Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Måste faktiskt ifrågasätta om det här med att ge bort guldkort är så lyckat.
Mig själv exempelvis, bara för att jag blev Diamond så har jag nu denna höst gett bort två guld kort till två stycken som ej "förtjänar" det. Känns som det är stor cornflakes varning numera på detta... 50 flygningar/50000 EB är väl ändå en del och borde premieras och inte beblandas med något som kan ges bort 2st/per år av en som flyger visserligen dubbelt....

Håller delvis med. Men samtidigt, folk som inte flyger lär ju ändå inte använda guldkortet.

Håller delvis med. Men samtidigt, folk som inte flyger lär ju ändå inte använda guldkortet.

Jo, det kommer de att göra. Inte så mycket att det blir fullt i loungen och C-incheckningen, men det lilla de flyger kommer de givetvis att göra med SAS numera (och inte med Tjossan Air). Riktigt smart marknadsföringsknep.

Jo, det kommer de att göra. Inte så mycket att det blir fullt i loungen och C-incheckningen, men det lilla de flyger kommer de givetvis att göra med SAS numera (och inte med Tjossan Air). Riktigt smart marknadsföringsknep.

Håller helt med här. Jag har gett bort ett guldkort till en person som tidigare åkte en hel del fulflyg London - Skandinavien/inom Skandinavien blandat med SAS beroende på vad som var billigast just den tid han behövde åka, sedan han fick EBG har han inte ett segment rödnos utan bokar SAS utan undantag på sträckorna....

Precis. Jag gav ett guldkort till min kollega, och hans resemönster har svängt om från Air France och Norwegian till i stort sett bara Star Alliance och till stor del SAS. I år har han rest en hel del och kommer att på egen maskin kvala in till Diamond i år, så där blev det helt klart mer extra pengar till SAS i biljettintäkter än kostnaden för det han äter i loungen.

Känns som det är stor cornflakes varning numera på detta... 50 flygningar/50000 EB är väl ändå en del och borde premieras och inte beblandas med något som kan ges bort 2st/per år av en som flyger visserligen dubbelt....

50k/50 segment är också löjligt lite. Jag har länge hävdat att det är cornflakes-varning på EBG, långt innan EBD kunde ge bort kort...

50k/50 segment är också löjligt lite. Jag har länge hävdat att det är cornflakes-varning på EBG, långt innan EBD kunde ge bort kort...

Jag håller med men det känns ändå som att det är relativt lite och mycket på samma gång.

På mitt jobb är det många som reser i tjänsten men det är ytterst få som kommer upp i guld.
Däremot de som reser lite ännu mer skottar in poäng i långa banor.

Skulle vara kul att se en graf över fördelningen inom EB programmet, känns som att den börjar luta brant efter 25000p Det fanns väl siffror på antal medlemmar, silver, guld och ungefär på Diamond så man borde kunna sätta upp en sån.

Sen är väl 50 segment i paritet med många andra program för nått som motsvarar guld?

Siffror från oktober 2013 (förändring från oktober 2012). Blir intressant att se motsvarande för oktober 2014.

Antal medlemmar totalt: 3 153 000 (+7,3 %)
- varav Sverige 947 000 (+9,3 %)
- varav Norge 897 000 (+12,8 %)
- varav Danmark 603 000 (5,4 %)
- varav Finland 244 000 (-1,7 %)
- varav internationellt 462 000 (+1,1 %)

Totalt antal guldmedlemmar: 80 000 (+7,6 %)

Totalt antal silvermedlemmar: 143 000 (+14,1 %)

2,5 % av medlemmarna var alltså guldmedlemmar i oktober 2013. Det tycker jag inte är en särskilt hög nivå även om siffran ökat.

Källa

En icke kvalificerad gissning att antalet silvermedlemmar är den kategori som kommer att öka procentuellt sett allra mest.

Vore intressant om SAS väljer att redovisa EBG och EBD separat. Och då kunna skatta hur stor del av antalet EBG föregående år hade ett resemönster som skulle inbringat EBD?

Toppen