Senaste nytt

Dags att välja nya kort och program.

Tonton

Medlem
Aegean Miles Bonus 24 000 mil / Lufthansa gruppens Miles More 100 000 mil.
Fast sådär går det ju inte riktigt att räkna? Iaf inte utan att utveckla vad du har baserat det på? Vilken biljettklass/kabinklass har du använt som antagande?

Som @mha321 skriver ovan:
Miles&More är ett av de program som det är allra svårast att nå upp till status i om du flyger på billiga biljetter. Flyger du däremot i business // på flexibel biljett, så kan det gå snabbare. Men på billiga ekonomi tar det tid.

Således - Det beror helt och hållet på vilken biljettklass du flyger på. Utan den informationen så är jämförelsen 24k mil VS 100k mil totalt irrelevant.
 

palmen

Moderator
Fast sådär går det ju inte riktigt att räkna? Iaf inte utan att utveckla vad du har baserat det på? Vilken biljettklass/kabinklass har du använt som antagande?

Som @mha321 skriver ovan:


Således - Det beror helt och hållet på vilken biljettklass du flyger på. Utan den informationen så är jämförelsen 24k mil VS 100k mil totalt irrelevant.
Njae, oavsett biljettklass så är det rätt relevant. Det krävs att man flyger 4x så mycket för att behålla Senator som att behålla Aegean Guld (förutsatt att biljetterna ger lika mycket per flygen mile). Jämförelsen är bra för att belysa att det finns enklare och svårare sätt att nå upp till och behålla sin status.

Aegean status behåller man ju enkelt med 4 Aegean flighter och 1 enkel CPH-LAX/SFO i plus tex (kreditera Aegean åt ena hållet och något annat åt andra hållet). Eller kreditera en tur och retur plus en europaflygning typ.
 

intuition

Medlem
Problemet med Aegean Gold (som jag själv har och gillar) och för den delen alla Star Gold är att Star Alliance jobbar hårt för att minska värdet av pan-allians-status...
Vad jag menar med det är att man ser fler undantag i status-förmånerna, tex att baggage-förmån inte gäller på light-biljetter och att flygbolag skapar egna fast-track som ligger utan alliansen. (typ-exempel Köpenhamn där ett Aegean guld på en SAS-biljett varken ger access till SAS egen fast track eller flygplatsens fast-track)

Så min första tanke är att trådstartaren kanske bör fokusera på ett kort från det bolag som han främst flyger.

Sedan uppstår komplikationen om Miles&more är svårt att uppnå/behålla. Men visst är det på G med ändringar som gör det enklare?
 
Stort tack alla som svarat, jag inser ju att jag blandade både äpplen o päron i starten, sorry att jag valde fel tråd för programstatusfrågan men jag hade fastnat vid kreditkort som gav status, typ Amex Elite. Men inser nu att jag brukar flyga tillräckligt för att nå EBG ändå, så jag måste ju inte ha ett kort för höja status. Sen precis som är sagt i tråden så vet man ju inte hur mycket flygande det kommer att bli i jobbet i framtiden.

Har en del amerikanska polare som samlar en jäkla massa poäng på sina Chase- och Amexkort och har nog sneglat lite på dem när jag funderat.

Tack igen alla för bra synpunkter och funderingar!
 

palmen

Moderator
Stort tack alla som svarat, jag inser ju att jag blandade både äpplen o päron i starten, sorry att jag valde fel tråd för programstatusfrågan men jag hade fastnat vid kreditkort som gav status, typ Amex Elite. Men inser nu att jag brukar flyga tillräckligt för att nå EBG ändå, så jag måste ju inte ha ett kort för höja status. Sen precis som är sagt i tråden så vet man ju inte hur mycket flygande det kommer att bli i jobbet i framtiden.

Har en del amerikanska polare som samlar en jäkla massa poäng på sina Chase- och Amexkort och har nog sneglat lite på dem när jag funderat.

Tack igen alla för bra synpunkter och funderingar!
Korten som finns i USA går ju tyvärr inte att jämföra med Sverige, vi ligger tusentals mil efter där, men ändå långt fram i Europa. Vi har i stort sätt bara Amex Gold/Platinum att välja på i Europa för kort som inte är knutna till ett specifikt program.

Om du ska byta till Lufthansa Miles & More (som har kreditkort) så bör du ställa dig frågan om du flyger tillräckligt mycket business longhaul för att bli Senator. Är svaret ja, då kan ett byte vara bra. Om svaret är nej är det troligtvis bäst att stanna kvar med SAS Eurobonus.

Aegean som nämnts är bra på ett sätt, extremt lätt att få och behålla status, sen tar det roliga slut. Flyger du Lufthansa är det ingen skillnad på EBG och Aegean Gold. Däremot finns det spekulationer om att EBD ibland får lite perks som andra vanliga Star Gold inte får. Kan vara uppgraderingar och lite extra recognition ombord. Men det är som sagt spekulation men det har tidigare verkat som att Lufthansa flirtat lite extra med EBD ibland.
 

mha321

Medlem
Korten som finns i USA går ju tyvärr inte att jämföra med Sverige, vi ligger tusentals mil efter där, men ändå långt fram i Europa. Vi har i stort sätt bara Amex Gold/Platinum att välja på i Europa för kort som inte är knutna till ett specifikt program.

Om du ska byta till Lufthansa Miles & More (som har kreditkort) så bör du ställa dig frågan om du flyger tillräckligt mycket business longhaul för att bli Senator. Är svaret ja, då kan ett byte vara bra. Om svaret är nej är det troligtvis bäst att stanna kvar med SAS Eurobonus.

Aegean som nämnts är bra på ett sätt, extremt lätt att få och behålla status, sen tar det roliga slut. Flyger du Lufthansa är det ingen skillnad på EBG och Aegean Gold. Däremot finns det spekulationer om att EBD ibland får lite perks som andra vanliga Star Gold inte får. Kan vara uppgraderingar och lite extra recognition ombord. Men det är som sagt spekulation men det har tidigare verkat som att Lufthansa flirtat lite extra med EBD ibland.
En annan nackdel med Aegan är att man måste flyga segment med just Aegan. Är man status jägare så gör man det såklart bara för att få kortet. Och har man ändå resor till Grekland kan det vara logiskt. Men för andra är det ett irritationsmoment :)

Vill man nå enkel status är även Turkish airlines ett ganska bra val. Ingen bonus från kreditiort, men väldigt enkelt att förnya när man väl fått det.
 
Toppen