Senaste nytt

Diners Club lounge access stoppas?

En observation / fråga om någon vet: Förr var loungeaccess för kortinnehavare gratis men man fick betala för medföljande gäst. Nu kostar varje besök, men man får x gratis besök baserat på sina inköp under 2011. Innebär det då att man kan använda dessa fria besök för både sig själv och gäst? (kan vara en ljusglimt om man har gäst med utan egen lounge access för den som handlat lite under föregående år)

En observation / fråga om någon vet: Förr var loungeaccess för kortinnehavare gratis men man fick betala för medföljande gäst. Nu kostar varje besök, men man får x gratis besök baserat på sina inköp under 2011. Innebär det då att man kan använda dessa fria besök för både sig själv och gäst? (kan vara en ljusglimt om man har gäst med utan egen lounge access för den som handlat lite under föregående år)

Nej, det gäller enbart för kortinnehavare.
(Jag tror att det stog någonstans i Diners Club Swedens webbsida.)

Innebär det då att man kan använda dessa fria besök för både sig själv och gäst?

Tyvärr inte, jag kontaktade DC och frågade om just detta då det verkade som om vi i familjen skulle ha ett kort som gav flera besök och ett annat som gav noll besök. Men nej, besöken är personliga för respektive kortinnehavare.

Jag mailade in och frågade vad som gällde:

Hej!

Vi kommunicerar inte ut detta någonstans eftersom de blir svårt att hålla
antalen aktuella om det nyligen gjorts ett besök och det kan ta tid innan
loungen redovisar detta.

Du har 2 fria besök under 2012 och de är laddade direkt i ditt kort.

Jag tycker förvisso att jag borde ha ett eller två besök till, men skit samma, nu vet jag i alla fall vad som gäller.

/Ola

Efter en liten omtanke tror jag nog att DC har gjort det bra. Man har ju ökat antalet lounger markant. Men nu är det dags att satsa på kvalité än kvantitet. Vissa av loungen är så usla att de ligger i källarvåning eller i mitten av byggnaden utan någon vy över runway plus finns inget annat än enkel alcoholfri bar med bara en sort av juice eller te. Te i tepåsar måste vara big no-no i lounge: det är som att servera Big Mac på ett fin restaurang. Nu håller jag f@n tyst om kaffet.

Jag tycker att med införandet av loungeavgifter måste DC också skaffa en publik rankning av alla lounger som besöks av medlemmar. Då kan vi se vilka ställen är bra och vilka skall man undvika. Det är också ett sätt för att vara säker på att man inte betalar 125kr för ett glas ljummen läsk med en salt cracker.

Nu har det varit lugnt på denna fronten på ett tag. Hoppas att lagom till nästa årsskiftet är DC klar med att bli av med freeloaders: mer värde per kort då massa alternativ har dykt upp.

Jag flyger med Star Alliance 9 av 10 ggr och då blir det ju deras lounger. Men ibland så blir det ju något annat bolag där man inte har status. Undrar därför om man kan ta ett snack med kundtjänst på DC och få "förskott" på loungebesöken? Eller om det är så smart utformat att det tickar in ett fritt besök för varje 10 Tkr som spenderats?

Varför jag undrar? Jo jag hade nästan ingen omsättning alls under 2011 på DC och lär väl därför inte ha något fritt loungebesök, men jag har i år omsatt närmare 40 Tkr på det kortet, taktar mot 100 Tkr och kommer med all säkerhet inte springa i tredjepartslounger 10 ggr under 2013...

Toppen