Senaste nytt

Dödsfall på Swiss flight 17-JUL

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har uppenbarligen noll koll. Läs lagen om dödförklaring så ser du att tillstånden ”vara död” och ”vara dödförklarad” inte är samma sak vare sig medicinskt eller juridiskt. Att dödförklaras av Skv är ett sätt att expediera juridiska aspekter av efterlevandeskap trots att inget dödsfall har fastställts såsom definierat enl (1987:269). I Sverige får endast läkare fastställa dödsfall, ’twas ever thus.

Vad hände med ditt yrande om att andra än läkare minsann får konstatera ”polisära” dödsfall (vartifrån det nu var du drog fram det fantasifostret till begrepp) om en död person har förruttnat/blivit dekapiterad/whatev?
Jag har skrivit konstatera död, vilket inte är samma sak. Jag skrev även tidigare att begreppet dödförklara missbrukas.

Så det är du med övriga som är begreppsförvirrade. Se inlägg #18.

Jag tror du gett dej på fel person. @ACervin är läkare, det var därför jag taggade honom tidigare för att få ett utlåtande. Eftersom han reser mycket utgår jag också från att han väl känner till vad man får och måste göra när en passagerare behöver akuthjälp.
Jag har inte gett mig på någon person utan håller mig till fakta.

Det din läkarkompis påstår är att enbart läkare kan konstatera död i inlägg #39 är fel.

Sen börjar ni prata om dödsförklaring vilket är en annan sak.

Edit: seså, in i skamvrån med eran mobb-mentalitet när ni är de som inte har koll på vad ni pratar om.

Last edited:
Jag har skrivit konstatera död, vilket inte är samma sak. Jag skrev även tidigare att begreppet dödförklara missbrukas.

Så det är du med övriga som är begreppsförvirrade. Se inlägg #18.

Undanflykter. Förklara då vad ett ”polisärt dödsfall” är isåfall och hur det skulle skilja sig från andra dödsfall i termer om vem som får och inte får ”konstatera” död.

Om du nu har använt ett begrepp (”konstatera död”) som varken har juridisk eller medicinsk mening så är hela ditt bidrag till diskussionen helt meningslös? Ja, poliser får ”konstatera” dödsfall på samma sätt som att hemtjänsten, Aftonbladet och Olof Palmes spöke också får ”konstatera dödsfall”. Och då är det knappast heller begränsat till fall där det finns uppenbara dödstecken. En tonårstjej som skriver JAG DÖÖÖÖR på snapchat har också konstaterat sin egen död.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen