Senaste nytt

Din bedste flyvning?

Om jag ska välja bara en: den första flygningen med familjen i C (då de inte visste något förrän jag "släpade" dem mot loungen), Upper Deck på BA 747.
Glädjen, lyckan, nyfikenheten hos barn (och hustru) + ett fantastiskt crew som verkligen skämde bort oss värmer mig fortfarande :D

En närmast omöjlig fråga för mig att svara på då det finns så många olika aspekter på vad som är en bra flygning. Ground services, kabin, säte, crew, service, mat och dryck. Ibland är det dessutom de små sakerna som gör skillnad. Men troligtvis kommer det idag landa på något jag gjort professionellt för BusinessClass.

Premiärflygningen med Air France nya business class till New York står sig fortfarande rätt bra, med världens bästa bartender ombord. Likaså att få prova Etihads The Residence bara timmar efter den lanserats för världen, även om det bara var på marken. Det var häftigt! Pulsen slog i 180 under någon halvtimme där.

Min första long haul i Business: Shanghai – Zurich med SWISS för tre år sedan. Hade favoritplatsen 5K i "stübli" kabinen som delades med två andra passagerare. Maten var medioker som bäst, men det var besättningen som verkligen gjorde flygningen minnesvärd. SWISS sätter ribban högt när det kommer till service, och de lyckas skapa en viss lyxkänsla som jag inte lyckats återfå på något annat bolag.

Men jag skulle nog säga att förstaplatsen delas med denna:

http://www.businessclass.se/forum/t...g-första-upplevelse-med-cathay-pacific.15711/

Easy; Skulle flyga ZRH-SIN med Singapore Airlines nya 77W för ett antal år sedan i Business/Raffles vilket skulle bli best trip ever. Dock pep mitt boarding kort i gaten...döm om min förvåning när jag får ett nytt rött boardong kort med "First"...svävade på moln ner genom gaten. First First från upgrade på SQ :). 12 timmar i luften kändes som 2 timmar. Aldrig mått så bra ombord tror jag(och varit så mätt när jag landat). Svårslaget för min del, just när det var så oförutsett.

Står mellan två stycken. Cockpit OSD-ARN var mäktig å sitt sätt men etta är ändå FRA-SFO i business med lufthansa
Bara att få sitt namn uppropat i gaten och första gången sitta i annat än economy var nåt alldeles extra
O att få åka jumbo på det var ju kryddan på moset.
Kommer inte ihåg så mkt av själva flighten förutom att det var mat o dryck mest hela tiden, var dessutom ID-passagerare eftersom ja jobbade på sas på den tiden, o att försöka smälta in bland slipsnissar som betalar typ tio ggr mer var lite lustigt.
Champagne innan start var det också, ja fattade ingenting :)

Utvilsomt fra 2013.

Singapore - Los Angeles. (t/r)
SQ19 / SQ20
A340-500 med kun 100 business seter.
Verdens nest lengste flytur (på daværende tidspunkt..)
De korteste 18 timene i mitt liv.

Min bästa flygning är inte med ett flygbolag. Kan inte bestämma mig om det är min första ensamflygning som 16 åring i min strävan att bli segelflygare eller i början av 90 talet då jag fick möjligheten att åka med i ett pass SK 37 över hälsingland och bottenhavet.
Bägge mycket fina minnen....

Min handlar inte om service och njutning utan om hur kul det var ombord. Jag skrattade hela resan. Det var ARN-ATH med julkalender i somras. Kändes som en mysig förfest med gott klimax. Sen minns jag en flygning från DAM-BUD då en ung ChabbeT åkte C för första gången. Bra service och god atmosfär men toppen mat ffa.

En flygning i Emirates First mellan Kuala Lumpur och Dubai på min väg hem från Auckland tidigare i år. Purser samt senior cabin crew var samma personer som flygningen på nedresan mellan Kuala Lumpur och Melbourne. Ni kan ju tänka er vilket service man fick ombord då det hade varit en del pratstunder under den tidigare flygningen. Efter flygningen fattade fortfarande inte pursen vad som hade hänt med dom oddsen att vi lyckades träffa på varandra igen inom loppet av 3 veckors mellanrum på deras fifht freedom flight DXB-KUL-MEL.

Toppen