Senaste nytt

Deponera kreditkort

Samtidigt är det tvärtom, många utlänningar tittar på servitrisen som hon inte är riktigt klok när hon begär att få springa utom synhåll med kortet istället för att dra det vid bordet som oftast sker utomlands...

Tog och läste igenom det jag skrev igen och t.o.m jag blev lite förvirrad. Vet inte om du syftar på mitt inlägg så jag antar bara det. Klantade till inläget rejält. Syftade enbart på proceduren när man ska börja beställa/vill öppna kredit. Inte hur det hanteras när notan skall betalas.

Helt oacceptabelt av restaurangen. Jag hade då aldrig mer satt min fot där. Har aldrig ens hört talas om något liknande, men så har jag ju också bara varit på resande fot x antal v/år de sista 20 åren så vad vet jag. :confused:

Jag ser inte det som kränkande på något som helst sätt, men däremot ser jag det som ett stort säkerhetsproblem...

Samtidigt är det tvärtom, många utlänningar tittar på servitrisen som hon inte är riktigt klok när hon begär att få springa utom synhåll med kortet istället för att dra det vid bordet som oftast sker utomlands...
Precis, hur ställer sig kreditkortsbolagen till att du blir skimmad och att du medvetet lämnat kortet ifrån dig i flera timmar?

Jag tycker det är helt oacceptabelt, och lite oproffsigt att kräva det från sina gäster. Jag tror det skadar mer än det hjälper om jag ska vara ärlig. Jag hade sett det som en förolämpning, kräver restaurangen kreditkortet som deponering litar de ju inte på gästen. Sedan kan man bortförklara med ledningsbeslut men syftet går ju inte hymla med

Jag har varit med om att jag har avkrävts betalning för drycken i baren innan jag har kunnat sätta mig vid ett bord och äta, men det låter på din första beskrivning som att ni inte förflyttade er inom restaurangen, utan faktiskt satt kvar.
Om det var fallet, så kan jag tycka att det var lite ovanligt, men jag kan även förstå det om man har problem med springnotor...

Oavsett vad man tycker om depositionen så torde deras tilläggsavgifter för kortköp vara ett brott mot avtalet med kortutgivaren. Om du är stridshumör så går det ju att fördjupa sig i det...

Hotell och hyrbilsföretag har ju tillämpat detta i väldigt många år.

Men hur gör dem om man tänkt sig betala kontant ? Skall man då först bestämma vad man skall äta och dricka och sedan deponera motsvarande summa innan de accepterar beställningen ?

Jag har varit med om att jag har avkrävts betalning för drycken i baren innan jag har kunnat sätta mig vid ett bord och äta, men det låter på din första beskrivning som att ni inte förflyttade er inom restaurangen, utan faktiskt satt kvar.
Om det var fallet, så kan jag tycka att det var lite ovanligt, men jag kan även förstå det om man har problem med springnotor...
Precis, vi satt på samma stol under hela besöket. Hade vi tagit en bärs i baren och flyttat på oss till restaurangen så anser jag att det är ok att betala ölen innan man går på maten.

Oavsett vad man tycker om depositionen så torde deras tilläggsavgifter för kortköp vara ett brott mot avtalet med kortutgivaren. Om du är stridshumör så går det ju att fördjupa sig i det...
Det är väl olika regler i olika länder, eller?

Men hur gör dem om man tänkt sig betala kontant ? Skall man då först bestämma vad man skall äta och dricka och sedan deponera motsvarande summa innan de accepterar beställningen ?
Precis vad jag tänkte och även nämnde i mitt inlägg ovan då jag ofta när jag är på semester bara har med mig cash när jag skall ut och äta privat.

Det är väl olika regler i olika länder, eller?

Helt sant, jag var lite snabbt ute. Tänkte på de några år gamla diskussionerna i Sverige där kortutgivarna om jag minns rätt inte godkänner exta avgifter. I USA får man i de flesta stater numera ta ut en avgift och kanske är det även så i Australien. Jag undrar dock om de tar ut avgift även om man betalar kontant med tanke på att kontanthantering ej heller är gratis och riskfri...

Toppen