Senaste nytt

Discounts on Food & Beverages - att få till det

erc

Medlem
Ett område som är absolut svårast att få till i enlighet med statusvillkoren är rabatten på mat och dryck.

I Norge (och Sverige?) ska det enligt något villkor inte vara applicerbart på alkoholhaltigt. Vilket ställer till det för personalen efter en middag.

Sist i Trysil meddelade servitrisen att jag fick ta det vid utcheckningen men jag vet ju att det vid utcheckning är snudd på omöjligt att få till rabatteringar för room-charge. Naturligtvis gick det inte vid utcheckning - så jag bara släppte det. Det handlade bara om småsummor ändå...

Efter en knapp vecka på Radisson Martinique i New York över nyår var det inte längre fråga om småsummor. Här bemöttes jag av en ny approach: "Vi är olika företag, så guld- eller conciergerabatten gäller inte i restaurangen." När jag då frågade om jag kommer få poäng för spenderat kapital på mat och dryck blev svaret svävande... Väl hemkommen och de-jetlagged ser jag att poängen kommit in och att jag fått poäng på mina restaurangnotor.

Ja - jag behöver inte fortsätta med exempel. Ni känner igen er. Att få rätt rabatt på mat och dryck som chargas rummet är ett lotteri. Likväl poängintjäningen på den samma.

Har ni några husknep för att få detta att fungera?

Jag har också haft problem med rabatten. Uppenbarligen måste kortet visas innan notan skrivs under. När jag har gjort det har det fungerat, men senast i Riga glömde jag det och de förklarade i receptionen när jag skulle pröjsa notan för rummet samt baren/maten att de inte kunde dra av i efterhand. Dåligt system tycker jag. Borde ju kunna gå att lösa i repan eftersom de har alla uppgifter samt är samma företag.

Vi/jag hade alltid samma problem innan. Men nu brukar jag säga att vad jag får i rabatt är eran dricks utomlands. I Sverige avrundar jag till närmsta hundralapp.

Toppen