Senaste nytt

Deutsche Bahn till Star Alliance

trekker

Medlem
Verkar inte som att man får access till DB lounge om man reser i ekonomi som Star Gold, tyvärr.
Är DB lounge något att ha? Jag har inte besökt någon men kan säga att första klass loungerna för tåg i UK inte är något man eftersträvar alls. DB kanske är bättre dock?
 

igelkotten

Medlem
Är DB lounge något att ha? Jag har inte besökt någon men kan säga att första klass loungerna för tåg i UK inte är något man eftersträvar alls. DB kanske är bättre dock?

Bra fråga! Googlade lite och de ser ju bättre ut än de brittiska (dock inte särskilt svårt att överträffa dem)... :) Enligt någon sajt har LH Senator tillgång så det kanske inte är helt kört med access med Gold.
 
Efter att ha läst detta för några dagar sedan började mina tankar vandra till: Vad hade hänt om SJ gick med i Star Alliance? SJ matar ju inte direkt till flygplatser, men.. Hade vi sett resenärer som vanligtvis tagit flyget helt plötsligt börjat ta tåget mellan tex. Malmö och Stockholm? Bara en tankegång, såga och diskutera.
 

Hachans

Medlem
Efter att ha läst detta för några dagar sedan började mina tankar vandra till: Vad hade hänt om SJ gick med i Star Alliance? SJ matar ju inte direkt till flygplatser, men.. Hade vi sett resenärer som vanligtvis tagit flyget helt plötsligt börjat ta tåget mellan tex. Malmö och Stockholm? Bara en tankegång, såga och diskutera.

Vi hade ju ett test där SJ/SAS matade trafik till varandra. Med de konstanta förseningarna från båda håll blev det både dyrt, ohållbart och oattraktivt för paxen.

SAS och SJ kopplar ihop flyget med tåget - SAS

Jag hade gärna sett det hända igen, men när spårnätet i Sverige inte ens klarar av att se till att kortväga regional/pendeltåg går i tid så tror jag inte på detta för Sverige. Men det hade behövts.
 

Nordpilen

Medlem
Undersöker möjligheten att boka en tåganslutning med DB till Frankfurt för att därifrån flyga med SAS. Via SAS hemsida verkar det vara kört att boka en sådan biljett (hittar inte järnvägsstationen även om jag skriver in flygplatskoden för denna).

Vet någon om affärsresebyråerna klarar av att boka genomgående "flygbiljett" med tåg till Frankfurt och därifrån vidare med SAS eller fungerar det endast med Lufthansa hela vägen? SAS-flygningarna går ju att boka som Lufthansa genom codeshare vad jag förstår, men prisbilden verkar då vara en helt annan än om man bokar via SAS.

Kan man lägga till tåget senare till en existerande flygbokning från Frankfurt eller måste allt paketeras samtidigt för att få med tåget?

Enligt denna länk verkar dock SAS inte ingå i samarbetet trots att de är Star Alliance?
file:///C:/Users/perko/Downloads/202207_Rail&Fly%20Airline%20Partner.pdf
 
Last edited:
Toppen