Senaste nytt

Denied Boarding på KLM på Arlanda

Det är väl lite av en anakronism från tiden innan självmordsbombare och röntgen av allt incheckat bagage. Att göra sig av med förlegade regler är, som tidigare diskuterats på forumet, svårt.

Absolut. Egentligen är nog detta mest security theater samt ett sätt för flygbolagen att se till att det inte blir strul ifall passagerare blir sjuka vid en mellanlandning och behöver sitt bagage. Egentligen borde det vara mycket bättre att, som stewigriffin föreslog, routa bagaget så direkt som möjligt.

Jo, en biljett och MCT var helt OK. Allt enligt reglerna.

Han har redan fått svar från KL. De skriver:

- ARN-AMS försenades 37 minuter pga ospecificerade "problem med incheckningen"
- de beklagar att han missade anslutningsflyget till AGP (det gjorde han ju inte!)
- att det är Transavias fel och att han skall klaga hos dem
- att passagerare inte får flyga om inte bagaget är med ombord eftersom det skulle äventyra säkerheten.
- 3000 miles som plåstser på såret.

Det där med att "äventyra säkerheten" är nonsens. Om bagaget lastas och passageraren sedan inte dyker upp vid gaten så kan jag förstå att det väljer att lasta av väskorna igen (om de nu hittar dem, vilket de inte alltid gör!). I det här fallet har passageraren infunnit sig vid gaten i god tid före avgång, med flygbolaget hinner inte få med väskorna. Hur denna passagerare skulle kunna utgöra en säkerhetsrisk är obegripligt. Om KL skulle börja avvisa alla transfer pax vars bagage har kommit på avväger skulle det bli kaos.

Johan

Låter märkligt, flög en gång mellan ORD -SYR där jag checkade in tidigt för jag hadeett möte på flygplatsen innan flyget och när jag landade i syracuse var min väska där redan för den hade åkt med flyget innan.

Toppen