Senaste nytt

Dator till Kanada/USA?

Flyger till Kanada inom kort och ska inom USA innan hemresan.
Har funderat på att ta med mig laptopen om nått skulle dyka upp (funkar med mobilen, men enklare med dator).

Är det en dum idé? Har hört att de utan särskilt anledning kan gå igenom eller i värsta fall beslagta datorn, men är det en ’skröna’ eller en reell risk?
 

palmen

Moderator
De har absolut rätt att göra det. Jag har åkt med dator dit tidigare, men tar inte med mig jobbdator utan bara privat dator.

Beroende på var man jobbar kan det ju också finnas regler att förhålla sig till hur man får hantera jobbets dator.
 
Det är en privat dator (och privat resa), så inte strikt nödvändigt utan mer ’just in case’ + att man kan passa på att pyssla med lite egna projekt på flyget dit/hem.

Har ju inget att dölja såklart, men kanske dumt att plocka med sig om det kan innebära komplikationer…(?)
 

jsn

Medlem
JAg har inte varit någon frekvent resenär på NA, men hittills har de inte ens tittat åt det håll min laptop har befunnit sig. För att de skall bli intresserade av den behöver "något" trigga deras intresse, tror du att du har någon sådan trigger?
 

LarsCph

Medlem
Jag har aldrig upplevt någon problem med dator på resan - har “alltid” en och ibland har jag haft två datorer med. Kolla med jobbat om det är en jobbdator, var jag jobbar (amerikansk bolag) har vi restriktioner på var vi får resa med firmamobil och firmadator. Det kan också hända att ni har stängt för VPN utomlands och det skal aktiveras när det behövas.
 

Mimer

Medlem
Har rest till USA med laptop många gånger, oftast med en jobbdator, har aldrig haft något som helst problem med det. Min laptop har varit helt ointressant.

Möjligen underlättas ointresset för min laptop att jag är en vit man i mina bästa år... Men jag tror ändå att din laptop inte orsaker några som helst utmaningar.
 

LarsCph

Medlem
Det är i alla fall ingen nackdel, det är min erfarenhet. Tyvärr...

Det känns inte altid rimligt, och inte inkluderande alls. Men jag tänker att tullpersonal har rätt så bra erfarenhet i att plocka ut de till kontroll som är relevant att kontrollera. I Gränsbevakarna Sverige som kör på TV5 nu var det t.ex. en vit medelålders man som de stoppade i tullen med en 50.000+ krs Rolex klocka som han hade köpt utomlands och inte tänkt skulle deklareras.
 

Homer

Medlem
Vit medelålders man borde de ju titta extra noggrant på, typisk ryss som entusiastikst stöder krig/våldtäkt/kastreringar och massmord men är för feg för att själv utföra dåden utan flyttar utomlands i stället.
 
Toppen