Senaste nytt

Dålig säkerhet hos Turkish Airlines ?

Jag vet inte om det är relevant med just Turkish Airlines. Men i Turkiet fick man gå genom enkel säkerhetskontroll innan man kommer in i flygplatsen.

Detta är rätt vanligt på många av mina destinationer...

Tror inte man kan kalla Turkiet ett u-land oavsett vilken definition man väljer att använda?

De hade ingen lounge jag fick komma in i när jag flög via IST. Det klassar dem automatiskt som U-land hos mig... ;)

Ha ha. Det är ju inte SIDAs officiella definition precis. Hur som helst, Turkish har väl en superfin lounge på Istanbul?

Hur har det gått med deras EU medlemskap, de ansågs ju inte tidigare vara mogna nog att få vara med i EU vad gäller demokrati o.s.v., har inte följt upp om det har nått upp till kvalgränsen än.

2 av mina avdelningsläkare som båda är LH SEN har just i måndags återkommit från Filippinerna dit de reste i THY C. De noterade inga säkerhetsmissar och var LYRISKA över mat, dryck och service. De har svurit på att ALDRIG mer genomlida LH C...Så en hel del rätt måste nog THY ändå göra. Och när det gäller olyckor kan det hända den bäste. Glöm inte SWISS magplask i atlanten som bidrog till att de gick i konkurs...

2 av mina avdelningsläkare som båda är LH SEN har just i måndags återkommit från Filippinerna dit de reste i THY C. De noterade inga säkerhetsmissar och var LYRISKA över mat, dryck och service. De har svurit på att ALDRIG mer genomlida LH C...Så en hel del rätt måste nog THY ändå göra. Och när det gäller olyckor kan det hända den bäste. Glöm inte SWISS magplask i atlanten som bidrog till att de gick i konkurs...

Så mat, dryck och service är viktigare än säkerhetstänkande? Sen tror jag det är svårt att notera "säkerhetsmissar" om man inte är pilot eller flygledare och har tillgång till radiokommunikation och instrument.

För er som inte läst originalartikeln: Pilot i Turkish Airlines: »Jeg troede aldrig, jeg skulle blive bange for at flyve« - Politiken.dk

Om man undviker vissa flygbolag för att det har dålig rekord, är det lika bra att stanna hemma.
Men jag vill poängtera att flera människor olyckas och dör hemma än på flyget... Nämligen köket är den farligaste platsen hemma.

Om man åker till USA och råkar vara på fel plats i fel tid, är det mycket farligare än att flyga med Air Gabon kan jag tänka mig...

Glöm inte SWISS magplask i atlanten som bidrog till att de gick i konkurs...

Hum...Swissair gick konkurs för att man hade McKinsey som rådgivare:

After the expansive "Hunter strategy" in the late 1990s and after the economic turndown following the September 11 attacks, Swissair's assets dramatically lost value, grounding the already-troubled airline in October 2001.[3] The airline was kept alive until 31 March 2002 by the Swiss Federal government.

Tror inte detta var en direkt effekt av SR111

Mat och dryck; världsklass. Men...... Kolla man säkerhetsbälte? Nej... Hämtade man alla glas? Nej..... Såg man till att alla bord var uppfällda? Nej...

Precis så var min flygning för 30 min sen. Det var även fritt fam att kolla klart på filmen fram till avstigning...

Toppen