Senaste nytt

Den stora EuroBonus Diamond-tråden

Plötsligt händer det! Fick recognition ombord i Economy på ett flyg ARN-VIE! Det var såklart inte med SK som aldrig skulle komma på tanken utan pursern från OS som välkomnade med "herzlich willkommen Herr A". Gissningsvis välkomnades väl alla med *G för han kan väl inte se skillnad på EBG/D/P.

Last edited:
Plötsligt händer det! Fick recognition ombord i Economy på ett flyg ARN-VIE! Det var såklart inte med SK som aldrig skulle komma på tanken utan pursern från OS som välkomnade med "herzlich willkommen Herr A". Gissningsvis välkomnades väl alla med *G för han kan väl inte SE skillnad på EBG/D/P.
Jag tror att de kan se skillnad på åtm EBG och EBD/P. När jag som EBD flugit med Lufthansagruppen tillsammans med vänner som bara är EBG är det bara mig de har hälsat på.

Jasså, ja då är det ju nästan än mer sorgligt att en konkurrent till SAS lyckas men inte de själva... o_O

Jag har hittills, när jag får recogbition, fått det av LH och OS.
Dock skall SAS ha lite cred då det ibland harklas Diamond när dryck skall betalas.

Det är nog betydligt färre EBD på Lufthansa-gruppens flighter jämfört med hos SAS, från Peking-flighten rapporterades det för någon dag sedan om att det var 30 EBD bara i GO.

Lufthansa har dessutom jobbat stenhårt på att bli 5-star enligt Skytrax och lagt väldigt mycket fokus på ombordupplevelsen där recognition och uppmärksamhet till kunderna varit något som man lagt väldigt stor vikt på. Tror att detta kan spela in en hel del.
Det är ingen ursäkt för att SAS inte ska kunna göra samma sak, men jag får oftast någon liten form av recognition som Diamond. Nu senast hem från Krakow igår kom pursern förbi strax innan landning och frågade mig om allt var bra och om jag ville ha något mer att dricka. Var ingen annan som blev tillfrågad detta i närheten av min sittplats så det var ingen "slump".

De borde fylla på med uppgraderingsvouchers. Minst 4 longhaul /år.

Uppgraderingsvouchers har ju diskuterats förut, men jag tror att man får konstatera att vi har Courtesy Upgrades istället, det är osannolikt att de skulle ha båda möjligheterna. Fördelen (för SAS) med CU är att de kan enklare fördelas på flighter med låg beläggning i högre kabinklass (eller där bokad kabinklass är överbokad så att de ändå skulle behöva göra OpUps).
Som resenär skulle jag dock givetvis hellre se vouchers än CU då jag inte ser någon större vinst i t.ex. CU från Go rad 30 till Plus på en dagflight, utan hellre skulle vilja ha möjligheten att ibland boka Plus och uppgradera till C. Risken finns dock också att folk skulle bli irriterade på att de inte lyckas använda sina vouchers innan de går ut under förutsättning att det inte går att göra garanterade uppgraderingar med dem, utan endast istället för poänguppgradering på flygplatsen.

Till sist så låter 4 longhaulvouchers per år som på tok för mycket, inte minst med tanke på att man nu t.ex. får 4 biobiljetter... En eller två vouchers vore rimligt, eventuellt med möjligheten att få fler vouchers för varje ytterligare 90k man flyger in.

Ett alternativ är att en uppgrderingsvoucher kan användas endast vid check in (stand by), men genom att använda två voucher kan man uppgradera i förväg dessutom så länge det finns säljbar plats i övre kabinen. (Endast en kabinklass upp)

Jag tycker också att två uppgraderingsvoucher per år är rimligt för EuroBonus Diamond.
Äventuellt flera vouchers när man passerar olika tröskelnivåer.

Toppen