Senaste nytt

Det finns all anledning att ha koll på vilket flygbolag man anlitar

Har ett minne från när jag var runt fem år, SAS eller Linjeflyg, då fick jag sitta i knäet och hålla i kontrollerna och lyssna på kommunikationen. Antagligen var autopiloten på, eller så kanske de ska vara glada att på 1980-talet så filmades inte allting jämt och ständigt.

Har ett minne från när jag var runt fem år, SAS eller Linjeflyg, då fick jag sitta i knäet och hålla i kontrollerna och lyssna på kommunikationen. Antagligen var autopiloten på, eller så kanske de ska vara glada att på 1980-talet så filmades inte allting jämt och ständigt.

Absolut. Så var det mer eller mindre alltid tidigare (innan 9/11), även på SAS, och framförallt på långflygningar. Då gick de ju ut över PAt och inbjöd kidsen ombord till att komma fram till flight deck och kolla i mid-flight. Jag minns inte att jag har dragit i några reglage, men visst fick man absolut komma fram och sitta där. Det är väl på sätt och vis bra att säkerhetstänket ökat (trist sett till att det blir allt svårare för skötsamma barn att få en inblick), men samtidigt blir det ju lite av att kasta sten i glashus när det såg likadant ut i Sverige tidigare. Ibland var det till och med ju rena rama rökrutan där framme när alla satt där och bolmade.

Last edited:
Min avsikt med inlägget var inte att referera till hur det var förr eftersom det inte är relevant i dagens flygtrafik. Jag har varit inne i cockpit många gånger med mina barn under långflygningar och även dom har fått suttit i någon av piloternas stolar. På den tiden var det skillnad, det var mest analoga system och inte så datoriserat, vilket inte fick så förödande effekter om man råkade "pilla" på någon knapp. Vidare var det mycket mindre trafik att vara uppmärksam på för piloterna. Sedan hade piloterna bra koll på att de de tog in inte ställde till med något.

Men att med dagens säkerhetstänk (eller rättare sagt brist på säkerhetstänk) göra denna video och lägga ut är skandalöst dåligt omdöme.

Absolut. Så var det mer eller mindre alltid tidigare (innan 9/11), även på SAS, och framförallt på långflygningar. Då gick de ju ut över PAt och inbjöd kidsen ombord till att komma fram till flight deck och kolla i mid-flight. Jag minns inte att jag har dragit i några reglage, men visst fick man absolut komma fram och sitta där. Det är väl på sätt och vis bra att säkerhetstänket ökat (trist sett till att det blir allt svårare för skötsamma barn att få en inblick), men samtidigt blir det ju lite av att kasta sten i glashus när det såg likadant ut i Sverige tidigare. Ibland var det till och med ju rena rama rökrutan där framme när alla satt där och bolmade.

Man fick absolut komma in i cockpiten, och titta runt och ställa frågar och någon gång sitta ner men jag kan inte minnas att jag någonsin fick röra något annat än stolen på de rimligt många flygningarna jag var på som barn på det glada nittiotalet.

Jag kommer också ihåg att alla, inklusive SAS, hade en "rökzon" i planet. Hur i helvete någon trodde att röken skulle stanna på rad 17 (eller vad det nu var) är långt bortom mitt förstånd.

Såsom med många saker verkar det som om de blev fartblinda till vilken fara det egentligen innebär att ett barn ställer in autopiloten och styr planet, men jag utgår ifrån att ingen av dessa piloter någonsin kommer flyga ett flygplan igen.

Toppen