Senaste nytt

Den stora tråden om SAS Irland

Bryant

Medlem
Jag gjorde min första flygning med SAS Ireland i söndags.

Snabb och trevlig service ombord.

Men det var en sak som störde mig. I gaten satt två herrar och drack öl, de blev tillsagda att lämna gateområdet med ölen. Väl ombord så hade se rad 4 och 22, Mr 22 tyckte att han kunde sätta sig bredvid Mr 4 eftersom det var ledigt. Båda två var i mina ögon berusade (tog inget blodprov så det är en kvalificerad gissning).

Flygvärdinnan förklarade att de kunde sätta sig längre bak om de ville sitta ihop eftersom det var två olika klasser. Bra tänkte jag.

Vid boarding complete flyttar hon herrarna till rad 11, sista raden i plus. Dessutom nödutgång. De får vad jag tror full plusservice då de jublar vid varje öl de beställer in.


Jag sa tyvärr aldrig något men jag tycker att det var olämpligt att placera dessa vid en nödutgång.
 

fcx

Medlem
Jag gjorde min första flygning med SAS Ireland i söndags.

Snabb och trevlig service ombord.

Men det var en sak som störde mig. I gaten satt två herrar och drack öl, de blev tillsagda att lämna gateområdet med ölen. Väl ombord så hade se rad 4 och 22, Mr 22 tyckte att han kunde sätta sig bredvid Mr 4 eftersom det var ledigt. Båda två var i mina ögon berusade (tog inget blodprov så det är en kvalificerad gissning).

Flygvärdinnan förklarade att de kunde sätta sig längre bak om de ville sitta ihop eftersom det var två olika klasser. Bra tänkte jag.

Vid boarding complete flyttar hon herrarna till rad 11, sista raden i plus. Dessutom nödutgång. De får vad jag tror full plusservice då de jublar vid varje öl de beställer in.


Jag sa tyvärr aldrig något men jag tycker att det var olämpligt att placera dessa vid en nödutgång.

På senaste SAS Ireland-flighten var det också en lite mer avslappnad inställning till nödutgången. Passagerare fick ingen genomgång om hur utgången öppnas, det var helt OK med väskor under sätet framför samt jackor/filtar i knäet vid start och landning samt Ok att ha stolsryggen nedfälld vid landning.
 
Det där behöver ni föra vidare ifall ni ser det. Det finns lagkrav kring nödutgångar så jag misstänker att både SAS mainline och i förlängningen myndigheter kan vara intresserade av det där.
 

011430121

Medlem
Jag har @011430121 som sanningsvittne.
Jag tog en bild, på jackan över knäna och benen, notera detta var vid starten.
ABC55A0F-C175-49DC-8891-2B71BEBFA0C7.jpeg
 
Jag skulle vilja uppmana er att skicka in det där till SAS kundtjänst och meddela flygning och datum. Antagligen lär ingenting ske i det här specifika fallet men jag skulle hoppas att det inte krävs mer än några spridda klagomål av liknande art förrän någon chef får nys om det och tar tag i problemet. Framförallt om det dessutom finns en gemensam nämnare i en underleverantör.

Det finns som sagt lagkrav kring nödutgångar så det är något SAS som bolag har intresse av att följa upp och ta tag i, men det förutsätter att man har något som säger att man har ett problem till att börja med.
 

ante_77

Medlem
På senaste SAS Ireland-flighten var det också en lite mer avslappnad inställning till nödutgången. Passagerare fick ingen genomgång om hur utgången öppnas, det var helt OK med väskor under sätet framför samt jackor/filtar i knäet vid start och landning samt Ok att ha stolsryggen nedfälld vid landning.


Ojdå!
Under alla mina flygningar, genom alla år, har jag inte lyckats stöta på något sådant.
Fast då har jag aldrig varit på någon Irlandsflight, så vet inte om det inte körs samma upplägg där.
 

011430121

Medlem
Under förra veckan gjord jag 4 resor med SAS Irland
CPH-ARN, 2 gånger ARN-LHR, samt LHR-ARN
Några intryck och synpunkter om de olika resorna.
CPH-ARN stressig ombordstigning, vi var 20 minuter sena vid bordningen, en av den kvinnliga cabin anställda tog sats och trycke in väskor och jackor i hatthyllorna, om jag hade haft något ömtåligt uppe i hyllan så hade jag undrar hur gick det med de prylarna.

2 gånger med SK525 till LHR torsdag och fredag och båda i GO och samma kabinbesättning, fick ett leende på fredagen och frågan reser du ensam idag? Dagen före var två kollegor med.
Talade med en av de två manliga CC och han berättade att han hade arbetat på WIZZair tidigare och var från Lettland, mycket trevlig och titulerade mig med efternamn, bad honom att kalla mig Peter i stället.
Bra säkerhetsgenomgång och han flyttade en tjej i 12-14 åldern från 11 F till 11D för att hon var för ung för att sitta vid fönsternödutgång. Alla som arbetade i kabinen hade kontroll på att mig och övriga vilka som är EBD.

På söndagen så hade jag förmånen att resa med @fcx LHR-ARN och vi reagerade på den nästan frånvarande säkerhetsgenomgången och kontrollen av säkerheten, jag brukar aldrig ta bilder ombord men var "tvungen" denna gång eftersom det var så uppenbart frånvarnade.
Även på denna flygning had de koll på EBD, frågade dessutom försäkerhets skull även den som satt bredvid om vi reste tillsammans! Vilket vi inte gjorde, tror även @fcx granne fick samma fråga.

Jag trodde innan mina resor med SAS Irland att personalen var anställda av SAS Irland men det är anställda av ett bemanningsföretag.
Dessutom har de lite olika rutiner mot SAS Scandinavia, det finns inge purser, men den person som agerar som purser sköter annonseringen vid säkerhetskontrollen, det vill säga på samma sätt som BA och Lufthansa gör. Även säkerhetsgenomgång är annorlunda den görs i en annan ordning mot den som görs av SAS Scandinavia.
Snacka om att man är nördig!
Nu vill jag inte vara en bakåtsträvare, men vad tycker jag om detta?
Jo det var bättre för när det bara var SAS Scandinavia! som utförde SAS flygningarna, har lite svårt även med CityJet och Flybe!
 
Jag har nu för första gången flugit med SAS irland.

Spontant, servicen var i princip identisk. Skynket var för en ganska lång stund, skulle misstänka att personalen passade på att äta lite (det var typ rätt tid på dagen för det). Samma upplägg som vanligt på serveringen och flygningen i stort. Några PAn var lite skillnad på men generellt liknande eller samma sak som vanligt på SAS mainline.

Däremot har jag svårt för det här att ingen ombord pratade något annat än engelska. Fick inte riktigt koll på varifrån alla kunde vara men flera hade tydligt engelska dialekter, det hade även kaptenen. Inget utrop och ingen service skedde på något annat än engelska.

Jag känner som att SAS har tappat sin USP. Jag har gått på SAS-flygplan i USA och omedelbart känt att det är "hemma". Det här däremot kändes som att man redan var tillbaka i UK innan vi ens lämnat gaten i Köpenhamn. Ifall SAS inte längre ska stå för Skandinavien, varför ska jag då välja SAS?

Om jag tar lite bredare perspektiv ska jag upprepa mig från vad jag skrivit flera gånger tidigare.

Jag har flugit 4 ben med "SAS" senaste dagarna, 3 av dessa har flugits av andra än SAS själva. Nordica stog för två (ett plan i SAS-målning, ett i Nordicas egen) och SAS Irland för en flygning. Nordica kändes dock mer "OK" helt enkelt för att alla ombord pratade Danska både i kabin och cockpit. Irländarna kändes inte som SAS alls, oavsett vad som stod på planet och i kabinen.

SAS har länge haft många underleverantörer, men jag har ändå vart okej med det för att det har varit flygplan och personal med bas i Skandianavien. Cimber var inte SAS egentligen men alla deras piloter hade bas i Köpenhamn och var generellt danska eller svenska. Nordica var första gången jag var med om att ingen ombord pratade annat än Engelska (till och med på tiden med Blue1 hittade man svenskspråkiga finländare dom gånger jag flög med dom). Nu börjar det bli svårt att hålla reda på hur många underleverantörer SAS har, för att inte tala om var dom är basade.

RegionalJet, osäker var basen ens är? Nordica, Estland - Flybee, UK - SAS Irland, Irland. Jag har säkert glömt något?

Utvecklingen har gått i en sån riktning att nu har bara 1 av 4 flygplan jag flugit med senaste dagarna varit registrerat i Skandinavien. En del av att flyga med SAS för mig handlar om att SAS har varit basat i Skandinavien och att man har arbetat med Skandinaviska villkor. Man har haft kollektivavtal, fackföreningar och man har betalat skatt och sociala avgifter i Skandinavien. Det har ibland inte varit positivt (arbetsplatsmöten på Köpenhamn till exempel) men det är en del av SAS för mig.

Nu har jag flugit SAS utan en enda Skandinav i besättningen, med flygplan registrerade utanför Skandinavien. Det känns som att anledningarna att flyga SAS blir allt färre, vilket är väldigt synd. Ifall jag ska flyga med ett av alla Europeiska bolag, varför ska jag då flyga med SAS och inte KLM, Lufhansa, Brussels eller BA, för att nämna några?
 
Toppen