Senaste nytt

Destination Mallorca - tips och frågor

FilipJ

Medlem
Efter att klurat mycket på vart årets enda möjliga utlandsresa kan gå till fick det med SAS senaste kampanj bli Mallorca. Perfekt med direktflyg och biljetter för två vuxna + en infant under 3000 kr.
Hur som helst. Jag har sökt lite på forumet kring erfarenheter och tips kring ön (kanske en av svenskarnas mest besökta i västra medelhavet?), och det mesta tycks handla om huruvida passagerare i SAS plus har tillgång till tredjepartslounge på flygplatsen eller ej.. Själv har jag varit där, men det är 20 år sedan så jag har absolut ingen koll.

Mina frågor är kring tips framför allt gällande hotell och vart man rekommenderas att bo. Vi kommer resa första veckan i maj, vi är två vuxna och ett barn som är strax under två år. Det är värt att nämna att en av de vuxna då är gravid i ca v30, så avkoppling, pool, och trevligt kulturliv är att önska.
Har tittat på Hilton Mallorca (iom HHG med ambition att återkvalificera och fortsätta bygga poängkassa), men är inte övertygad utifrån recensioner och att frukost alltid är inprisat i alla rum. Dessutom är inte deras policy kring barn i föräldrars säng något jag lyckats hitta. Vi kan tänka oss all inclusive, men inriktningen är nog vanligt hotell. Budget max 2000 per natt. Vi vill inte byta hotell mitt i.

Andra tips mottages tacksamt. Bästa sidan av ön att möta försommaren på? Kul utflyktsmål för mig och grabben att göra när frugan vilar? Värt att hyra bil hel/halv vecka etc etc..
Dykning vore en otroligt rolig uppsida om det finns i krokarna kring där vi positionerar oss.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mrestes

Medlem
Skulle bo i Palma, de gamla delarna. Många restauranger och kultur. Det är bara att kolla på hotels.com för att hitta något med pool men inte säkert att ett utomhus pool kommer att vara öppet eller varmt första veckan i maj. Havet och dykning komma att vara kall och eftersom jag inte dyka vet jag inte vad som finns nära Palma. Förutom de gamla delarna kan man även titta runt området nära Mercat de Santa Carolina. Mysiga kvarter med många krogar och butiker men inte lika mycket kultur som gamla stan.

Ska du hitta något med inomhus pool under 2000 kr på natt i dessa område kan det vara svårt. Men om du åka ut till sommarturistområden nära stränderna blir det säkert billigare eftersom det är lågsäsong och hotellen komma att vara i behov av gäster. Men då har du inte samma utbud av restauranger och ingen kultur direkt.

Gällande policy med barn i sängen enklaste är en fråga via hotellet hemsida efter du har hittat kandidater via hotels.com för att kolla om barn, om pool är öppet och uppvärmt (eller iallafall inomhus) och pris, eftersom de kan har bättre pris än hotels.com Då kan tu alltid boka via hotels.com och sedan använda prisgaranti om hotellets lägre pris finns på deras hemsida. Har gjort exakt detta de 2 sista gånger jag var i Palma (men det hotellet är nog inte riktigt det du söker).
Restaurang och bar tips i Palma finns här: https://www.businessclass.com/forum/threads/tips-på-restauranger-i-palma.26642/page-3#post-1064631

Båda restauranger, och nästan alla restauranger i Palma, är inget problem med små barn. Cocktailbarerna är svårare. Lite små att få plats med vagn i dem tror jag.

Mallorca har blivit dyrare de senaste åren, särskilt i Palma och Soller.
 
Last edited:

TP12

Medlem
Bodde på Hilton Mallorca förr-förra sommaren (om jag minns rätt). Var helt ok men inget jag kommer återkomma till. Inte roligaste poolområdet (och ganska crowded), ingen strand, begränsat restaurangutbud och vill minnas att det var ganska lyhört i rummet. Det ligger avsides så ni kommer behöva hyrbil om ni inte tänker vara på hotellet hela resan (och det kommer ni inte vilja).
 

Dawes

Medlem
IHG har kampanj på iberostar hotellen fram till 20/5, 40k poäng för fyra nätter och 40k efter ytterligare fyra. Jag har ingen erfarenhet av dem men det finns ett antal på ön både med och utan all inclusive runt 2k natten på vissa.
Värt att kolla upp samt att du får en rejäl hög poäng.
 

airac

Medlem
IHG har kampanj på iberostar hotellen fram till 20/5, 40k poäng för fyra nätter och 40k efter ytterligare fyra. Jag har ingen erfarenhet av dem men det finns ett antal på ön både med och utan all inclusive runt 2k natten på vissa.
Värt att kolla upp samt att du får en rejäl hög poäng.
Vi är på väg dit. Tyvärr bara ett öppet just nu: Cristina. Vi får se om det duger! Kan återkoppla senare.
 

FT99

Medlem
Har bodd på hotel Posada Terra Santa i Palma, riktigt bra hotell som jag kan rekomendera. Litet och trevligt hotel, bra läge. Senast hyrde vi en lägenhet med egen privat tak-pool, via Airbnb, kan vara något att kolla som ett alternativ.
 
Efter att klurat mycket på vart årets enda möjliga utlandsresa kan gå till fick det med SAS senaste kampanj bli Mallorca. Perfekt med direktflyg och biljetter för två vuxna + en infant under 3000 kr.
Hur som helst. Jag har sökt lite på forumet kring erfarenheter och tips kring ön (kanske en av svenskarnas mest besökta i västra medelhavet?), och det mesta tycks handla om huruvida passagerare i SAS plus har tillgång till tredjepartslounge på flygplatsen eller ej.. Själv har jag varit där, men det är 20 år sedan så jag har absolut ingen koll.

Mina frågor är kring tips framför allt gällande hotell och vart man rekommenderas att bo. Vi kommer resa första veckan i maj, vi är två vuxna och ett barn som är strax under två år. Det är värt att nämna att en av de vuxna då är gravid i ca v30, så avkoppling, pool, och trevligt kulturliv är att önska.
Har tittat på Hilton Mallorca (iom HHG med ambition att återkvalificera och fortsätta bygga poängkassa), men är inte övertygad utifrån recensioner och att frukost alltid är inprisat i alla rum. Dessutom är inte deras policy kring barn i föräldrars säng något jag lyckats hitta. Vi kan tänka oss all inclusive, men inriktningen är nog vanligt hotell. Budget max 2000 per natt. Vi vill inte byta hotell mitt i.

Andra tips mottages tacksamt. Bästa sidan av ön att möta försommaren på? Kul utflyktsmål för mig och grabben att göra när frugan vilar? Värt att hyra bil hel/halv vecka etc etc..
Dykning vore en otroligt rolig uppsida om det finns i krokarna kring där vi positionerar oss.
Innside Palma Bosque har inomhuspool och med lite flyt kan du hitta för under 2000 per natt. Kostar cirka 25€ med taxi dit från flygplatsen.
Hade inte hyrt bil om jag skulle bo i Palma, ingen lätt stad ha bil i (parkering plus förbjudna zoner) så hade hyrt över dagen bara om jag ville göra utflykt.
Utflykt med en tvååring… finns en borg du kan promenera upp till från hotellet, lite snirklig väg och fin utsikt sen så får du ett träningspass och grabben kan sova lite. Någon km bort från hotellet ligger en sportarena med lite aktivetsgrejer. Eller ta en promenad till närmsta strand bara.
 

airac

Medlem
Var det något att ha?
Iberostar Cristina är väl ett genomsnitt all-inklusive. Varken bu eller bä. Maten var helt ok för priset, trångt vid middagstid. Första och senaste gången vi bodde all inklusive var Ikos Andalusia som kostar 3x och har en helt annan nivå.

Läget bra off-season, nära stranden och alla turistfällor stängda. Vi hade en hyrbil för att ta lite utflykter och hittade gratis gatuparkering på rimliga avstånd, men inte i överflod så tveksamt att vara bilburen i byn när andra hotell också har öppnat.

Om något finare Iberostar på ön är öppet skulle jag absolut åka dit istället. Jag är mest förundrad över att det fanns få ställe med lila bra betyg på Google och TripAdvisor.
 

Attachments

  • IMG_2959.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 16

FilipJ

Medlem
Iberostar Cristina är väl ett genomsnitt all-inklusive. Varken bu eller bä. Maten var helt ok för priset, trångt vid middagstid. Första och senaste gången vi bodde all inklusive var Ikos Andalusia som kostar 3x och har en helt annan nivå.

Läget bra off-season, nära stranden och alla turistfällor stängda. Vi hade en hyrbil för att ta lite utflykter och hittade gratis gatuparkering på rimliga avstånd, men inte i överflod så tveksamt att vara bilburen i byn när andra hotell också har öppnat.

Om något finare Iberostar på ön är öppet skulle jag absolut åka dit istället. Jag är mest förundrad över att det fanns få ställe med lila bra betyg på Google och TripAdvisor.
Tackar för det. Cristina är i rätt prisnivå för oss om vi bestämmer oss för all inclusive. 3x är för oss inte realistiskt denna gång.
 
Toppen