Senaste nytt

Denied check-in på flyg från Bangkok pga transit >12 timmar i Addis Abeba

Big Birger

Medlem
Som @palmen förutspådde i svar #8 till tråden "Bonusresa till Thailand med happy ending" så blev även hemresan värd en reserapport. Men den skriver jag lite senare.

Nu behöver jag lite tips på någon som vet vad som gäller i detta märkliga fall:

Jag + dotter tilläts inte att checka in på vår hemresa som var Bangkok-Mumbai med Thai, Mumbai-Addis Abeba med Ethiopian (17 timmar transit), Addis Abeba-Wien med Ethiopian, Wien-Stockholm med SAS.

"Agenten" hävdade att transit inte är tillåten i Addis Abeba i mer än 12 timmar utan visum. Hennes "supervisor" hävdade samma sak. Och det enda de kunde göra vara att råda oss att ta kontakt med SAS för att boka om biljetterna. Då var det 3,5 timmar till flyget skulle gå till Mumbai.

Det spelade ingen roll att jag visade att vi har för avsikt att ansöka om "transit-visa" på plats som är en enkel standardprocedur och som tillåts i upp till 72 timmar (som jag har förstått det enligt webben). Det var ridå. Thai vägrade checka in oss. Utan ett giltigt visum blev det ingen resa. Punkt.

Där och då kunde jag inte göra mer. Det var bara att ringa SAS, och 1 timme och 20 minuter senare var vi ombokade på ett flyg från Mumbai till Frankfurt i Economy med Lufthansa efter 7 sorger och 8 bedrövelser med olika married segments osv som ställde till det.

Jag förstår att det så klart är mitt ansvar att undersöka vilka regler som gäller för transit i olika länder. Hade det krävts PCR-test, och vi inte hade det, då är det solklart mitt fel. Men i det här fallet tycker jag att jag hade kollat. Det ska gå att ansöka om transit-visum på plats. Eller?

Jag hade inte kunnat drömma om att Thai skulle kräva ett redan godkänt visum vid incheckning. Speciellt inte när Thailand själva väl har använt sig av "visa on arrival" (med risk för att jag minns fel).

Vet någon av er vad som faktiskt gäller för transit i Addis Abeba som är längre än 12 timmar?

Någon som har tips på vem jag vänder mig till för att eventuellt få kompensation, om jag ens har ett case för det?

Son#1 med flickvän hade som av en ren slump transit på 11 timmar i Addis Abeba. De kunde checka in som planerat, och de såg inte skymten av minsta kontroll på Addis Abeba av transit-tider eller kontroll vid inresa.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu fejkade jag förvisso in lite uppgifter här; https://www.iatatravelcentre.com/SE-Sweden-passport-visa-health-travel-document-requirements.htm så det finns väl en risk att ett verkligt scenario ger ett annat svar men svaret jag fick är att visa krävs MEN att det är 24 timmar som gäller (kan dock bero på vad jag skrev in i sökmotorn)

Visa Ethiopia
Visa required.

Visa Issuance:
Passengers with a confirmed onward ticket for a flight to a third country within 24 hours can obtain a visa on arrival at Addis Ababa (ADD). They must stay in the international transit area of the airport and have documents required for the next destination.

Eftersom svaret kommer från IATAs egen tjänst som jag tror är den alla flygbolag använder sig av är det ju konstigt att Thai valt att tolka reglerna på ett annat sätt (hitta på egna regler?).

Som du säger finns det transitvisa upp till 72h som ansöks på plats enligt denna sajt: https://www.ethiopiaonlinevisa.com/do-you-need-a-transit-visa-for-ethiopia/

Tycker du skall bråka med Thai om detta. Kan det vara så att ni reste via Indien som ställde till det?
 

E.K

Medlem
Lite klipp och klistra från Ethiopians hemsida.

Transit Service
Interline Desk on the first floor will facilitate the smooth transit for immediate connecting passengers. For passengers whose connecting flight is over 8 and up to 24 hours and there is no immediate connecting flight to continue the journey, interline desk will facilitate hotel accommodation provided that such passengers have transit /entry visa. For those nationals/ citizens who are eligible for transit visa on arrival, interline desk will facilitate such transit visa. The airline provides a bus service for transfer to/from hotel layover transit passengers.

Addis Ababa Stopovers | Ethiopian Airlines
 

henke12

Medlem
Kunde ni inte bara bli incheckade till Mumbai ?

Och löst det på Mumbai flygplats med vidare incheckning?
 

Big Birger

Medlem
Nu fejkade jag förvisso in lite uppgifter här; https://www.iatatravelcentre.com/SE-Sweden-passport-visa-health-travel-document-requirements.htm så det finns väl en risk att ett verkligt scenario ger ett annat svar men svaret jag fick är att visa krävs MEN att det är 24 timmar som gäller (kan dock bero på vad jag skrev in i sökmotorn)

Eftersom svaret kommer från IATAs egen tjänst som jag tror är den alla flygbolag använder sig av är det ju konstigt att Thai valt att tolka reglerna på ett annat sätt (hitta på egna regler?).

Som du säger finns det transitvisa upp till 72h som ansöks på plats enligt denna sajt: https://www.ethiopiaonlinevisa.com/do-you-need-a-transit-visa-for-ethiopia/

Tycker du skall bråka med Thai om detta. Kan det vara så att ni reste via Indien som ställde till det?

Tack! Bra ammunition till ett klagomål till Thai.

Obegripligt att de skulle sätta käppar i vårt transit-hjul. De hade inget att tjäna på det. Och hon som "hjälpte" oss var verkligen hjälpsam och försökte hitta lösningar + prata med sin supervisor.

Så här i efterhand skulle jag ha haft lite mer is i magen och bett att få prata face-2-face med supervisor .Kanske hade de då gått att resonera. Men där och då var det svårt att fatta kloka beslut när hon var så otroligt säker på sin sak.
 

Big Birger

Medlem
Lite klipp och klistra från Ethiopians hemsida.

Transit Service
Interline Desk on the first floor will facilitate the smooth transit for immediate connecting passengers. For passengers whose connecting flight is over 8 and up to 24 hours and there is no immediate connecting flight to continue the journey, interline desk will facilitate hotel accommodation provided that such passengers have transit /entry visa. For those nationals/ citizens who are eligible for transit visa on arrival, interline desk will facilitate such transit visa. The airline provides a bus service for transfer to/from hotel layover transit passengers.

Addis Ababa Stopovers | Ethiopian Airlines
Exakt. Visade också detta för "agenten", som ändå vägrade att checka in oss.

"Transit visa on arrival" är nyckeln som inte dyrkade upp Thai-låset.
 

Big Birger

Medlem
Så om jag vänder mig till Thai. Någon som har tips på en kanal som är framgångsrik? Och vad ska jag yrka på för kompensation? Vad är rimligt?

Jag lär inte få cash i handen, utan det blir väl en kompensation med Thai-poäng (som jag inte vill ha) eller presentkort/voucher/uppgraderingsvoucher som kan vara aktuellt i bästa fall.
 
Toppen