Senaste nytt

Denied Boarding. Har BA gjort rätt?

Det är riktigt att 1830 flighten gick planenligt. Jag har påpekat det i mitt claim, men det har man inte bemött. Min känsla är att det fanns airspace restrictions i andra delar av UK (Skottland) som gjorde att besättningen som skulle flyga, inte nådde Heathrow i tid. Återkommer när BA bemöter min senaste besväran.

Det är riktigt att 1830 flighten gick planenligt. Jag har påpekat det i mitt claim, men det har man inte bemött. Min känsla är att det fanns airspace restrictions i andra delar av UK (Skottland) som gjorde att besättningen som skulle flyga, inte nådde Heathrow i tid. Återkommer när BA bemöter min senaste besväran.

Intressant. Är det så att restriktionerna gjorde att besättningen inte kom fram i tid förändras ju bedömningen. I så fall är ju frågan om BA hade tillräcklig stand-by crew för dylika incidenter. Situationen kan ju jämställas med att man har brist på besättning p g a sjukdom. Varje brist på besättning är ju inte "extraordinary circumstance", utan något som varje bolag måste ha beredskap för, åtminstone vid sin viktigaste hub vid äventyr att de annars blir ersätttningsskyldiga.

BA har ändrat sig. Jag tackar för tipsen här. Jag använde mig av Agehalls argument.

BA får isåfall visa att de begärt starttillstånd och nekats det vid ordinarie avgångstid. Om de inte kan göra det så är det tech som är orsaken.

Så här ser svarsmailet ut från BA

Thank you for your reply regarding your claim for compensation.
We have checked your case again together with our headquarters and can confirm eligibility following EU legislation for cancellation of flight BA0820 on 22 March.
I have arranged a bank transfer of SEK 2087,- (EUR 250,-) to your account.
Thank you for following this up with us and I hope you will fly with us again soon.
Best regards

Och så här lät det från början

Your claim for compensation has been refused because BA0820 on 22 March 2013 was cancelled due to airspace restrictions being in place that were outside British Airways' control which prevented the aircraft operating as scheduled. Under EU legislation, British Airways is not liable for a compensation payment in this situation.
Unfortunately airline operations are subject to circumstances outside the airline's control. British Airways takes all reasonable measures to avoid cancelling a flight in such circumstances. Consideration is given to whether there are any operational options available before a decision to cancel is made. We are sorry that cancellation was necessary in this case.

Ja på BC. Men inte från BAs sida som använder samma taktik som många andra flygbolag. Första försöket till ersättning refuseras rutinmässigt.

Toppen