Senaste nytt

Dagens bild

Inte utan att man undrar om något hänger ihop med den där "roosted ..... pig"

Enligt kinesiska tecken på meny betyder det "kulting / griskulting (piglet)". Alltså Grillad kulting.
I Kina anses det som en gourmet.
Även om det är vanligare att skriva suckling pig, så är det inte fel att skriva sucking pig. Det är helt enkelt en gris som fortfarande bara äter modersmjölken. Det är alltså inte riktigt samma sak som kulting, då det är benämningen på grisungar överlag. Man brukar väl säga dikulting (dilamm är ju också väldigt populärt, bland annat i Spanien, slaktas oftast vid 6-8 veckor gamla).
 

Dr. Miles

Expert
Det är helt enkelt en gris som fortfarande bara äter modersmjölken. Det är alltså inte riktigt samma sak som kulting, då det är benämningen på grisungar överlag. Man brukar väl säga dikulting (dilamm är ju också väldigt populärt, bland annat i Spanien, slaktas oftast vid 6-8 veckor gamla).
Jo, det har jag förstått på japanska / kinesiska. 乳 betyder mjölk och 豬 betyder gris.
Jag kom bara inte på svenska ordet "dikulting". :)
 
Jo, det har jag förstått på japanska / kinesiska. 乳 betyder mjölk och 豬 betyder gris.
Jag kom bara inte på svenska ordet "dikulting". :)
Helt OT, är detta vanligt i Japan? I så fall får jag sätta upp det på min "att-äta-lista". Jag har ätit väldigt lite fläsk i Tokyo, bara Tonkatsu faktiskt.
 

Per N

Medlem
Spädgris är väl ungefär som Pekinganka att det i första hand är skinnet man är ute efter med underliggande fett? Säkerligen godare än "stuvad getpenis med kinesisk medicin"
 

Dr. Miles

Expert
Helt OT, är detta vanligt i Japan? I så fall får jag sätta upp det på min "att-äta-lista". Jag har ätit väldigt lite fläsk i Tokyo, bara Tonkatsu faktiskt.
Off topic svar.

Nej, det är absolut inte vanligt i stora delar av Japan men i Okinawa (södra Japan, nära Taiwan) äts Grillad dikulting.
Det är annars en traditionell kinesisk rätt.
 

011430121

Medlem
En bild från Carlson Country In i Ventura ligger norr om LA.
När bilden togs kom det inget tåg, men vaknade flera gånger under natten att det kom tåg som oavbruten "tutade". Man får stå ut för att få in lite CC poäng på kontot.
image.jpeg
Rastret i bilden är myggnät
 

Juraj

Medlem
Man vet aldrig med Turkish airlines, ibland blir det trångt, men ibland blir det hur mycket plats som helst...

P1010541.JPG
 
Toppen