Senaste nytt

Curve betalkort

Flixflex

Medlem
Nix, de verkar mer eller mindre lagt ner kundtjänsten. Antagligen är de överbelastade både pga detta och den allmänga prishöjningen. Och har inte brytt sig om att ta höjd för det med att öka kapaciteten. Det enda de gjort verkar vara att ha uppdaterat sin autosvar med en FAQ om amex-debaclet.

Jag skickar en påminnelse och ger dem några dagar till. Sedan får man väl vända sig Mastercard och begära makulering
 

LKF

Ny medlem
Idag levererades mitt kort och plånbok, fick bekräftelse på att det var skickat den 25:e januari. Synd att det strular med amex vilket var främsta anledningen till att jag beställde men kommer ändå vara värt att kunna minska valutaväxlingsavgifterna då jag handlar en hel del i utländsk valuta.
 

Juraj

Medlem
Delvis OT - kan man använda Rikslunchen/Sodexokortet med Curve? På så sätt skulle man kunna spara lite plats i plånboken.
 

Juraj

Medlem
Ber om ursäkt om det är en dum fråga, men jag har inte än haft detta kort än utan kommer få det på mitt nästa jobb så jag kan inte mycket om det. Men jag förstår generellt inte hur man säkerställer att bara mat köps om man till exempel handlar på ICA där man även kan köpa kläder. Hur skiljer sig Sodexokortet mot vanliga kredit- och debitkort?
 

MrDollar

Medlem
Sorry mitt lite onödigt dryga svar innan.

Men, när man som butik/handlare/affärsinnehavare ansluter sig mot en kort inlösare så har dom olika typ av "koder" som Babs etc använder sig av.
Kan inte exakta koderna, men vi säger att kod 15 är Försäljning av mat, dagligvaror.
Medan tex Hemtex ansluter sig med kod 13,Försäljning av textilier, husgeråd. Osv.

Det som rikskortet spärrar är då kod 13 medan kod 15 är ok.

Har ingen aning om hur Curve registreras, men osäker på att dom har kod 15,eller liknande.
 

mha321

Medlem
Sorry mitt lite onödigt dryga svar innan.

Men, när man som butik/handlare/affärsinnehavare ansluter sig mot en kort inlösare så har dom olika typ av "koder" som Babs etc använder sig av.
Kan inte exakta koderna, men vi säger att kod 15 är Försäljning av mat, dagligvaror.
Medan tex Hemtex ansluter sig med kod 13,Försäljning av textilier, husgeråd. Osv.

Det som rikskortet spärrar är då kod 13 medan kod 15 är ok.

Har ingen aning om hur Curve registreras, men osäker på att dom har kod 15,eller liknande.
Jag tror poängen med Curve är att de gör passthrough. Om vendorn du använder curve hos har 15, så skickar de igenom 15. Om den har 13, så skickar de igenom 13.

Så har jag iaf tolkat poängen med det, men jag vet inte säkert :)
 

TP12

Medlem
Ber om ursäkt om det är en dum fråga, men jag har inte än haft detta kort än utan kommer få det på mitt nästa jobb så jag kan inte mycket om det. Men jag förstår generellt inte hur man säkerställer att bara mat köps om man till exempel handlar på ICA där man även kan köpa kläder. Hur skiljer sig Sodexokortet mot vanliga kredit- och debitkort?

Du kan köpa vad som helst på ICA. Så länge butiken är ansluten så kan du handla hela sortimentet.
 
Toppen