13 för att klockan 13 dra igång en workshop. Norrmännen åt första prickigkorvsmörgåsen i korridoren till 11-mötet och sedan en med brunost i korridoren till 12-mötet. Jag upplevde då inga 30-minuters luncher inte...

Fast från klockan 17 har de ju rätt till betald övertidsmat i Norge. Jag kunde inte förstå hur det hängde ihop när jag skulle godkänna fakturor på Pepes Pizza där man ringt in en beställning 16:45 hur det kunde vara en kostnad för förtaget, men det fick jag snabbt förklarat för mig att så var det i Norge!

Fast från klockan 17 har de ju rätt till betald övertidsmat i Norge. Jag kunde inte förstå hur det hängde ihop när jag skulle godkänna fakturor på Pepes Pizza där man ringt in en beställning 16:45 hur det kunde vara en kostnad för förtaget, men det fick jag snabbt förklarat för mig att så var det i Norge!

Jag vet inte om alla har det, men på alla arbetsplatser jag arbetat på i Danmark har jag fått gratis mat av arbetsgivaren om jag jobbar natt. Min tidigare arbetsgivare hade riktigt god mat, min nuvarande... ja, man kan säga som så att jag beställer in mat istället.

Mitt avtal i Danmark säger 37 timmar per vecka exklusive 30 minuters lunch per dag. I praktiken blir det mellan 50-60 timmar i veckan i snitt...

Mitt avtal i Danmark säger 37 timmar per vecka exklusive 30 minuters lunch per dag. I praktiken blir det mellan 50-60 timmar i veckan i snitt...

Jag slogs precis av att jag nog inte har ett avtal, jag har regelbundna löneutbetalningar men jag kan inte hitta avtalet och jag tror inte jag signerat det. I förra veckan fick jag ett mail om att jag fått ledigt 2 veckor i juni för att kompensera för mitt overarbejde, och då slutar jag på 40h övertid.

Jag snittade 50-60h/veckan i april, och sedan dess har jag snittat ungefär 30h men de tycker fortfarande jag arbetar för mycket. I Sverige skulle min arbetstid vara låg, trots mina 60h veckor.

Toppen