Senaste nytt

Datatrafik för 450 kr från SAS

Det virker ret dyrt, også i betragtning af at vi jo forhåbentlig kommer til at se endnu flere tilbud a la hvad 3 UK og 3 DK tilbyder, hvor man kan bruge data i nogle EU-lande på samme betingelser som derhjemme.

Jeg har også udfyldt den, som det er i dag roamer jeg en del i Europa og valgte derfor at skrive 50DKK for en weekend rejse og 100DKK for en uge...

Fantastisk med et forslag på 720DKK for en uge... Så skal der streames YouTube i HD for alle pengene!!

Jag har nått Telia flat rate abb för typ 500 SEK per mån som ger obegränsade samtal i Sverige samt 10 GB data. Så långt inget konstigt.

Sedan har jag nått tillägg för 500 SEK per mån som ger nästan obegränsade samtal till/från/inom EU+Norge, Island och Schweiz + 1GB per mån inom samma område (jag kan alltså ringa ett samtal till Island när jag roamar i Grekland utan att det kostar några extra). Detta tillägg kan man när som helst stänga av och slå på igen.

För mig som reser väldigt mycket inom Europa är detta ett väldigt bra alternativ som jag aldrig stänger av. Nu hamnar mina räkningar på ganska exakt 1000 SEK per månad mot ca 2000-3500 kr innan.

Visst 1GB duger inte för att kolla på film, men det räcker för att kolla mail, karta, navigator, hämta småfiler, läsa nyheter, småsurf, spela lite spel, kolla FR24 m.m.

Jag har nått Telia flat rate abb för typ 500 SEK per mån som ger obegränsade samtal i Sverige samt 10 GB data. Så långt inget konstigt.

Sedan har jag nått tillägg för 500 SEK per mån som ger nästan obegränsade samtal till/från/inom EU+Norge, Island och Schweiz + 1GB per mån inom samma område (jag kan alltså ringa ett samtal till Island när jag roamar i Grekland utan att det kostar några extra). Detta tillägg kan man när som helst stänga av och slå på igen.

För mig som reser väldigt mycket inom Europa är detta ett väldigt bra alternativ som jag aldrig stänger av. Nu hamnar mina räkningar på ganska exakt 1000 SEK per månad mot ca 2000-3500 kr innan.

Visst 1GB duger inte för att kolla på film, men det räcker för att kolla mail, karta, navigator, hämta småfiler, läsa nyheter, småsurf, spela lite spel, kolla FR24 m.m.

Du hittar info om detta här: Fastpris - Tillvalstjänster - Mobiltelefoni - Telefoni - Telia.se

Med tanke på att alla roamingavgifter kommer att försvinna 15 december 2015 (BBC News - MEPs vote to scrap mobile roaming fees in Europe så känns detta som en sista gång att mjölka konsumenter innan det roliga upphör.
Tyvärr blir det inte så utan nytt datum är i slutet av 2018. :(

ZDnet skrev:
End of data roaming charges in 2015? Not so fast, says Europe
By Liam Tung | March 5, 2015 -- 11:46 GMT (11:46 GMT)

European Union countries have agreed that mobile roaming charges within Europe should stay in place until the end of 2018, in opposition to European Commission plans to scrap the fees by the end of 2015.

A majority of the 28 EU member states in the European Council have voted in favour of keeping roaming charges in place until at least 2018, but the states plan to introduce measures they say will make it cheaper for Europeans to use their mobile phone when travelling within the EU.
​End of data roaming charges in 2015? Not so fast, says Europe | ZDNet

Toppen