Senaste nytt

Curve betalkort

Det lättaste är om du försöker sätta dig in i hur dina olika kort fungerar. Då kan du ta egna beslut för vilket kort du vill använda när, och varför.

Om du har frågor om hur korten fungerar är vi många som kan hjälpa dig att förstå - så fråga på!

Under Curve jag har min mc sas premium men tänkte bara om det blir krångligt med betalningen på hotellet vissa Hotel ibland vill ha bara kreditkort ingen deb.. därför tänkte fråga.

Jag är nyss hemkommen från en resa till mellanamerika och USA. Curve fungerade utan undantag perfekt även där och användes mycket flitigt på vardagarna.

Helgspend, då Curve kör ett litet påslag plus rena reseutlägg; hotell, hyrbilar etc betalades i vanlig ordning utomlands med mitt Plat. En strategi jag gillar. Curvespenden kan sedan fördelas på de underliggande korten efter behov.

Kan någon vänlig själv bekräfta om jag tänkt rätt...?

Vid användning av Curve utomlands så skriver jag in valutapreferens SEK på underliggande kort (Rebilla, PFC, Revolut, whatever).
Vid brittiska helgdagar så ändrar man valutan till det land man besöker, Cypern till Euro exempelvis. Då är det Rebilla som gäller för min del, som då sköter valutaväxlingen? Curve drar inga extra avgifter?

Tack på förhand!

• Gilla
Reactions: hco

Vid användning av Curve utomlands så skriver jag in valutapreferens SEK på underliggande kort (Rebilla, PFC, Revolut, whatever).
Vid brittiska helgdagar så ändrar man valutan till det land man besöker, Cypern till Euro exempelvis. Då är det Rebilla som gäller för min del, som då sköter valutaväxlingen? Curve drar inga extra avgifter?

Tack på förhand!

Har inte tänk på det på det sättet, men så borde man kunna göra.

Tack på förhand!

Stämmer det!
Har du ställt in underliggande kort i Curve på SEK och handlar i EUR kommer Curve växla åt dig sådant att du får en SEK transaktion på underliggande kort (i ditt fall Rebilla). Du får således Curves växelkurs. Om du å andra sidan har ställt in underliggande kort i Curve på EUR och handlar i EUR kommer Curve skicka transaktionen i EUR vidare till underliggande kort (Rebilla) utan någon växling. Du får alltså en transaktion i EUR på ditt underliggande kort (Rebilla), som i sin tur växlar transaktionen till SEK enligt kortets (Rebilla) växelkurs.

Det är därför man har färdig-växlade pengar på sitt Revolutkort inför helgen, om man är iväg på resa eller planerar att ge sig av. Då kan man skicka vidare transaktionerna i originalvalutan till de färdigväxlade på underliggande Revolut.

Toppen