Senaste nytt

Czech Airlines lämnar Skyteam

ARN01

Medlem
Lite rörigt men verkar som att Czech tar sina två linjer och lämnar Skyteam. Verkar leva kvar som varumärke men frågan är hur länge(?) Var väl tidigare tal om att de skulle plocka in fem flyg och göra nån form av begränsad nystart. Hade väl själv hoppats att nån typ mellanösterngalning skulle vilja leka flygbolagsmogul och beställa 200 plan och därmed förbättra Skyteam i Europa.

Last edited:

Gnopps

Medlem
Diverse bloggar har rapporterat att Czech Airlines kommer bli en del av Smartwings istället, men jag hittar ingen officiell källa. OK Plus som bonusprogram försvinner helt.

Som en personlig kommentar: Jag hade guld i OK Plus i flera år för det var lätt att få. Guldet gjorde att man automatiskt hade rätt till uppgradering till affärsklass på alla CSA-flyg, såvida plats fanns vid boarding (fungerade 90% av gångerna). Det var en toppenförmån som gjorde att jag gärna flög dem tills förmånen togs bort och det gjordes svårare att nå guld (hände någon gång runt 2011 tror jag).

guwonder

Medlem
Tror ni att det kommer gå att boka bonusresor på Czech Airlines under den korta period som både de och SAS är medlemmar i SkyTeam?
Det beror på om OK vill investera några pengar och ansträngningar för att få ett kontrakt implementerat med SAS för att prissättningen av bonusbiljetter ska fungera från den 1 september (2024) till omkring den 25/26 oktober (2024). Det beror på om OK vill investera några pengar och ansträngningar för att få ett kontrakt implementerat med SAS för att prissättningen av bonusbiljetter ska fungera från den 1 september (2024) till omkring den 25/26 oktober (2024). Om jag var OK/OK Plus skulle jag inte spendera pengar eller tid på att upprätta ett nytt kontrakt med SAS för bonusbiljetter eftersom det bara skulle fungera i 8 veckor.

guwonder

Medlem
Detta visar att att vara med i en stor flygbolagsallians inte kommer att rädda ett mindre flygbolag. Medlemskap i alliansen räcker inte för att behålla ett flygbolag som ett dominerande flygbolag ens på sin egen navflygplats.

Och OK med bonusprogrammet under de första åren i SkyTeam var bra. Uppgraderingskupongen var bra för Seoul.

Toppen