Senaste nytt

Delta köper Singapore Airlines andel i Virgin Atlantic

Jag tycker att det känns både bra och dåligt... Kul att min Virgin Gold status antagligen kommer att ge större nytta OM VS nu går med i SkyTeam...

Vi får hoppas att kreti och pleti statusmedlemmar från övriga SkyTeam-flygbolag endast ges access till VS oslagbara Clubhouse om de reser med VS.

Om biljett med valfritt SkyTeam-flygbolag i kombination med status på valfritt SkyTeam-flygbolag kommer att ge access till VS Clubhouse kan vi nog tyvärr räkna med rejäla nedskärningar i loungernas utbud... En lösning jag tror skulle kunna förhindra en sån trist utveckling är att VS limiterar Clubhouse access till endast statusmedlemmar som reser med VS samma dag.

Alx, du verkar ha missat poängen med allianser. Det är klart det blir mer folk i loungerna om alla ST-medlemmar med status får tillgång, men om alla bolag skulle införa sådana restriktioner skulle det inte finnas någon allians.

Jag hoppas verkligen inte något flygbolag som går med i någon allians inför sådana restriktioner. Det vore en väldigt tråkig utveckling och riktigt dåligt på längre sikt.

Jodå jag förstår helt och fullt poängen med allianser. Men jag inser också hur mycket en alldeles för lätt access till lounger urholkar conceptet och leder till försämringar. Något i alla fall inte jag uppskattar.

Clubhouse är idag de i särklass absolut bästa business loungerna jag känner till. Den som har varit där vet att de liknar mer en first class lounge än en business lounge.

Sådana restriktioner jag menar finns redan idag på t.ex. EWR där man inte släpps in i LH loungen om man reser med SK utan hänvisas till SK loungen.

Last edited:
Jodå jag förstår helt och fullt poängen med allianser. Men jag inser också hur mycket en alldeles för lätt access till lounger urholkar conceptet och leder till försämringar. Något i alla fall inte jag uppskattar.

Clubhouse är idag de i särklass absolut bästa business loungerna jag känner till. Den som har varit där vet att de liknar mer en first class lounge än en business lounge.

Sådana restriktioner jag menar finns redan idag på t.ex. EWR där man inte släpps in i LH loungen om man reser med SK utan hänvisas till SK loungen.

Som SEN släpps man in i SEN-loungen även om man reser med SK.

Jag tycker du överdriver vilt hur enkelt det är att få SkyTeam Platinum. Jag har inte i huvudet hur mycket poäng man får för en AMS/CDG-NYC, men om man jämför med EB så är det 4 ToR som krävs med Virgin (i C då) jmf med 5 hos SAS. Jag upplever att det är enklare att nå status med EB än med FB.

Du får väl helt enkelt lobba för att det ska bli svårare att få status istället för att gnälla över att du får fler möjligheter och bara behöver släppa in andra i loungen. Personligen hade jag inte haft några problem med att se runt 200k för att nå FBP, men då skulle väl AF/KLMs lounger överbefolkas av snyltare som fått status enkelt via tex Virgin.

Vem sa något om SkyTeam/AF/KL platinum? Gold räcker ju för att komma in i loungerna! Hade begränsningen varit FBP så hade det varit en annan sak. Du missar också skillnaden i att nå VS gold status som det är idag. "svårigheten" ligger i de begränsade intjäningsmöjligheterna som VS har jämfört andra alliansbolag.

Faktum kvarstår: inget annat SkyTeam-flygbolag har en lounge som kommer ens i närheten av det utbud som VS Clubhouse erbjuder. Det innebär att VS kommer att tvingas försämra utbudet rejält om loungen överbefolkas av short-haul resenärer från andra flygbolag. Jag förutsätter att VS inte bedriver välgörenhet.

Jag kan gott förstå att du med flera såklart gärna skulle vilja komma in i Clubhouse med FBG etc och därför hoppas på att så blir fallet. Själv hoppas jag att VS inte går med i någon allians utan fortsätter att upprätthålla en högre servicenivå. Som jag ser det spelar VS i en helt annan liga än SkyTeams medlemmar.

Som SEN släpps man in i SEN-loungen även om man reser med SK.

Absolut, men inte med ett EBG och en SK biljett.

Förvisso tycker jag att LH loungen på EWR är avsevärt sämre än SK loungen så det är ju inte direkt någon förlust att bli nekad tillträde dit. Men det finns fler exempel där man begränsar loungetillträde när det finns fler än en lounge inom samma allians. Så begränsningar av det slag jag hoppas på finns redan idag.

"svårigheten" ligger i de begränsade intjäningsmöjligheterna som VS har jämfört andra alliansbolag.

OM det nu är så att VS går med i SkyTeam så kommer ju detta att förändras. Jag skulle gissa på att VS får ta hand om loungen på LHR då det är deras bas men bara outstation för andra SkyTeam-bolag.

Absolut, men inte med ett EBG och en SK biljett.

Förvisso tycker jag att LH loungen på EWR är avsevärt sämre än SK loungen så det är ju inte direkt någon förlust att bli nekad tillträde dit. Men det finns fler exempel där man begränsar loungetillträde när det finns fler än en lounge inom samma allians. Så begränsningar av det slag jag hoppas på finns redan idag.

På EWR som du jämför med så är det ju outstation för både LH och SK, så det är ju ingen större skillnad. Att dessa två lounger dessutom sitter ihop och drivs av mer eller mindre samma personal gör det ännu mer förståeligt att man vill fördela folk lite mer.

Du får givetvis tycka vad du vill om huruvida andra ska få komma in i Clubhouse eller inte, men jag tror att du har fel. Vi behöver nog inte argumentera om detta mer utan kan nöja oss med att vi har olika syn på saker och ting. Och, inte minst, vad vi än tycker här, så kommer nog VS att skita blankt i våra personliga åsikter om/när de går med i en allians.

Toppen