Senaste nytt

Delbetala flyg med poäng

PerssonErik

Medlem
Hej!

Jag sitter och letar en resa till Thailand och hittade ett flyg tur och retur med Thai Airways , rutten är följande:

ARN - HKT 1/3-18
HKT-BKK-ARN 20/3-18

När jag tittade genom skyscanner så hamnar priset i economy på 21670kr för mig och min familj (2 vuxna, 2 barn 4/6år, 1 infant).
Samma resa genom SAS skulle hamna på över 40.000kr

Samma resa direkt på Thais hemsida går på 23824kr.

Så min fundering är hur det kan skilja så mycket i pris på dom olika sidorna trots samma resa?

Min andra fundering är hur jag delbetalar med mina eurobonuspoäng, har i runda slängar 80k poäng så räcker inte så långt men en enkelbiljett till Asien + lite till iaf.

Skulle någon få fram en annan resa till Thailand i december-mars (14-25) dagar för under dessa 21670kr med max 1 mellanlandning så får ni gärna hojta till :)
 

Dr. Miles

Expert
SAS flyger inte Stockholm-Phuket eller Bangkok-Stockholm direkt, utan det är THAI som flyger och gissningsvis SAS har codeshare med THAI.
Då är det inte samma pris du söker även om det är samma fysiska flight du väljer.
 

ekf

Medlem
Min andra fundering är hur jag delbetalar med mina eurobonuspoäng, har i runda slängar 80k poäng så räcker inte så långt men en enkelbiljett till Asien + lite till iaf.
Jag tror inte att du kan delbetala med Eurobonuspoäng på annat än resor med enbart SAS-flighter. Hur som helst så väljer man att betala med poäng på sas hemsida, sedan får man välja om det ska vara poängresa eller "poäng+pengar"-resa.
 

PerssonErik

Medlem
Dr. Miles: japp det stämmer att det var thais flygning. Då fick jag svar på prisskillnaden där.

ekf: Synd, trodde det gick att delbetala även hos partners men kandke inte är så då. Jag får försöka vidare genom deras sida.

Jumbooze: Söker inte direkt biljett i nuläget, mest funderingar på bokningar. Sista stycket var främst om någon skulle veta av någon passande resa för mig
SAS flyger inte Stockholm-Phuket eller Bangkok-Stockholm direkt, utan det är THAI som flyger och gissningsvis SAS har codeshare med THAI.
Då är det inte samma pris du söker även om det är samma fysiska flight du väljer.

Jag tror inte att du kan delbetala med Eurobonuspoäng på annat än resor med enbart SAS-flighter. Hur som helst så väljer man att betala med poäng på sas hemsida, sedan får man välja om det ska vara poängresa eller "poäng+pengar"-resa.

 

mha321

Medlem
Det sätt du skulle kunna delbetala en sådan resa är att boka bonusbiljett för vissa personer och vanlig betald biljett för andra, på samma avgång.

Det blir lite mer komplicerat, och framförallt ökar risken markant för att ni i händelse av störning, tex inställd flight, blir ombonade till olika flyg.

Rent allmänt får man också väldigt dåligt värde för eurobonus poäng när man bokar economy, och särskilt på rutter som redan har väldigt pressade priser. Jag skulle boka all cash och istället spara poängen till en annan resa, längre fram i flyget.
 

PerssonErik

Medlem
Det sätt du skulle kunna delbetala en sådan resa är att boka bonusbiljett för vissa personer och vanlig betald biljett för andra, på samma avgång.

Det blir lite mer komplicerat, och framförallt ökar risken markant för att ni i händelse av störning, tex inställd flight, blir ombonade till olika flyg.

Rent allmänt får man också väldigt dåligt värde för eurobonus poäng när man bokar economy, och särskilt på rutter som redan har väldigt pressade priser. Jag skulle boka all cash och istället spara poängen till en annan resa, längre fram i flyget.

Ja det kanske är det bästa att spara poängen istället och samla mer. Tills nästa år borde jag få en 2-4-1 från amex så får nog ut mest på att spara poängen ändå :)
 
Toppen