Coalcandy
Medlem
Så var det dags att lämna värmen i Senegal, Dakar, efter dryga 10 dagars arbete. Projektet hade dragit ut aningen på tiden vilket ledde till en ombokning där Economy var slut och jag hade därmed turen att få boka Business. Detta var inte första gången undertecknad gjorde vänstersväng vid ombordsstigning - men första gången på revenuebiljett och detta måste ju anses vara att fira med en reserapport!
För en annars hängiven Star Alliance-resenär så innebar utresan Stockholm-Dakar första flygningarna med Skyteam, men då i eco. Jag var nu sugen på att testa var som skulle levereras i Business!
Det blev jobb i i sista sekunden. 20:00 hade jag sagt att jag var tvungen att åka och 20:02 var allting klart. Puh... Flygplatstransfern utfördes i en Toyota Hilux pickup-truck av en anställd på företaget uppdraget utförts åt. På klassiskt Dakar-manér var det kö på motorvägen, men jag hade en halvtimmes marginal för att hinna till Bag Drop 1 timme och 45 minuter innan avgång utöver den restid Google Maps räknat ut inklusive detta så jag kände mig hyfsat lugn. Och font gick det
Väl på Dakars nybyggda internationella flygplats DSS blev pass och biljett kontrollerad redan innan man släpptes in i terminalen. Troligtvis en corona-anpassning. Just denna kontroll uppdrepades ett antal gånger innan jag lyckats ta mig igenom security.
Normalt har DSS två lounger, men i dessa tider är den ena stängd. Loungen Odysee var den som höll öppet och var helt ok.
Dessvärre inga duschar i loungen - något som jag längtat mycket efter en svettig dag i solen och efter att gnuggat in både mig själv och kläderna rejält med damm. Jag bytte i alla fall om och högg in på den portionsförpackade maten.
Kyckling med några ledsna grönsaker. Inget att hurra över, men något att stilla den värsta hungern med innan serveringen ombord. Jag beslutade mig istället för att bege mig bort mot gaten för att vara först till boarding. Frågade om det var ok att ta med en burk guavajuice vilket gick bra. Mycket god i väntan på ombordstigning!
Efter att drucit upp joicen i godan ro var det dags för påstigning. Först i kön blev jag, och jag hittade snabbt min plats på 05L. Detta visade sig vara i den bakre businesskabinen, vilket inte framgick på seat map. Detta skulle dock bara visa sig gött, då jag fick hela denna kabin för mig själv! Lyx! Extra uppskattat då AF hade 2-3-2-konfiguration på denna Boeing 777.
Väl ombord fick jag menyn och möjlighet att börja botanisera bland maten och drycken. Champagne infann sig vid min sida så fort vi lyft och bälteslampan slocknat Själva stolen var inte lie-flat och IFEn var mycket åldrad. Som tur gör inte det så mycket när man har champagne i handen och en bra pod att lyssna på. Dessutom fanns det tofflor!
Sedan var det dags att äta! Dessvärre så äter jag primärt vegetarisk kost, så jag hade lite svårt att ta till mig av de delikatesser som dukades upp. Foie gras, laxtartar och ostar fick sig ett försök, men jag kom tyvärr inte så långt. Lite pinsamt!
Huvudrätten var dock god! Desserten likaså! Och dryckesutbudet, där min favorit var Chartreuse, något jag aldrig tidigare smakat.
Jag borde givetvis beställt vegetarisk kost - något som nog gjort min måltid mer njutbar, men det hanns tyvärr inte denna gång.
Efter aningen för mycket fika somnade jag gott och väcktes dryga tre timmar senare av ombordpersonalen. Aningen dizzy packade jag ihop och förberedde för landning - frukost hade jag meddelat att jag hoppar över.
Planet gled in över Paris förorter och strax hade vi landat på CDG. Bytestiden var kort, men jag tog en snabb kaffe i Loungen innan det var dags för boarding. Nästa flygning gick till Amsterdam. Jag har ingenting att säga om denna - somnade direkt efter ombordsstigning och vaknade när personalen sade åt mig att göra mig redo för landning (sov över bordet).
I Amsterdam testade jag KLM-loungen där jag ÄNTLIGEN fick duscha!!!! Inga märkvärdiga dushrum - ganska små, bara en kombinerad duschkräm/schampoo och ojämn temperatur. Men ändå - oh så ljuvligt!
Frukostdags i loungen! Precis som i den tidigare loungen gällde att man inte fick servera sig själv av maten, utan personalen stod plikttroget och serverade. Pannkakorna var inte särskilt spännande - men yoghurten var god!
Frukost blev det på planet också, nu KLM till Stockholm.
En god kopp kamomillte med Stroopkoekje blev det dock. Nom nom!
Slutet gott - allting gott! Jag hade varit lite nervös då jag hade en ganska tajt tid att passa i Stockholm, men hela resan följde tidtabell exemplariskt. Servicen ombord var exemplarisk och jag skyller mig själv för att jag inte hade möjlighet att uppskatta maten. Många hade säkrt uppskattat den betydligt mer än mig. Själva hårdvaran ombord var dock föråldrad. Med hela kabinen för mig själv gjorde 2-3-2-konfigurationen inte så mycket, men i en mer välfylld kabin hade det varit tråkigt att hamna som mittsätesryttare i business. Själva resan var dock bara 6 timmar. Jag vet att AF har mer moderna kabiner som nog bättre kan mäta sig med SAS och Air Canada som jag tidigare flugit i business med. Hoppas få möjlighet att testa den någon gång
För en annars hängiven Star Alliance-resenär så innebar utresan Stockholm-Dakar första flygningarna med Skyteam, men då i eco. Jag var nu sugen på att testa var som skulle levereras i Business!
Det blev jobb i i sista sekunden. 20:00 hade jag sagt att jag var tvungen att åka och 20:02 var allting klart. Puh... Flygplatstransfern utfördes i en Toyota Hilux pickup-truck av en anställd på företaget uppdraget utförts åt. På klassiskt Dakar-manér var det kö på motorvägen, men jag hade en halvtimmes marginal för att hinna till Bag Drop 1 timme och 45 minuter innan avgång utöver den restid Google Maps räknat ut inklusive detta så jag kände mig hyfsat lugn. Och font gick det
Väl på Dakars nybyggda internationella flygplats DSS blev pass och biljett kontrollerad redan innan man släpptes in i terminalen. Troligtvis en corona-anpassning. Just denna kontroll uppdrepades ett antal gånger innan jag lyckats ta mig igenom security.
Normalt har DSS två lounger, men i dessa tider är den ena stängd. Loungen Odysee var den som höll öppet och var helt ok.
Dessvärre inga duschar i loungen - något som jag längtat mycket efter en svettig dag i solen och efter att gnuggat in både mig själv och kläderna rejält med damm. Jag bytte i alla fall om och högg in på den portionsförpackade maten.
Kyckling med några ledsna grönsaker. Inget att hurra över, men något att stilla den värsta hungern med innan serveringen ombord. Jag beslutade mig istället för att bege mig bort mot gaten för att vara först till boarding. Frågade om det var ok att ta med en burk guavajuice vilket gick bra. Mycket god i väntan på ombordstigning!
Efter att drucit upp joicen i godan ro var det dags för påstigning. Först i kön blev jag, och jag hittade snabbt min plats på 05L. Detta visade sig vara i den bakre businesskabinen, vilket inte framgick på seat map. Detta skulle dock bara visa sig gött, då jag fick hela denna kabin för mig själv! Lyx! Extra uppskattat då AF hade 2-3-2-konfiguration på denna Boeing 777.
Väl ombord fick jag menyn och möjlighet att börja botanisera bland maten och drycken. Champagne infann sig vid min sida så fort vi lyft och bälteslampan slocknat Själva stolen var inte lie-flat och IFEn var mycket åldrad. Som tur gör inte det så mycket när man har champagne i handen och en bra pod att lyssna på. Dessutom fanns det tofflor!
Sedan var det dags att äta! Dessvärre så äter jag primärt vegetarisk kost, så jag hade lite svårt att ta till mig av de delikatesser som dukades upp. Foie gras, laxtartar och ostar fick sig ett försök, men jag kom tyvärr inte så långt. Lite pinsamt!
Huvudrätten var dock god! Desserten likaså! Och dryckesutbudet, där min favorit var Chartreuse, något jag aldrig tidigare smakat.
Jag borde givetvis beställt vegetarisk kost - något som nog gjort min måltid mer njutbar, men det hanns tyvärr inte denna gång.
Efter aningen för mycket fika somnade jag gott och väcktes dryga tre timmar senare av ombordpersonalen. Aningen dizzy packade jag ihop och förberedde för landning - frukost hade jag meddelat att jag hoppar över.
Planet gled in över Paris förorter och strax hade vi landat på CDG. Bytestiden var kort, men jag tog en snabb kaffe i Loungen innan det var dags för boarding. Nästa flygning gick till Amsterdam. Jag har ingenting att säga om denna - somnade direkt efter ombordsstigning och vaknade när personalen sade åt mig att göra mig redo för landning (sov över bordet).
I Amsterdam testade jag KLM-loungen där jag ÄNTLIGEN fick duscha!!!! Inga märkvärdiga dushrum - ganska små, bara en kombinerad duschkräm/schampoo och ojämn temperatur. Men ändå - oh så ljuvligt!
Frukost blev det på planet också, nu KLM till Stockholm.
En god kopp kamomillte med Stroopkoekje blev det dock. Nom nom!
Slutet gott - allting gott! Jag hade varit lite nervös då jag hade en ganska tajt tid att passa i Stockholm, men hela resan följde tidtabell exemplariskt. Servicen ombord var exemplarisk och jag skyller mig själv för att jag inte hade möjlighet att uppskatta maten. Många hade säkrt uppskattat den betydligt mer än mig. Själva hårdvaran ombord var dock föråldrad. Med hela kabinen för mig själv gjorde 2-3-2-konfigurationen inte så mycket, men i en mer välfylld kabin hade det varit tråkigt att hamna som mittsätesryttare i business. Själva resan var dock bara 6 timmar. Jag vet att AF har mer moderna kabiner som nog bättre kan mäta sig med SAS och Air Canada som jag tidigare flugit i business med. Hoppas få möjlighet att testa den någon gång