Senaste nytt

Curve betalkort

M.K

Medlem
Hej,

Jag har nu testat ett mycket intressant kort en period och ser faktiskt ingen tråd om detta fintech projekt här. Jag startar därför en med kortfattad info då det är intressanta ändringar på gång nu för produkten och pengar att spara för alla er, mina forumvänner, speciellt nu då affärsmodellen görs om vilken dag som helst.

Curve är ett debetkort som sköts genom en app. Det finns två nivåer. Curve blue och Curve Black. Till skillnad från Revolut, travel wallet och liknande toppar du inte upp saldot innan utan lägger in underliggande kort i appen. Jag fokuserer hädanefter på Black då blue har väldigt låga nivåer och inte berörs av kommande ändringar.

Jag har lagt in mitt SAS MC, bankkort, Revolut samt Nordic choice mastercard i appen. Där väljer jag vilket kort som ska vara aktivt närsomhelst. Från valt kort dras sedan betalningar som skett från mitt Curve.

Fördelarna är bl a att Du sparar valutapåslag då curve växlar till det underliggande kortets valuta. Du kan dessutom ändra underliggande kort upp till 14 dagar efter transaktionen (perfekt vid dubbla poäng helger etc) vid behov samt ta ut £400 i bankomat per månad gratis. Färre kort att släpa på dessutom.

90 dagar erbjuds också 1% cashback på sex valfria köpställen som apple, netflix, spotify mm.

Black card kostar £50 i engångsavgift inklusive Tumi plånbok. Detta kommer dock ändras i dagarna till nya Black med £9.99 i månadskostnad. Under en period har Amex stöd testats i en beta grupp och i samband med officiell lansering går kortet samt en ny högre nivå över till abbonemang. Det är nu det börjar bli riktigt intressant då vi snart alltså kan betala med Amex överallt och spara valutapåslag!

Vi befintliga black (+ de som ansökt innan officiell lansering) kommer få testa nya black gratis i sex månader med £1000 i gratis Amex förbruk per månad. Detta har vi fått besked om idag. Vi kan sedan gå tillbaka till gamla black igen utan månadsavgift där vi endast betalar för Amex förbruk. Något som lönar sig jämfört med nya lösningen där enda egentliga fördelen för oss svenskar är £1000 i fri amexanvändning per månad. Avgiften kommer bli 0,65% alltså 65öre per hundra sek, med Elite oslagbara kostnaden 3,25 öre/poäng. Innebär faktiskt t o m en besparing i utlandet.

Jag ser detta som ett mycket användbart verktyg för poängsamlandet, speciellt nu när Amex blir en realitet och svarar gärna på frågor och ger fördjupande information jag sitter på. Jag hoppas också på en intressant tråd framöver då jag gillar detta skarpt!


Mer info: Cards | Curve - All your cards in one

6057E885-D236-4BF8-AEFD-B7AC3D194C75.jpeg
 
Last edited:

ldmnt

Medlem
Spännande!

Hur ställer sig amex till försäkringsfrågor om man betalar med Curbe? Har för mig att betalning genom paypal är ok, så kanske fungerar på samma sätt där.
 

M.K

Medlem
Inga problem med försäkringar då betalningarna dras från Amexkortet. Dock måste resor på SAS betalas direkt med Amex för 30p/100sek. Detta då Curve agerar mellanhand. Amex ser då inte korrekt MCC för köpstället. Gäller även Nordic Choice och andra firmaspecifika bonusar. Curve vidaresänder bara bransch koden. Cashbackkort på t ex drivmedel överallt fungerar alltså.
 

mha321

Medlem
Du menar att handlaren ser kortet som ett mastercard eller visa, men det faktiskt debiteras Amex? Det är ju nästan fascinerande att mc går med på det - eller Amex. Men låter ju klart intressant.
 

M.K

Medlem
Det är bättre än så. Handlaren ser kortet som ett DEBIT MC. Du slipper alltså även kreditkortsavgifter i förekommande fall. Jag har som sagt testat det en period nu i flera länder och är riktigt nöjd.

Exempel från Norge ikväll där du även ser min besparing instantly i appen. Riktigt coolt :cool:

6A45F47B-76B0-4549-8D19-FEE110903343.jpeg
 

andreash

Medlem
Om utlandsbetalningar har jag för mig de tar ca 2% så testade men gick tillbaka till Revolut men med Amex nu blir det intressant
 

ldmnt

Medlem
Signade upp, lika bra att testa köra.

Lite osäker hur man ser om man valt Curve Black? Tror jag valde det vid registrering, men syns inte någonstans i appen?
 

M.K

Medlem
De gjorde det men det ändrades för en tid sedan. Gratis växling då marknaderna är öppna och ett lågt påslag under helger. Upp till £15000/år med Black.

Edit: Du ska ha fått ett välkomstmail som bekräftar Din nivå!
 

aikelo

Medlem
Har det blåa kortet idag, och har mailat Curve om ett Black om detta med Amex har kommit redan. Har inte fått nått info mail om detta som innehavare av Blue kortet.
 
Toppen