Senaste nytt

Delta Airlines tillbaka till Stockholm och Köpenhamn 2015

Arashi

Ny medlem
Det hade kunnat passa med pre-clearence på ARN nu med ev. 4 dagliga flygningar i sommar. Känns lite dumt att det planade ut, hade vart en bra investering.
 

Senator

Moderator
Det hade kunnat passa med pre-clearence på ARN nu med ev. 4 dagliga flygningar i sommar. Känns lite dumt att det planade ut, hade vart en bra investering.

Det är sällan jag håller med SAS men deras förslag om att förhandla om US Global Entry hade varit bättre. SAS opponerade sig till stor del för att det skulle kräva längre MCT.

Personligen skulle jag hellre se Global Entry. Nu är både Schweiz och Indien med på listan. En gemensam push från Skandinaviska länder inklusive två NATO-länder skulle vara bra:

International Arrangements | U.S. Customs and Border Protection
 

mha321

Medlem
Det är sällan jag håller med SAS men deras förslag om att förhandla om US Global Entry hade varit bättre. SAS opponerade sig till stor del för att det skulle kräva längre MCT.

Personligen skulle jag hellre se Global Entry. Nu är både Schweiz och Indien med på listan. En gemensam push från Skandinaviska länder inklusive två NATO-länder skulle vara bra:

International Arrangements | U.S. Customs and Border Protection
Global entry vore mångdubbelt bättre.

För pre clearance ska man komma ihåg att jämföra med andra små flygplatser som har 2-3 destinationer och max 5 dagliga avgångar. Och tittar man på hur det fungerar på tex slå flygplatser i Kanada så är det inget att sträva efter.

Du måste gå genom clearance relativt tidigt eftersom köerna kan vara ruggiga pga relativt små resurser, särskilt om flera av de få flygen går ungefär samtidigt. Och därefter lär du hamna i en del av terminalen där väldigt lite finns. På Arlanda finns ingen sas lounge och dåligt med andra lounger utanför passkontrollen - att det skulle bli något överhuvudtaget i en avdelning som bara har ett par enstaka USA flighter kan man nog glömma.. Likaså det mesta i form av restaurang eller affär. Men till skillnad från nu kommer man få spendera betydligt mer tid där.

Å andra sidan kanske sas borde argumentera för pre clearance på Arlanda eftersom det skulle göra connection i Köpenhamn till ett attraktivare val :)

Global entry däremot, med den throughput som finns på tex ewr och ord i normala fall (icke covid tider) för dessa, skulle göra stor skillnad.
 
Toppen