Senaste nytt

Dagsutflykt från Zürich - tips?

HenrikAI

Medlem
Livet kan slumpa sig på olika sätt, för min del blir det så att jag och famlijen kommer att tillbringa ett par dagar i Zürich i mitten av juli..

Vi har varit där tidigare och kan staden väl, så vi skulle vilja ha tips på någon utflykt man kan göra över dagen. Gärna med tåg. Ingen alltför ansträngande vandring helst, men finns någon bergstopp man kan åka upp till, någon pittoresk ort utmed Zürichsee att strosa runt i, eller bara någon extra vacker tågsträcka man kan åka längs med?

Livet kan slumpa sig på olika sätt, för min del blir det så att jag och famlijen kommer att tillbringa ett par dagar i Zürich i mitten av juli..

Vi har varit där tidigare och kan staden väl, så vi skulle vilja ha tips på någon utflykt man kan göra över dagen. Gärna med tåg. Ingen alltför ansträngande vandring helst, men finns någon bergstopp man kan åka upp till, någon pittoresk ort utmed Zürichsee att strosa runt i, eller bara någon extra vacker tågsträcka man kan åka längs med?
Ni kan alltid åka till Rheinfall, det tar typ 1 timme med tåg från Zürich HB

Besök husberget UTU Kulm med dess restaurang och inte minst utsikten. Nu är det lite mulet idag:

UTO KULM ZH.png

Ta en båttur, längs östra sidan av sjön, inte för inte som den kallas "Guldkusten".
Kliv av vid Küsnacht ZH och ät lunch i trädgården till Romantik Seehotel Sonne. Beläget precis vid båtbryggan.
Vandra utmed den fina gångvägen, både norrut men framför allt söderut. Där ligger villan där Tina Turner bodde, samt andra imponerande hus.

Köp SBB Spartageskarte och åk med tåg till Luzern, därefter hjulångare på Vierwaldstättersee. Ni kan kliva av i Vitznau och ta Rigibahn upp till toppen av Rigi. Därifrån den andra banan nedför till Arth-Goldau.

Alt. fortsätt med hjulångaren på sjön hela vägen till Flüelen. Tåg därifrån eller tillbaka samma väg till Luzern. Jag har gjort båtturen fler gånger, alltid lika fint.

IMG_3262.jpeg

Last edited:
Om du samlar länder (vilket jag gör) så rekommenderar jag en tur till Liechtenstein, om du inte redan har besökt landet. Det ligger bara 1.5 timmar bort med tåg + buss. :)

1743423482602.jpeg

Last edited:
Toppen