Senaste nytt

Destination New York - LÄMNA ERA TIPS

Efter att man har varit uppe i The Top of the Rock är man törstig och då får man till Bill's Bar and Burger runt hörnet (51:a och 5:e) och dricker världens godaste jordgubbsmilkshake. Man får gratis refill. :)

Därefter tar åker man över till Staten Island och tar lokalbussen till Staten Island Mall, på andra sidan ön. Grejen med denna tur är inte att shoppa utan att man får se lite "vanlig" USA-bebyggelse, vilken (som de flesta vet) är helt olik Manhattanbebyggelse. En skön tur för att upptäckta en liten del av USA,

På kvällen åker man upp i The View, stadens enda roterande restaurang högst upp i Marriott Marquis vid Times Square. Det är dyrt som fasiken, men väldigt god mat, fin utsikt och drinkar med massa sprit i.

Alla har sin egen New York, det tar tid innan man hittar sin.

Sant det där, egentligen det enda riktiga "tipset" man kan ge. Jag vet faktiskt inte vad jag ska ge för tre tips, det känns inte som en sådan stad, men ok:

1. En budgetklassiker som de gånger jag har åkt har varit mycket intressant är Staten Island Ferry, vet inte om den är gratis eller kostar 50 cent eller nåt, dyrt är det i alla fall inte.

2. Gå gärna över Brooklyn Bridge (och senare tillbaka som Henrik P nämnde) men fortsätt gå så att du får se ett minst lika äkta New York som Manhattan, nämligen Brooklyn. Blandningen av folk och etniska specialkvarter i både Brooklyn och Queens går bara inte att föreställa sig om man inte varit där. Promenera runt i indiska, ryska, ultraortodoxjudiska och latinamerikanska stadsdelar och prova lokala specialiteter.

3. Verkar tips 1 och 2 snåla? Bränn allt du har och njut något sagolikt på:
Sparks Steak House - Wikipedia, the free encyclopedia

Ah...vad bra :)

Glömde säga att alla promenader i NYC blir så mycket bättre med ett bra soundtrack i lurarna också, som Sweet Jane eller vad som helst från Lou Reeds Walk on the wild side. goose bumps :cool:

Mitt tips är att gå mycket. Finns inget bättre sätt än att supa in atmosfären och uppleva staden än att vandra runt i den. Älskar att gå upp tidigt för att se hur alla affärer öppnar och hur de sköljer av gatan framför butikerna. Det är ett härligt myller av människor, bilar och dofter.

Några tips:

1. Hotel W New York, Lexington Avenue | New York City/Manhattan Hotel – W New York
Prisvärt och central läge gör detta hotell ett av mina favoriter i New York.

2. Restaurang Buddakan, 9th Avenue | Buddakan NYC
Restaurang som är jätte hip men prisvärd och har trevlig atmosfär. Du kanske kommer ihåg restaurangen från filmen Sex in the City.

3. Helikopter sightseen | Liberty Helicopter Charter | Hamptons | New York | Atlantic City | Airport Transfer | Call (908) 474-9700
Ett jätte trevlig sätt att se Manhattan från en annan perspektiv - upp i från. Du kommer att inte att ångra.

4. The Broodway | Broadway Tickets | Broadway Shows | Theater Tickets | Broadway.com
Att se en musikal är ett måste om du reser till New York. En tips boka biljetter förväg eller använda AMEX Concierse service att få bra biljetter till de populäraste musikal.

5. The Trump Tower, 5th Avenue | http://www.trump.com/
Gå gärna in och ta titt. Det finns en bra lunch ställe och glöm inte att ta en hiss tur och ge dricks till killen som vänligt frågar till vilken våning är du på väg.

6. Central Park ZOO, Central Park | http://www.centralparkzoo.com/
Om du vill ta en stund och gömma dig bort från all trafik så ta dig till Central Park ZOO. Du kommer glömmer att du är faktiskt i en stor stad som New York.

Last edited:
Tre saker som jag kommer på rakt upp och ner:

1) ESB. Jag tycker inte det finns någon bättre utsiktsplats än just Empire State Building.

2) Highline park. Mycket trevligt promenadstråk längs västra delen av Manhattan.

3) Carlos Bakery (Visserligen i NJC, men ändå...) Har man sett Cake Boss på TLC så vet man vad detta är och kan tycka det är skoj att se stället i verkligheten. Dessutom har de riktigt goda bakverk.

Vad gäller hotell har jag inte bott på några lyxigare inrättningar, men jag kan rekommendera både Hilton Garden Inn Tribeca och Hampton Inn 35th Street. Relativt billiga och mycket nära till tunnelbana.

Har inte så mycket att bidra mig, men jag har ett väldigt speciellt minne från mitt besök i NYC '98 och det var Blue Note jazz club och en spelning med Jimmy Smith.

Hoteltips (som jag tror vi skrivit om i någon annan tråd också
Alt1:
Boka ett bra rum i god tid innan men se till att det går att avboka utan avgift
2-3 veckor innan resa - gå in och fynda på Travelzoo.com, hotwire.com mfl
Du kan göra riktiga fynd

Alt2:
Jetsetter.com brukar ha riktiga fynd men ganska lång framförhållning, de är däremot inte avbokningsbart. Körde exempelvis the strand för 150$ natten nyligen.

Toppen