Senaste nytt

[Definitivt inte 100% live] Mot Hong Kong kamrater!

Vilket morgonflyg tar du? Jag är i TPR mellan 0630 och 0930 om du vill köra en BC-frukost.
0740 från T2 så jag undrar om jag hinner bort till TPR och tillbaka. Boarding redan vid 0705 så jag tror det blir stressigt. Får se imorgon, det beror lite på gater. Vore naturligtvis mycket trevligt. Vart är du på väg förresten?

0740 från T2 så jag undrar om jag hinner bort till TPR och tillbaka. Boarding redan vid 0705 så jag tror det blir stressigt. Får se imorgon, det beror lite på gater. Vore naturligtvis mycket trevligt. Vart är du på väg förresten?
Ska till HKG 0955, just nu är jag på SQ825 från PVG som ska landa runt 06. I vilket fall som helst lär vi hinna ses i Hong Kong under helgen.

Hmmm.... ser att tråden kapats av någon form av matmaffia men nu riktar vi fokus på mig och min härlighet igen.

På plats i CA First Cl... eller ja, lounge iaf. Inte så mycket First Class över denna sorgliga historia. Påminner mest om jätte loungerna på DXB som alla har tillgång till. Mat finns iofs men dryckesutbudet är ett stort skämt. Väntar nu på boarding på SQ807 ner till SIN med A380 och gamla Suites.

Lufthansas bättre sida kom till sin rätt när man börjar närma sig Frankfurt. Inte för att vädret brydde sig om det men det sket jag i. Överlag så var markupplevelsen på topp denna gång förutom den vanliga skiten med att du måste gå ut för att nå FCT. Jaja, jag vet att FCT är för dem som startar sin resa i Frankfurt men det hjälps inte.

Grådassigt, tyskt välkomnande med inslag av tävling mellan vårt plan och ett annat plan. Vi förlorade stort.
Visa bifogad bild 100442

Aha, apron och är det inte ett par strålkastare på en Porsche Cayenne som jag ser därborta?
Visa bifogad bild 100443

Vilken tur! Den var bara min idag. Frågade om han kunde köra mig så nära FCT som möjligt och det gick fort igenom från där han släppte av mig tills det jag stod på gatan på väg mot FCT.
Visa bifogad bild 100444

Heinz-Harald rattar Porsche.
Visa bifogad bild 100446

Jodå, baggaget fick plats i denna kärra.
Visa bifogad bild 100449

Flight spotting, Porsche style.
Visa bifogad bild 100445

Stjärtar så långt ögat kan nå.
Visa bifogad bild 100447

Visa bifogad bild 100448

Framme vid dörren möts jag av en tysk som säger

- Ze elevator ist kaputt. I have been here 100 times and it never happen.
Ok, det finns brandtrappor till höger så jag tog dem istället och kom in sedan visade det sig att tysken hade fel och de kom upp efter mig med hissen. :rolleyes:
Visa bifogad bild 100455

Nu blir det paus. Måste kolla gate. Hörs!
Alllltssååååååå hur nice är inte de där, längtar så på att sätta mig i bilen medan pöbeln går in i bussen! Bra start på din rapport :)

Efter någon form av vila blir det nu frukost i SilverKris First Class lounge på T2 idag.

1EF47809-7583-4E75-B0A4-B28C685B5EEE.jpeg

Har nu hamnat på CGK efter det korta hoppet från SIN med SQ i First i deras gamla 777-300. Måste säga att nyare first Class stolar inte alltid är bättre än gamla. Satan vad plats det var i detta gamla säte. Man kunde bre ut sig hur mycket som helst och ditt handbaggage fick plats under fotstödet framför dig. Hade nog velat testa denna stol på en långflygning.

Nåväl, nu har jag några timmar att slå ihjäl så jag skall försöka komma ikapp så vi får hoppa tillbaka ett par dagar.

Efter den grymt smidiga säkerhetskontrollen till FCT var jag inne och det var ett bra gäng som jobbade idag. Tycker det är synd att besättningen i luften inte alltid håller samma klass....

Julsprit för den som glömt handla. Spana speciellt in det tyska slipsförrådet som säkert kommer till hands när man kliver in i FCT.
IMG_0077.JPG

Jodå, det är FCT vi pratar om så givetvis så skall Gin ha en egen hylla
IMG_0107.JPG

... likaså virket i form av tonic water. För att vara det tyska premiumresandets högborg är de förvånansvärt stora anglofiler.
IMG_0109.JPG

Whiskeyn hade också i det närmaste en egen hylla.
IMG_0084.JPG

Vet ej var detta var reklam för men någon har nog betalat bra.
IMG_0081.JPG

Innan man förtär dryck i FCT måste man äta något så "second breakfast" kom väl till pass. Observera julgranen.
IMG_0079.JPG

Egg Benedict fick det bli. Neeee.... inte den bästa jag ätit då brödkvalitén inte håller hög klass.
Frusthuck.png

Efter frukost fick det bli en liten upptäcksfärd mot toaletten för tanktömning.
IMG_0080.JPG

IMG_0102.JPG

Hur de tänkte här får någon annan förklara. Ser ut som ett gigantiskt läppstift men det är alltså en skoputsningsmaskin. Varför man nu väljer att ha en sådan på toaletterna.
IMG_0103.JPG

Övrigt upptäcksresande i FCT.
IMG_0087.JPG

IMG_0088.JPG

IMG_0089.JPG

IMG_0090.JPG

Dekoration i FCT. Inte så juligt och vet ej om trädet kommer att ge några oliver.
IMG_0099.JPG

Nåväl... dags att slå läger och jobba. En nackdel med FCT enligt mig är att det finns för få arbetsrum så jag fick vänta en stund innan något blev ledigt. Schkandal!! Notera att min mörkbruna Rimowa smälter in bra i FCT då det är mycket av inredningen som är fyra nyanser av brunt.
IMG_0083.JPG

IMG_0085.JPG

Pass 1 avklarat och då blir det lunch. Buffelmozarella med tillbehör och färsk sparris.
IMG_0094.JPG

Givetvis Das Wienerschnitzel som smakade utsökt. Det bubblade lite av varje i glaset.
IMG_0095.JPG

Att vara hungrig i FCT är inte ett problem du kommer ha, tvärtom.
IMG_0097.JPG

IMG_0111.JPG

IMG_0098.JPG

IMG_0093.JPG

Tom egen slaktmaskin. Här gäller det att hålla fingrarna i styr efter all champagne.
IMG_0110.JPG

Efter pass två var det dags för en dusch och givetvis adopterades en anka som döptes till Howard efter C-films klassikern "Howard, the duck".
IMG_0091.JPG

Howard.png

Färgglada Etro-flaskor
IMG_0105.JPG

Badrock i en lounge.... En flaska bra champage till den som tar en dusch och går ut och sätter sig i cigarrummet i badrock och röker med en cognac och sedan körs till planet i samma badrock. Stort minus att alla badrum med badkar var out of order.
IMG_0106.JPG

Efter pass två blev det dags för en enkätintervju där en LH-representant frågade om vad jag tyckte om FCT och LH First. Jag framförde kritik mot att ankomstservice inte alltid fungerar på outstations. Jag har ett bra exempel från DFW och ett horribelt från JFK. Jag kritiserade också maten och just den dagen så var min egg benedict inte bra. Framförallt brödet var inte bra. Jag klagade också på att det var för få arbetsrum i FCT och för få vilorum. Jag framförde dock beröm för att skjuts till och från planet alltid fungerat bra och att just idag var det bra personal i FCT som var lagom uppmärksamma utan att vara påträngande eller ignoranta. Jag berömde också dryckesutbudet. Vi diskuterade också loungerna på outstations och där sa jag som det var nämligen att de suger förutom möjligtvis First Class dining på JFK. Jag drog upp skräckexemplet med Uniteds gamla Global First lounge på Chicago som jag tyckte var skit för en First Class lounge. Kände mig som en storfräsare när jag sade att det var 5:e gången jag flög LH First.

TACK BC!

Efter intevjun var det dags för boarding och den sedvanliga ritualen. Personal kommer med pass->Hissen ner en våning->Kontroll av Pass och boardingpass->Ut i Porsche (Privat naturligtvis)->Iväg till gate->Upp i privat hiss->Väskan skjutsas av chaufför till min plats->Arslet landar i sätet
IMG_0114.JPG

IMG_0115.JPG

Observera GPS:n. Inte för att jag vet varför den var påslagen. Ingen jättlång tur idag då jag tror det var någon av Z-gaterna som jag åkte ifrån.
IMG_0118.JPG

IMG_0120.JPG

IMG_0123.JPG

Så, nu bryter jag här så ni får hämta kaffe. Jag rapporterade ganska friskt från flyget men några bilder till blir det.

Attachments

• IMG_0101.JPG
    IMG_0101.JPG
    37,8 KB · Visningar: 296
  • IMG_0092.JPG
    IMG_0092.JPG
    51,6 KB · Visningar: 294
Hur de tänkte här får någon annan förklara. Ser ut som ett gigantiskt läppstift men det är alltså en skoputsningsmaskin. Varför man nu väljer att ha en sådan på toaletterna.
För att smeta ut sina egna, blandat med tidigare ståkisskvättares offsidedroppar över skinnskorna så att de inte syns.

Toppen