Senaste nytt

Den stora skyltjakten - vinn tågresor och priopoäng

GOTATH

Medlem
SJ har nu en tävling som går ut på att fota vagnlägesskyltar. Man kan vinna priopoäng och resor i 1:a klass. Tävlingen håller på till och med 4 juni. Läs mer här: Den stora skyltjakten - SJ

Nu har du chansen att göra oss en riktigt stor tjänst. Vi behöver nämligen din hjälp att ta bilder på de vagnlägesskyltar (A, B, C och så vidare på perrongen) som hjälper dig och våra andra resenärer att se var på perrongen ni ska vänta när tåget kommer in. När vi fått in bilder på alla skyltar kommer vi lägga en funktion i SJs app så man lätt kan hitta i mobilen var på perrongen man ska stå. Målet är att underlätta resandet och göra ombordstigningen enklare och snabbare.

Kul grej.

Men betyder det att de inte vet var vagnlägesskyltarna sitter?!

Sedan kan man tycka att det verkligen är på tiden. Varför slutade man använda vagnlägesskyltarna öht för ett antal år sedan?

• Gilla
Reactions: Gus
Kul grej.

Men betyder det att de inte vet var vagnlägesskyltarna sitter?!

Sedan kan man tycka att det verkligen är på tiden. Varför slutade man använda vagnlägesskyltarna öht för ett antal år sedan?
Antar att de vill ha in GPS-koordinaterna eller något sånt. Annars fattar jag inte varför de vill ha kort på skyltarna...

Vagnlägesskyltarna har inte använts på länge. SJ vill nu antagligen inventera dem, se var de som sitter kvar finns och sen be Trafikverket komplettera de som saknas.

Samtidigt så kan de mycket väl vilja dels ha gps-koordinater, men också bilder för att kunna visa sina användare i appen hur det ser ut där de ska vänta.

Ett kul crowdsourcinginitiativ får jag säga.

Nog måste de veta exakt var de ska sitta, de måste ju finnas på ritningar. Men det är klart, det kan ju vara ett billigt sätt att inventera deras kondition. Eller kanske för att visa bilder i appen - jag utgår ifrån att man skriver över alla rättigheter på sina bilder till dem när man deltar.

Håller med om att det är ett roligt sätt att göra det. Förhoppningsvis funkar det så det även visar sig vara smart.

Antar att de vill ha in GPS-koordinaterna eller något sånt. Annars fattar jag inte varför de vill ha kort på skyltarna...

Vagnlägesskyltarna har inte använts på länge. SJ vill nu antagligen inventera dem, se var de som sitter kvar finns och sen be Trafikverket komplettera de som saknas.

Samtidigt så kan de mycket väl vilja dels ha gps-koordinater, men också bilder för att kunna visa sina användare i appen hur det ser ut där de ska vänta.

Ett kul crowdsourcinginitiativ får jag säga.
Det är en sak jag inte förstår, hur får de in GPS-koordinaterna för skyltarna genom att man har en bild på skyltarna? De får, i vissa fall, koordinaterna där man var när man tog bilden, men inte exakt där skyltarna sitter. Hur tänkte ni att de skulle fungera?

GPS-koordinaterna är nog inte så användbara. Då är det enklare att skicka runt ett team som för mer exakta data. Bilderna kan däremot användas, som tidigare nämnts, i appen för att visa var kunden ska stå för att hamna framför rätt vagn. Så gör jag i dagsläget, bara vagnsordningen är annonserad innan.

Kul initiativ :)

Vad tror ni är nästa tävling? Hjälpa dem med att hitta tågen eller kanske stationerna... ;)
Alla fel växlar de alltid pratar om, sedan alla fel signaler, följt av alla fel tåg de skyller på, och sist men inte minst alla fel personal...

Toppen