Senaste nytt

Dårlig EBG recognition hos United

Fredrik

Medlem
Vilket betyder att han ska klaga. Oavsett så har några fått betala när de inte ska behöva betala så frågan är om det är okunniga anställda hos United eller något annat som spökar.
 

Jakob K

Medlem
Jag blev nekad lounge i United Club en gång i våras i Chicago med EBG-kortet. Okunnig loungedrake som trodde det bara var ett master card. (Jag hade LH*S i bokningen pga pågående mileage run) Drog då upp A3 Gold och hon sken upp som en sol: "That's the card I need...."

:D
 

NotRyan

Medlem
Vilket betyder att han ska klaga. Oavsett så har några fått betala när de inte ska behöva betala så frågan är om det är okunniga anställda hos United eller något annat som spökar.

Jag blev nekad lounge i United Club en gång i våras i Chicago med EBG-kortet. Okunnig loungedrake som trodde det bara var ett master card. (Jag hade LH*S i bokningen pga pågående mileage run) Drog då upp A3 Gold och hon sken upp som en sol: "That's the card I need...."

:D

Det tyder på ointresserade, okunniga anställda...

Mvh
/NotRyan
 

Alx

Medlem
Det handlar antagligen om okunniga damer och herrar på United. Tyvärr så låter sig alldeles för många av dessa damer och herrar styras helt digitalt av bokningsinformationen, hörsägen samt den info som kommer upp i incheckningsautomaterna. Min erfarenhet är att finns det minsta lilla "fel" i bokningen så känner sällan UA:s igen status på korten.

Det är då det ibland kan uppstå problem när personalen inte kan/vill/törs använda sunt förnuft. Vilket tyvärr är relativt vanligt förekommande på United. Detta gäller även som MileagePlus medlem.

Just när det gäller resväskorna inrikes så upplever jag det som att det har blivit kaos i huvudet på många UA-anställda efter det att man började göra skillnad på UA*G och övriga *G. Personligen tror jag att det helt enkelt blev en sak för mycket att hålla reda på.

Ibland blir man dock glatt överraskad av UA-personalens ovilja att acceptera "computer says NO" genom att ge sig sjutton på att ge god service.

När jag för några veckor sedan flög United GlobalFirst IAD-BRU och sedan hade en separat SAS-biljett BRU-CPH-ARN i SAS Minus så lyckades UA-agenten att inte bara checka in två 32kg väskor hela vägen utan extra kostnad. Utan också på något underligt sätt få dit "First" på boardingkortet för båda SAS-sträckorna. Jag tänkte att det nog bara var något som hängde med från UA-flighten. Till min förvåning så hamnade jag i SAS Plus och tjänade också poäng som om jag rest SAS Plus!

Som så ofta handlar det om att träffa "rätt" person och framför allt vara påläst men ödmjuk själv.
 

fredrik996

Medlem
Jag har ett kul case som skall bli intressant att testa om 2 veckor.
Jag är själv Eurobonus Silver och reser Arlanda - Newark EWR nästa Onsdag med Sas.
Hemresan är bokad Från Fort Lauderdale via EWR till Arlanda. alltså inga konstigheter hem från annan ort som det heter på SAS hemsida.

Fort Lauderdale till Newark är codeshare med SAS och jag reser på SK Flightnummer.
EWR - FLL separat resa med United.

Eftersom jag som Silver då får ha 2st Bagage med mig på sas flygningarna så kommer jag ju hävda det på hemresan från FLL eftersom jag har bokat detta. Undra vad som sägs vid incheckningen?
Kanske någon här redan har erfarenhet av det?
Mycket bildelar som skall med hem i väskan :)
 

Senator

Moderator
@fredrik996 i min erfarenhet är det inte lika svårt om man visar upp att resan är i anknytning till en internationell resa samma dag även om detta är på olika biljetter.

Men det jag hade varit mån om är att väskorna inte överstiger 23kg per väska. Sedan är det rent avtalsmässigt så att du inte har rätt till något i detta fall. Så allt annat $25 + $35 i kostnad per tas emot som en positiv överraskning.
 

fredrik996

Medlem
Jag skrev nog lite otydligt där. Hemresan är genomgående med Sas biljett och Sk flight nummer.
Men förhoppningen är ju att dom köper att det är Sas flightnummer.

Tack för snabbt svar @Senator
 

Senator

Moderator
Jag skrev nog lite otydligt där. Hemresan är genomgående med Sas biljett och Sk flight nummer.
Men förhoppningen är ju att dom köper att det är Sas flightnummer.

Tack för snabbt svar @Senator

Inga problem.. Skriv ut den här sidan och ta med dig är mitt tips:
EuroBonus Silver level - SAS

Hävda att a) din resa är köpt av SAS så hur skall du veta vilka regler United har och b) SAS är s.k. Most Significant Carrier (MSC) på din resa så deras regler gäller i fall det blir diskussion. Jag tror inte det blir det om du håller dig under 50lbs eller 23kg
 

NotRyan

Medlem
Inga problem.. Skriv ut den här sidan och ta med dig är mitt tips:
EuroBonus Silver level - SAS

Hävda att a) din resa är köpt av SAS så hur skall du veta vilka regler United har och b) SAS är s.k. Most Significant Carrier (MSC) på din resa så deras regler gäller i fall det blir diskussion. Jag tror inte det blir det om du håller dig under 50lbs eller 23kg

Hej!

Här @fredrik996 så är det punkten b. i @Senator s beskrivning som är det viktiga och som gäller. Just till USA så är det HELA resans första marknadsförande operatör som bestämmer bagagereglerna, alltså SAS-segmentet ARN-EWR.

Lycka till!

Mvh
/NotRyan
 
Toppen