agehall
Medlem
Jag bokade i mars SFO-SEA-FAI-SEA-LAS med avresa i december och har förstås varit helt medveten om att flighterna skulle kunna råka ut för lite ändringar eftersom jag bokat så långt i förväg.
Någon gång under maj månad kom ett mail där jag en flight i bokningen ändrats med 20 minuter vilket på inget sätt var någon katastrof.
I augusti kände jag att det var dags att börja titta på hur det faktiskt såg ut med tider och inser då att bokningen helt plötsligt är heltrasig när jag loggar in och inser att flighten SFO-SEA kommer anlända 1h efter att SFO-FAI avgår. Till min förvåning ser jag också att "hemresan" från FAI blivit flyttad. DL2183 skulle avgå FAI 0100 den 30/12 men nu ska den avgå 1505 den 29/12! De har med andra ord snott en hel kväll från oss.
Jag kollar lite snabbt och inser att det inte finns några Delta-flighter från FAI 30/12 längre, så det är ju bara att acceptera detta.
Idag skulle jag boka lite annat som hänger på när vi kommer fram så jag tog upp bokningen och inser att vi nu helt plötsligt ska lämna FAI 0045 den 29/12 med DL688 - WTF! - nu har vi tappat ett helt dygn från vår ursprungsbokning.
Jag satte mig genast och ringde upp Delta och pratade med kundtjänst (yay!) som efter lite knappande meddelade att det finns platser på DL688 den 30/12 vilket var vad jag ville byta till. Efter lite mer knappande så meddelar han att vi har plats där nu men undrar hur jag vill betala de $1200 ändringen skulle kosta. Här bör jag få beröm för att jag inte tappade fattningen totalt.
20 minuter senare har jag äntligen lyckats få killen att förstå att jag bokat en avgång 30/12 och att det är Delta som har ställt till vår bokning och nu stulit ett helt dygn av oss. Men han kan fortfarande inte göra ändringen utan att ta betalt för den.
Ytterligare 20 minuter senare har vi gått igenom det hela med hans supervisor och nu börjar poletten trilla ner hos dem att det nog är läge att inte försöka ta betalt av mig.
Så, nu till slut har jag hemresan så som jag bokat den och vill ha den, men tänk att det ska vara så svårt att få rätt.
Varför blev det då såhär? Två saker - dels räknade jag med att jag skulle få mail om flight-ändringar vilket uppenbarligen har fungerat rätt dåligt och dels hade jag ingen egen övervakning av flighterna. (De ligger dock i tripit som inte heller lyckats varna mig vilket jag tycker är konstigt)
Kontentan är väl att om man bokar i god tid med Delta så ska man inte göra arrangemang runt sina bokningar förens ganska sent och man ska absolut inte räkna med att man blir notifierad om ändringarna. Det var ju tur jag började titta på bokningen nu och att det fortfarande fanns gott om plats kvar på flighten jag ville bli ombokad till, annars hade detta blivit dåligt.
Men tack vare att man har lite rutin på att argumentera med flygbolag och hur man ska ställa dem mot väggen när de faktiskt begår fel så slutade ju detta lyckligt denna gång iallafall.
Någon gång under maj månad kom ett mail där jag en flight i bokningen ändrats med 20 minuter vilket på inget sätt var någon katastrof.
I augusti kände jag att det var dags att börja titta på hur det faktiskt såg ut med tider och inser då att bokningen helt plötsligt är heltrasig när jag loggar in och inser att flighten SFO-SEA kommer anlända 1h efter att SFO-FAI avgår. Till min förvåning ser jag också att "hemresan" från FAI blivit flyttad. DL2183 skulle avgå FAI 0100 den 30/12 men nu ska den avgå 1505 den 29/12! De har med andra ord snott en hel kväll från oss.
Jag kollar lite snabbt och inser att det inte finns några Delta-flighter från FAI 30/12 längre, så det är ju bara att acceptera detta.
Idag skulle jag boka lite annat som hänger på när vi kommer fram så jag tog upp bokningen och inser att vi nu helt plötsligt ska lämna FAI 0045 den 29/12 med DL688 - WTF! - nu har vi tappat ett helt dygn från vår ursprungsbokning.
Jag satte mig genast och ringde upp Delta och pratade med kundtjänst (yay!) som efter lite knappande meddelade att det finns platser på DL688 den 30/12 vilket var vad jag ville byta till. Efter lite mer knappande så meddelar han att vi har plats där nu men undrar hur jag vill betala de $1200 ändringen skulle kosta. Här bör jag få beröm för att jag inte tappade fattningen totalt.
20 minuter senare har jag äntligen lyckats få killen att förstå att jag bokat en avgång 30/12 och att det är Delta som har ställt till vår bokning och nu stulit ett helt dygn av oss. Men han kan fortfarande inte göra ändringen utan att ta betalt för den.
Ytterligare 20 minuter senare har vi gått igenom det hela med hans supervisor och nu börjar poletten trilla ner hos dem att det nog är läge att inte försöka ta betalt av mig.
Så, nu till slut har jag hemresan så som jag bokat den och vill ha den, men tänk att det ska vara så svårt att få rätt.
Varför blev det då såhär? Två saker - dels räknade jag med att jag skulle få mail om flight-ändringar vilket uppenbarligen har fungerat rätt dåligt och dels hade jag ingen egen övervakning av flighterna. (De ligger dock i tripit som inte heller lyckats varna mig vilket jag tycker är konstigt)
Kontentan är väl att om man bokar i god tid med Delta så ska man inte göra arrangemang runt sina bokningar förens ganska sent och man ska absolut inte räkna med att man blir notifierad om ändringarna. Det var ju tur jag började titta på bokningen nu och att det fortfarande fanns gott om plats kvar på flighten jag ville bli ombokad till, annars hade detta blivit dåligt.
Men tack vare att man har lite rutin på att argumentera med flygbolag och hur man ska ställa dem mot väggen när de faktiskt begår fel så slutade ju detta lyckligt denna gång iallafall.