Senaste nytt

Dina dummaste flygbiljetter

Jobbet krävde att jag skulle hem efter en trip i Geneve. En enkel i eco GVA-FRA-ARN med LH gick loss på 10k. Grät inombords. Dock blev den resan inte av, då jag fick kontraorder att stanna kvar efter att jag passerat securityn.

Du vaskade alltså biljetten och fick inte ens ett par futtiga poäng för (den inställda) resan för specialpriset endast 10,000:-

För mig som aldrig flugit i tjänsten känns sånt här bara som science fiction eller rena rama sagan. men då jag är såpass insatt att jag förstår att ni inte "ljuger" inser jag att jag är ganska priviligierad med mitt resmönster med endast privata resor, då jag själv kan styra över mina eventuella tokresor.
På gott och ont får jag väl tillägga...

Du vaskade alltså biljetten och fick inte ens ett par futtiga poäng för (den inställda) resan för specialpriset endast 10,000:-
Hehe. Fick pengarna tillbaka men inte bagaget. Nyårshelg med bagagestrul och strejkande personal. Väskan dök upp ett par dagar senare. Flög hem med SK i E-Extra dagen efter (det var några år sedan) för under halva priset.

Dummaste man kan göra är nog att boka om i sista stund. Ofta kan en ombokning med uppgradering av bokningsklass inom economy kosta avsevärt mer än vad själva biljetten kostade från början. Ett av mina dåliga exempel är CPH-GOT och retur för nästan 6.000kr.

Utöver att boka privatresor till helt fel datum utan ombokningmöjlighet är det nog enkelbiljetter till Tyskland med Lufthansa. Landade på 14tkr eller om det till och med var 16 tkr för en kort resa ner, bara för att jag inte flög hem till samma flygplats som jag reste ut från.

Min minst prisvärda är nog bokning i taxin till ARN på ARN-CPH för 3400:-

Som tur var blir det inga longhauls för mig med kort varsel, så jag klarar mig från dessa 50k-priser till Afrika/Australien etc....

Inte samma kaliber som andra inlägg, men;

Ung, dum och relativt fattig var jag i London för att hälsa på min dåvarande flickvän. Jag var helt övertygad om att mitt flyg gick vid middagstid på söndagen. Framåt lunch kollade jag biljetten: planet hade gått på förmiddagen. Jag kommer inte ihåg varför det var så bråttom, men att flyga hem dagen efter var uteslutet. Drygt 5000 har jag för mig att det kostade. Jag hade säkert kunna flyga business för ungefär samma pris, men det visste jag ju inte då såklart.

Ryan air, Göteborg-Stansted ToR för någon hundralapp... fin fint... sen så flyttade de hemresan från 18 på kvällen till 6 på morgoen. Men varför är du irriterad, du kan ju få pengarna tillbaka....:) inte igen.. säger bra det.

Toppen