Har nu hamnat på CGK efter det korta hoppet från SIN med SQ i First i deras gamla 777-300. Måste säga att nyare first Class stolar inte alltid är bättre än gamla. Satan vad plats det var i detta gamla säte. Man kunde bre ut sig hur mycket som helst och ditt handbaggage fick plats under fotstödet framför dig. Hade nog velat testa denna stol på en långflygning.
Nåväl, nu har jag några timmar att slå ihjäl så jag skall försöka komma ikapp så vi får hoppa tillbaka ett par dagar.
Efter den grymt smidiga säkerhetskontrollen till FCT var jag inne och det var ett bra gäng som jobbade idag. Tycker det är synd att besättningen i luften inte alltid håller samma klass....
Julsprit för den som glömt handla. Spana speciellt in det tyska slipsförrådet som säkert kommer till hands när man kliver in i FCT.
Jodå, det är FCT vi pratar om så givetvis så skall Gin ha en egen hylla
... likaså virket i form av tonic water. För att vara det tyska premiumresandets högborg är de förvånansvärt stora anglofiler.
Whiskeyn hade också i det närmaste en egen hylla.
Vet ej var detta var reklam för men någon har nog betalat bra.
Innan man förtär dryck i FCT måste man äta något så "second breakfast" kom väl till pass. Observera julgranen.
Egg Benedict fick det bli. Neeee.... inte den bästa jag ätit då brödkvalitén inte håller hög klass.
Efter frukost fick det bli en liten upptäcksfärd mot toaletten för tanktömning.
Hur de tänkte här får någon annan förklara. Ser ut som ett gigantiskt läppstift men det är alltså en skoputsningsmaskin. Varför man nu väljer att ha en sådan på toaletterna.
Övrigt upptäcksresande i FCT.
Dekoration i FCT. Inte så juligt och vet ej om trädet kommer att ge några oliver.
Nåväl... dags att slå läger och jobba. En nackdel med FCT enligt mig är att det finns för få arbetsrum så jag fick vänta en stund innan något blev ledigt. Schkandal!! Notera att min mörkbruna Rimowa smälter in bra i FCT då det är mycket av inredningen som är fyra nyanser av brunt.
Pass 1 avklarat och då blir det lunch. Buffelmozarella med tillbehör och färsk sparris.
Givetvis Das Wienerschnitzel som smakade utsökt. Det bubblade lite av varje i glaset.
Att vara hungrig i FCT är inte ett problem du kommer ha, tvärtom.
Tom egen slaktmaskin. Här gäller det att hålla fingrarna i styr efter all champagne.
Efter pass två var det dags för en dusch och givetvis adopterades en anka som döptes till Howard efter C-films klassikern "Howard, the duck".
Färgglada Etro-flaskor
Badrock i en lounge.... En flaska bra champage till den som tar en dusch och går ut och sätter sig i cigarrummet i badrock och röker med en cognac och sedan körs till planet i samma badrock. Stort minus att alla badrum med badkar var out of order.
Efter pass två blev det dags för en enkätintervju där en LH-representant frågade om vad jag tyckte om FCT och LH First. Jag framförde kritik mot att ankomstservice inte alltid fungerar på outstations. Jag har ett bra exempel från DFW och ett horribelt från JFK. Jag kritiserade också maten och just den dagen så var min egg benedict inte bra. Framförallt brödet var inte bra. Jag klagade också på att det var för få arbetsrum i FCT och för få vilorum. Jag framförde dock beröm för att skjuts till och från planet alltid fungerat bra och att just idag var det bra personal i FCT som var lagom uppmärksamma utan att vara påträngande eller ignoranta. Jag berömde också dryckesutbudet. Vi diskuterade också loungerna på outstations och där sa jag som det var nämligen att de suger förutom möjligtvis First Class dining på JFK. Jag drog upp skräckexemplet med Uniteds gamla Global First lounge på Chicago som jag tyckte var skit för en First Class lounge. Kände mig som en storfräsare när jag sade att det var 5:e gången jag flög LH First.
TACK BC!
Efter intevjun var det dags för boarding och den sedvanliga ritualen. Personal kommer med pass->Hissen ner en våning->Kontroll av Pass och boardingpass->Ut i Porsche (Privat naturligtvis)->Iväg till gate->Upp i privat hiss->Väskan skjutsas av chaufför till min plats->Arslet landar i sätet
Observera GPS:n. Inte för att jag vet varför den var påslagen. Ingen jättlång tur idag då jag tror det var någon av Z-gaterna som jag åkte ifrån.
Så, nu bryter jag här så ni får hämta kaffe. Jag rapporterade ganska friskt från flyget men några bilder till blir det.