Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Fundering; Är snart dubbel diamond denna kvalificeringsperioden, vilken känns något onödigt med tanke på att baspoängen inte rullar över i nästa period. Borde jag tänka om och lägga resterande månader i något annat flygbolag inom star alliance för att jobba upp en status där? Och vilket isf?
Varför inte jobba upp en status i en annan allians istället?

Fundering; Är snart dubbel diamond denna kvalificeringsperioden, vilken känns något onödigt med tanke på att baspoängen inte rullar över i nästa period. Borde jag tänka om och lägga resterande månader i något annat flygbolag inom star alliance för att jobba upp en status där? Och vilket isf?

Det beror lite på hur du flyger. Problemet med att bygga upp i en annan är att du ju under tiden kanske inte kan få dina fördelar. SAS tex tillåter väl inte att man använder EBD-förmåner om man inte har EBD-kortet inlagt på resan. Visst går det att lägga in EBD först och sedan byta till något annat precis innan boarding eller så, men det är mycket utrymme för strul där.

Men flyger du i första hand i business tex så tillför ju inte EBD/*G speciellt mycket på just de resorna, så då kan det ju vara enklare att köra. Då kan man lägga in t.ex. M&M även utan status.

Varför inte jobba upp en status i en annan allians istället?

Det hänger ju rätt mycket på hur och var man flyger. Som hub-captive i Stockholm tex så blir det väldigt ineffektivt att flyga annat än Star Alliance om man mest flyger inom Skandinavien eller Nordeuropa...

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över SAS unika förmåga att vara konsekvent inkonsekvent.

Flög nyligen t/r ARN-EWR i SAS Go. På vägen till New York upplevde jag en av de bästa Diamond-recognition på en flygning. FA visste direkt att jag var Diamond, uppmanade mig att ta en till dryck ifall det inte skulle röcka till måltiden. Hon erbjöd även att jag kunde välja den andra huvudrätten som fanns till passagerarna i Plus, ifall jag inte var sugen på huvudrätten i Go. Alltid leende och hjälpsam under hela flygningen.

På vägen hem ville FA ta betalt för vitt vin och när jag frågade om det verkligen stämmer att jag behöver betala som Diamond (i extremt god ton), fick jag en kylig kommentar tillbaka ”Ja men du får ju SÄGA att du är Diamond, det står inte på pannan på dig att du är det”. Hmm, ok, visst ska det finnas processer och arbetsverktyg (iPads, listor, etc) som ska kunna hjälpa FAs identifiera EBDs... Ja som sagt, ska man skratta eller gråta :rolleyes:

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över SAS unika förmåga att vara konsekvent inkonsekvent.
På vägen hem ville FA ta betalt för vitt vin och när jag frågade om det verkligen stämmer att jag behöver betala som Diamond (i extremt god ton), fick jag en kylig kommentar tillbaka ”Ja men du får ju SÄGA att du är Diamond, det står inte på pannan på dig att du är det”. Hmm, ok, visst ska det finnas processer och arbetsverktyg (iPads, listor, etc) som ska kunna hjälpa FAs identifiera EBDs... Ja som sagt, ska man skratta eller gråta :rolleyes:
Det där är riktigt illa.
Jag förstår inte hur SAS kan vara så förbannat korkade med detta ibland. Det kostar 0 kronor att de är som på utresan istället för hemresan, när man nu ska spara in på allt, dela ut färre poäng etc så borde ju vara stenhårda i ett trevligt bemötande mot kund. De vinner ju inget på sin mat, inget på sin generella hantering av passagerare, eller pris, men ett smile, trevlig ton och allmänt uppskattande approach mot passagerare, i synnerhet Diamonds är ett minimikrav. Jag hade rapporterat detta som feedback.
Inte för att kräva något eller att namna någon men poängtera att man som passagerare inte ska behöva ursäkta sin existens...

Ibland är det extra trevligt att öppna morgonens email :)

upload_2019-3-20_7-34-11.png

Åker för första gången sas plus long haul som diamond och undrar om det är fri alkohol under hela resan eller endast i samband med måltider, vad är era uppleverlser? Kan inte hitta info på sas hemsida

Plötsligt händer det. I år tog det till 24 mars innan jag fick diamond recognition, det är ovanligt snabbt!

Mycket trevligt flyg hem från Frankfurt idag. Fick ett direkt "hej @mha321, vad får det lov att vara idag" när vagnen dök upp (utan att ens tjuvkika ner i plattan, och behövde definitivt inte hala fram något kort) och fick tydlig anvisning att jag absolut skulle trycka på knappen om jag ville ha mer osv.

(naturligtvis flög jag i go, det är ju där man får det)

För övrigt var han också tydligt och trevlig när han förklarade för förvånade tyskar att nej, apelsinjuice och bubbel vatten måste man betala för...

Toppen