Senaste nytt

Curve - Reseförsäkring

balboah

Medlem
Jämförde lite olika kort och deras reseförsäkringar samt lite andra villkor, tycker att Curve Black/Metal förtjänar mer uppmärksamhet!
Såg att de fanns en del trådar om Curve, men med mest fokus på strategier för att tjäna poäng.

Kanske missat något, men som exempel:

AMEX Platinum vs Curve Metal:

Medicinsk assistans: AMEX 10 miljoner - Curve 15 miljoner
Avboka resa: AMEX 50k - Curve 100k
Försenat bagage 4h: AMEX 4k - Curve 5k
Missad avgång: AMEX 4k - Curve 5k
Måste betalas med kortet: AMEX 75% - Curve nej
Årsavgift: AMEX 7800kr, Curve 1500kr
Valutaväxlingsavgift: 2%, Curve 0% vardagar 1,5% helger

AMEX vinner dock på några punter, t.ex:
Juridiskt stöd: 2 miljoner vs 1 miljon
Självrisk 0kr vs 500kr
Gratis lounge access, Curve kostar ca 250-350kr per besök.
Cashback är eventuellt bättre på AMEX, Curve ger 1% på 6 utvalda butiker. Men täcker du verkligen differensen på årsavgiften?

Försäkringsgivaren på båda är AXA.

Andra fördelar med Curve är att de är Mastercard som tas emot överallt, du kan fortfarande ha ett billigt kreditkort bakom Curve om du vill ha en buffert för utgifter.
Du kan flytta transaktioner från ett kort till ett annat upp till 120 dagar, t.ex. om du hittar ett annat bättre kort eller.
 
Last edited:

naeem

Medlem
@balboah

Jag har suttit och gjort en egen sammanställning för SAS-korten. Jag la till dina uppgifter och rättade dem lite enligt de detaljerade villkoren. Verkar som om att Curves reseförsäkring är rätt bra. Frågan är bara hur lätt det är att ha och göra med dem vs. Amex t ex.

1667393737159.png


Enda nackdelen med Curve som jag ser är alla självrisker som tas ut - ovan jämförs ju maxtak för de olika kategorierna, inte vad man i själva verket kommer att utnyttja i praktiken.

Edit: Uppdaterade enligt Curves senaste försäkringsvillkor. Observera att maxbeloppen är för samtliga resenärer.
 
Last edited:

balboah

Medlem
Snygg lista!
Medicinsk assistans ca 150 miljoner alltså, inte 15 miljoner :p
Håller med om att självrisken dom har känns lite onödig. Men samtidigt är årskostnaden för kortet istället rätt överkomligt.

Har hittills aldrig behövt skicka in något försäkringsanspråk utöver kortbedrägerier (haft AMEX tidigare med) så kan inte säga hur krångligt de är, kan tänka mig att AMEX säkert hjälper till mer i själva ansökningsprocessen. Men när de är samma försäkringsbolag bakom kan man tycka att de borde vara liknande policy som gäller.

En stark punkt för mig är också att man inte måste ha betalat via Curve för att vara försäkrad, rätt ovanligt. Man behöver inte oroa sig för att råka betala på fel sätt. På min senaste semester var AMEX inte ens ett alternativ att betala med när de var charter med Ving.
 
En stark punkt för mig är också att man inte måste ha betalat via Curve för att vara försäkrad, rätt ovanligt. Man behöver inte oroa sig för att råka betala på fel sätt.
Jag har aldrig tittat närmare på Curves alternativ, men som du säger, det här verkar vid en första genomläsning som ett mycket starkt alternativ. Att slippa ägna sig åt ekonomisk akrobatik för att få 75% av kostnaderna in på ett Amex-kort underlättar enormt i vissa delar av världen (och underlättar också enormt när det gäller att optimera poängintjäning).

Sen är ju frågan, som du skriver, hur väl försäkringen fungerar i praktiken i skarpt läge. Här har ju Amex (åtminstone i Platinum-fallet) ett visst rykte att försvara, som de ägnat mycket tid och pengar på att bygga upp under lång tid. Att Curve använder samma underliggande försäkringsgivare är inte en garanti för att hanteringen blir likadan.
 

Adba

Medlem
Jag har läst igenom villkoren för Curve.
Två saker, jag reser allt med min familj, känns som att endel bara täcker cardholder.

SUBROGATION
Tycker att mycket redan finns i hemförsäkringen. Vem betalar? Kan jag välja om tex hemförsäkring har 1800kr i självrisk och Curve bara 500kr?
 

intuition

Medlem
...

SUBROGATION
Tycker att mycket redan finns i hemförsäkringen. Vem betalar? Kan jag välja om tex hemförsäkring har 1800kr i självrisk och Curve bara 500kr?
Nu minns jag inte det finstilta, men ofta gäller att om man har en annan försäkring som täcker ett visst moment, så gäller inte tilläggsförsäkringen alls. Dvs finns ett visst skydd i hemförsäkringen (även om det är sämre) så är det den som gäller och Curve (och andra tillägg) ger noll.
 
Toppen