Senaste nytt

Destinationavgift NYC?

JockeS

Medlem
Visa bifogad bild 123471 Visa bifogad bild 123470 Bok hotell för första gången i NYC via SAS och noterar på bekräftelsen att det står att man ska betala 40$ i destinationsavgift på hotellet.

Men innan jag tryckte på ”Boka” så stod det att avgiften ingår i bokningen.

Så är det någon som har erfarenhet av detta och kan säga om avgiften ingår i bokningen eller om den tillkommer ändå?
 

raphaelmak

Medlem
Visa bifogad bild 123471 Visa bifogad bild 123470 Bok hotell för första gången i NYC via SAS och noterar på bekräftelsen att det står att man ska betala 40$ i destinationsavgift på hotellet.

Men innan jag tryckte på ”Boka” så stod det att avgiften ingår i bokningen.

Så är det någon som har erfarenhet av detta och kan säga om avgiften ingår i bokningen eller om den tillkommer ändå?
Kan det handlar om s.k. "resort fees" som förekommer ofta i USA? Alltså en avgift som inte ingår i priset för att få tjäna in mer pengar utan att höja det annonserade priset.

EDIT - kollade lite mer på Resort fee - Wikipedia och hittade följande -
New York City has seen a surge in hotel resort fees. In New York City the fees are often called destination fees, facility fees or amenity fees. There were 15 hotels in New York City with resort fees in 2016. In 2018 there were 84. In 2020, there are over 125.
Jag tror då att destination fees är ju den här som du frågade om, dvs destinationsavgifter.

Samma artikel säger också att EU-direktiv 2011/83/EU kräver att alla avgifter ingår annonserade, detta gäller även för europeiska plattformar som säljer icke-EU övernattning, varför det säger att "avgiften ingår i bokningen". Om du ska betala hela priset vid hotellet så tror jag att det är inget att oroa.
 
Last edited:

JockeS

Medlem
Kan det handlar om s.k. "resort fees" som förekommer ofta i USA?
Ja det kan det absolut göra. I Las Vegas tillkommer ju alltid det också. Been there done that.
Dock så använder hotellkedjorna samma typ av avgift i städerna också.

Men jag undrar mest om vi kommer behöva betala den extra när vi ska checka in.
För som jag skrev, så stod det att avgiften skulle ingå när vi bokade.
Men bekräftelsen säger att hotellet kommer ta ut avgiften extra utöver det priset vi såg när vi bokade.

Väldigt luddigt vad som gäller och veti nte riktigt om det är SAS, Hotels.com eller hotellet vi ska fråga vad som gäller.
 
Toppen