Senaste nytt

Dagens bild

Klar och kylig morgon på Manhattan. Ett par bilder från morgonens löprunda. Jobbar vidare på mina Citystrides stats...

PXL_20260112_120800711.NIGHT.jpg

PXL_20260112_120839431.NIGHT.jpg

Dagens bild är inte bara den vanliga onsdagsgroggen, utan jag tog inspiration från @Glenn Es äventyr i La Premiere (se originalinlägg nedan), och bad Gemini komma upp med en G&T som skulle kunna platsa på denna Franska cocktailmeny. Helt enkelt en "le GT".

Svaret och receptet kom på några sekunder:

L'Essence de Vigne
50 ml G'vine Floraison (franskt gin gjort på vindruvor)
20 ml Noilly Prat dry
2 stänk Angostura orange
10 ml citronsaft
100 ml mediterranean tonic
Citron till dekoration

Sen var det bara att ställa sig och blanda:

20260114_180637~2.JPG

Jag var spontant skeptisk både till citronjuicen, men kanske ännu mer till den låga andelen tonic. Dock måste jag säga att det funkade väldigt bra, och speciellt citronjuicen lyfte hela anrättningen.

Efter ett längre smaktest kan man svara på några fler frågor:

Var det gott: Ja
Smakade det franskt: Ja
Kändes det som att åka la premiere: Ja
Kan en AI komma med vettiga drinkrecept: Ja
Behöver fcx investera i bättre glas hemma: Ja

Kanske det behöver skapas en tråd för "Dagens fötter" ;)

Nu trodde jag ju aldrig att jag skulle delta i detta (inte för att jag nu tycker det är supermysig med fötterna uppe, utan mer för att jag oftast inte blir tillräckligt engagerade för att palla ta en bild av det).

Men med inspiration av det stadiga flödet av fetisch-bilder här på BC och efter en djup diskussion med Österrikiska kollegor i går kväll om fallande artighets-standard i alplandet, kom min chans redan i dag. Ombord på Austrian, av alla ställen. (Det har runnit lite vatten under broarna sedan den gången en Wiensk tant läxade upp svenska föräldrar för att ett barn var lite exalterat över att åka gammaldags spårvagn och därmed inte satt still med rumpan på sätet)

IMG_20260121_201805 - stor.jpeg

Kanske borde hamna i KLM det här gjorde ni bra tråden. Flyget AMS - Dubai igår blev inställt, ombokad till emirates idag. Bokat med Eurobonus poäng ursprungligen, så mycket nöjd! Extra roligt är att jag bjudit med mamma och pappa på resan.
Skål!

Attachments

• IMG_1691.jpeg
    IMG_1691.jpeg
    393,3 KB · Visningar: 127
Toppen