Senaste nytt

Digitalt vs fysiskt boardingpass

Trooper

Medlem
Jag är en sådan där person som råkar ha någon slags övertro till det digitala. Tidigare när jag flugit sas har jag checkat in i appen och där fått mitt boardingpass och sen har det varit bra med det.

Idag, dock i ett helt annat ärende, insåg jag att mobiltelefoner faktiskt kan sluta att funka och därav funderar jag på följande.

Går det att checka in online webb/app och sedan även gå till en automat på flygplatsen för att få ett fysiskt boardingpass Så att man både har ett i appen och ett fysiskt.

Hur går man enklast tillväga för att uppnå detta?
 

jacoph

Medlem
Yes, bara att skriva ut vid disk eller i automat. Inga problem att få ut fler kopior om det nu skulle behövas.
 

Tomas E

Medlem
Ja, man går till automaten och kryssar i alternativet "skriv ut boardingkort" som finns bredvid övriga alternativ såsom "checka in bagage" och "lägg till bonuskort". ;)
 

Jannes

Medlem
Har gjort det flera gånger, speciellt tidigare där jag hade en mobil vars skärm tydligen var svårt för maskinerna att läsa.
Dessutom lite mindre skärmtid ;)
 

Trooper

Medlem
Tack @Tomas E !

Ska nog ta för vana att skriva ut ett fysiskt i framtiden. Dumt om man tappar mobilen så skärmen går och man inte har något fysiskt. Idag blev det till att åka hem och hämta mitt betalkort och tillbaka till affären för att betala min mat. :) Va så svårt att komma åt Samsung Pay med trasig skärm.
 
Jag har ofta flera digitala enheter med mig, så på "viktigare" resor brukar jag se till att ha åtminstone ha nedladdat boardingpass på både dator/surfplatta/annat utöver min mobiltelefon. Det vore såklart lite otympligt att scanna boardingpasset från min dator men det hade fungerat som nödlösningen om behovet uppstår.

Att ha boardingpass på två ställen gäller även om det ena är ett fysiskt papperskort. Det har nämligen hänt att ett sådant har försvunnit för mig också så det är inte bara det digitala som kan fallera.
 
Tack @Tomas E !

Ska nog ta för vana att skriva ut ett fysiskt i framtiden. Dumt om man tappar mobilen så skärmen går och man inte har något fysiskt. Idag blev det till att åka hem och hämta mitt betalkort och tillbaka till affären för att betala min mat. :) Va så svårt att komma åt Samsung Pay med trasig skärm.
Om du går till SAS incheckningsdisk och visar pass eller nationellt ID så skriver de ut boardingkort, du behöver ingen telefon för det.
 

henke12

Medlem
Jag är en sådan där person som råkar ha någon slags övertro till det digitala.
+1
Jag kör på tills det inte gör det :)

Skulle uppskatta att jag senaste 6 åren(ca 400 flygningar) endast haft boardingkort på 98% av dessa flygningar och det har funkat 100% av resorna :)
Räknar med att det löser sig på annat sätt ifall min mobilen skulle faila. Finns redundans via Apple Watch om inte annat.
 

Trooper

Medlem
@Christiansson Nej det förstår jag ockå och det var inte där jag tänkte att jag var i behov av en telefon.

Men kan ju bli problem om man som mig bara checkar in i appen och litar fullt ut på att telefonen ska fungera hela resan. Går säkert att lösa vid gaten om det skulle vara så att man tappar luren i backen precis vid boarding. Men ändå skönare att ha ett fysiskt med sig redan från början.
 
Toppen