Senaste nytt

Dags att välja nya kort och program.

Jaha, då var det dags att välja nytt kort och eventuellt nytt program.

Har tidigare varit trogen Eurobonuskund med EBG/EBD omvartannat, har fyra år kvar till lifetime, men är ändå rätt besviken på nivåerna, skiljer absolut ingenting mellan G och D tycker jag och flyger man utanför Europa vilket jag oftast gör så har man inte mycket för sitt D kort även om man flyger Star Alliance.

Har varit sugen på att testa Miles and More och börja klättra där istället.

Under 2020 med 0 resmil så sa jag också upp mitt Amex Elite då det bara låg o kostade, så nu står jag på 0 på allt.

Så dags att välja kort och program, vad har ni för bra tips?

Jag flyger mest utomlands, det blir fyra.fem långresor per år i jobbet, nu står Sydamerika, USA, Indien och Japan på listan för 2021/22, och har alltid försökt flyga med Luftahansa/TAP för att hålla mig inom Star Alliance.

Tillägg: Jag är egentligen bara ute efter fördelar när jag reser; Fast track, lounge, uppgraderingar etc.

Inte så intresserad av cashback, bonuserbjudanden, shopping eller så.

Men som sagt, är öppen för alla förslag och att börja om även i andra allianser.
 
Last edited:
Vad vill du uppnå med ditt medlemskap?

Ah, såklart, missade det! Ändrat i första posten också.

Jag är egentligen bara ute efter fördelar när jag reser; Fast track, lounge, uppgraderingar etc.
Inte så intresserad av cashback, bonuserbjudanden, shopping eller så.

Kan även lägga till att jag väldigt sällan utnyttjar bonusresor eller bonusnätter, reser väldigt mycket i jobbet så jag reser sällan långt när jag är ledig.

Så det är väl bara statusnivån jag är ute efter antar jag
 
Last edited:

Tonton

Medlem
I see - är dock lite fundersam.

Du skriver detta i kreditkortstråden, men det är de de faktiska statusfördelarna när du reser, som du önskar.

Mina frågor blir då:
  • Vad saknar du idag hos Eurobonus som exempelvis Miles and More skulle erbjuda? Blir du medlem i Miles and More och når Senator/HON så är du fortfarande *G när du flyger med andra bolag, likt du är *G när du flyger med andra bolag än SAS som EBG/EBD.
  • Du skriver i kreditkortstråden - är det viktigt att du kan ha ett kreditkort kopplat till ditt lojalitetsprogram? (Detta begränsar såklart dina alternativ), för du skriver att du "inte så intresserad av cashback, bonuserbjudanden, shopping eller så", vilket är det som själv kreditkortet oftast erbjuder. De brukar inte erbjuda statusfördelar när du väl är ombord, iaf inte i Europa (mer än poänghjälp mot status ibland).

Rent generellt kan man väl skriva att de "vanliga" alternativen är :
  • *A: SAS (Eurobonus) eller Lufthansagruppen (Miles & more)
  • OW: British Airways (Executive Club) eller Qatar (Privilege Club)
  • Skyteam: AirFrance/KLM (FlyingBlue)

Börja meed att kika på vad alternativen är för dina vanliga destinationer - kan du sålla bort något program direkt pga detta?
Därefter så skulle jag räkna på de historiska resor du har gjort, och kika på de olika programmen - vilken status skulle du ha uppnått i respektive program, och vilka fördelar ger dessa programmen när du flyger? Helt enkelt en pro/con-lista.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Du skriver att du flyger mest utomlands - men är det från Sverige till de angivna länderna, eller är det mellan de länderna?

Vilken toy av biljetter flyger du mest på - är det ekonomi eller business, är det flexibelt eller oflexibelt?
 
Tack @mha321 och @Tonton , vettiga frågor helt klart.
(Visste inte riktigt om jag skulle posta i två trådar eller försöka jämka ihop, därav posten här)

Det får bli en liten jullovsaktivitet att kolla igenom historiken.

Har bara fastnat för Miles and More då jag visserligen alltid flyger ut från Sverige, men mellanlandar nästan alltid i Frankfurt på väg till Indien/Asien (då jag oftast har valt Lufthansa) , antar om jag valde annan allians så kanske det skulle bli annan nod som blev aktuell, och har egentligen inget emot att ligga kvar i Star Alliance men då jag inte har erfarenhet av högre status på andra program var jag nyfiken på vilka andra det fanns, och då jag hade erfarenhet av statusgrundande poäng via Amex så tänkte ifall det fanns liknande på andra. Har kollat lite på Miles and More Premium nu som har erbjudande fram till 31/12 men där får man bara awards-poäng som jag fattar det. De kan visserligen konverteras till statuspoäng men bara max 25k poäng per år och då med en konvertering på 5-1 vilket torde ge max 5000 statuspoäng per år.

Har också kollat på Amex Platinum för att samla amexpoäng som sen kan konverteras till olika partners men inte Star Alliance som jag kan se?

funderingar funderingar.... :)
 

Rebel

Medlem
Jag flyger mest utomlands, det blir fyra.fem långresor per år i jobbet, nu står Sydamerika, USA, Indien och Japan på listan för 2021/22, och har alltid försökt flyga med Luftahansa/TAP för att hålla mig inom Star Alliance.

Tillägg: Jag är egentligen bara ute efter fördelar när jag reser; Fast track, lounge, uppgraderingar etc.

.

Om det är dessa punkter som är intressanta, så tycker jag det är enkelt
*A Gold ger dig samma förmåner angående Fast track och Lounge, ngt förenklat då vi inte vet vilka resmålen är.
Och uppgraderingar får man mest inom den egna programmet, typ EBG inom sas och Senator inom Lufthansa osv.
Titta vilka du flyger mest med och välj dom, om allt annat är lika.
Titta på hur svårt det är att nå nivån,i det tänkta programmet. Dumt att köra lufthansa om man inte lyckas nå senatornivån.
 

mha321

Medlem
Har bara fastnat för Miles and More då jag visserligen alltid flyger ut från Sverige, men mellanlandar nästan alltid i Frankfurt på väg till Indien/Asien
Eftersom det är statusen du är ute efter så är det värt att notera att Miles&More är ett av de program som det är allra svårast att nå upp till status i om du flyger på billiga biljetter. Flyger du däremot i business // på flexibel biljett, så kan det gå snabbare. Men på billiga ekonomi tar det tid.

då jag hade erfarenhet av statusgrundande poäng via Amex så tänkte ifall det fanns liknande på andra.
I princip finns det väl inga andra flygprogram som ger direkta statusfördelar genom kreditkort som är tillgängliga i Sverige i dagsläget.

Om du flyger såpass lite att du behöver Amex-poängen för att nå upp till Gold-nivå, så är just den kombinationen och kvar i EuroBonus garanterat det bästa valet för faktiskt flygbolagsstatus för dig. Om du däremot flyger nog för att nå upp till EBG utan Amex-poängen och de bara behövs för EBD, så finns det andra program som kan vara vettiga också.

Har också kollat på Amex Platinum för att samla amexpoäng som sen kan konverteras till olika partners men inte Star Alliance som jag kan se?
Du kan föra över Amex poäng till ett antal olika partners. Inom Star Alliance kan du föra till SAS Eurobonus eller Thai. En fördel är att du även kan föra över till saker som inte är Flygbolag, t.ex. hotell.

Men du sade samtidigt att du inte var intresserad i bonus, utan i status, och den kan du inte överföra.

Däremot ger dig ett Amex Platinum en del av de fördelarna som status skulle ge dig. Fasttrack på vissa flygplatser, riktigt bra lounger på en del (där de har egna centurion lounger eller partners som t.ex. Pontus på Arlanda) och hyfsade lounger på väldigt många (genom PriorityPass).

Amex platinum ger dig också status match i ett antal hotellprogram. Men vad jag vet inte direkt i något flygprogram.
 

E.K

Medlem
Med fyra år kvar till "Lifetime" hade jag personligen gjort allt för att få det.
I övrigt förespråkar jag när det gäller flygbonus program att alltid välja det som kräver minst mil / poäng för status eller återkval.
Man kan ju flyga mycket i dagsläget men om ett par år kanske man har ett arbete där det inte flygs alls.

I ett sådant läge har jag ingen lust att nöjes flyga 4 gånger mera för att behålla guld status.

Aegean Miles Bonus 24 000 mil / Lufthansa gruppens Miles More 100 000 mil.
 
Toppen