Senaste nytt

Denied Boarding. Har BA gjort rätt?

Alx

Medlem
Ärligt talat, är det något bolag som bara betalar rakt av?

Verkligen inte många, City Airline gjorde det. Men så finns de heller inte kvar på marknaden... :(

Det är rätt fascinerande hur just resebranschen kan få fortsätta att kringgå och många gånger direkt bryta mot lagar och regler utan risk för påföljd. Det är en sak att ogilla en lag, en helt annan att aktivt bryta mot den genom att ljuga för motparten. Personligen hoppas jag att de nya bestämmelserna kommer förhindra att detta fortsätter. Det är inte meningen att ARN m.fl. ska sköta flygbolagens klagomålshantering.
 
Jag trortyvärr inte du har rätt till kompensation om BA kan visa att skälet till förseningen berodde på ett beslut av ATC. Redan av förordning 261/2004, skäl 15 i ingressen antyds detta. Det närmaste rättsfall man kommer är väl egentligen Case C-12/11 Denise McDonagh v Ryanair som gällde om askutbrottet från Eyjafjallajökull utgjorde en extraordinär omständighet som prekluderade ersättningsskyldighet.

Vad gäller just BA:s attityd till att betala ut ersättning: Fick idag (påskafton!) besked från BA att man godtar min begäran om ersättning härrörande från 2011 (!) rörande en 20+ timmar lång försening på grund av RTO på ARN vilket gjorde att vi missade flighten till BGI (samma bokning). Hade inte brytt mig tidigare eftersom bolagens hållning (inte bara BAs) var att detta inte omfattades av skyddet enligt förordning 261/2004 plus att BA skötte sina skyldigheter enligt förordningen exemplariskt (bokade även om hotellet så att vi kunde stanna planerat antal nätter). I och med avgörandet i mål C-11/11 Air France SA mot Folkerts (26 feb i år) tänkte jag att det ändå kunde vara en idé att testa (jag är ju trots allt jurist...). Nu två veckor senare blev det alltså positivt besked, tutti 3*600 EUR. Inget tjafs, inget krångel. Jag påminns återigen varför jag flyger BA när jag kan.
 

agehall

Medlem
Jag trortyvärr inte du har rätt till kompensation om BA kan visa att skälet till förseningen berodde på ett beslut av ATC. Redan av förordning 261/2004, skäl 15 i ingressen antyds detta. Det närmaste rättsfall man kommer är väl egentligen Case C-12/11 Denise McDonagh v Ryanair som gällde om askutbrottet från Eyjafjallajökull utgjorde en extraordinär omständighet som prekluderade ersättningsskyldighet.

Fast detta kom endast in i bilden pga att det var tech-strul innan. Därför är BA skyldiga att betala ersättning enl 261/2004.
 
Fast detta kom endast in i bilden pga att det var tech-strul innan. Därför är BA skyldiga att betala ersättning enl 261/2004.

Det avgörande blir ju om tech-strulet räckte för att komma över tröskeln för när förseningsersättning betalas ut, eller om det var ATC:s beslut som slutligen gjorde att förseningen översteg gränsen. Därav mitt villkorade omdöme om situationen. Vi vet för lite.
 

agehall

Medlem
Näe, det är enkelt. BA får isåfall visa att de begärt starttillstånd och nekats det vid ordinarie avgångstid. Om de inte kan göra det så är det tech som är orsaken.
 
Jag tror inte det är fullt så enkelt, men om du är övertygad om det baserat på de fakta vi fått ta del av, så... good for you.
 

palmen

Moderator
Ärligt talat, är det något bolag som bara betalar rakt av?

Enda gången jag behövt begära ersättning betalade sas ut det direkt efter att jag fått välja på 250 euro cash eller 500 euro i resecheckar. Var ett inställt plan pga tekniskt fel som gjorde att jag blev mer än 3 timmar sen.
 

agehall

Medlem
Jag tror inte det är fullt så enkelt, men om du är övertygad om det baserat på de fakta vi fått ta del av, så... good for you.

Men alltså, om det hade varit airspace restrictions som ställde in flighten hade man inte sagt "flight deck missing" som anledning till att börja med...
 
Men alltså, om det hade varit airspace restrictions som ställde in flighten hade man inte sagt "flight deck missing" som anledning till att börja med...

Som sagt, vi vet ju inte exakt när ATC:s beslut fattades och om det slutligen var detta som gjorde att flighten ställdes in. Vi vet inte heller om informationen vid gaten var "up to date", dvs om det fortfarande egentligen var "flight deck missing" som var orsaken. Kort sagt, för lite fakta, för mycket spekulation. Det som är lite besvärande är väl att flighten 1830 enligt OP gick planenligt ungefär samtidigt som BA 820 ställdes in.
 
Toppen