Senaste nytt

Curve betalkort

Har suttit och läst en del på forumet för beta-testare, och har förstått att tillgängligheten för Amex inte kommer finnas med samma funktion som för MC och Visa?
Det snackas något om en pott man fyller på med från sitt Amex istället. Nackdelen då är ju att alla fördelar med att betala med sitt Amex försvinner.

@M.K vad är det som gäller?:confused:
Stämmer att det är en pott. Antar att man kan räkna bort försäkringar och sånt ja, men det man vill är väl ändå att få spend och samla poäng? :)

Att köpa flygbiljetter med Curvekortet hade jag undvikit.

@Mattias Holmén ja det blir en retur på första kortet och nytt köp på det nya.

@Andreas Wreth Ja Curve är ett utmärkt komplement i första hand. Vi med t ex Elite borde även i framtiden välja Amex för betalning av resor för försäkringarna och högre poängintjäning på sas.se.
Det talas dock om att potten är en tillfällig lösning och att de ska införa samma system som för andra kort senare. Fördelen snart är möjlighet till strategisk top-up för t ex 2-1 och minst 20eb/100sek på alla köp för oss med Elite.

Jag ser dock inte problemet då jag även fortsättningsvis kommer använda Amex i första hand i SEK spend. Varför betala 0,65% i onödan? Det sköna blir ju att slänga fram sitt Curve när köpstället vägrar Amex med en syrlig kommentar vi alla upplevt. Alltså betala med exakt samma kort ändå :D

Last edited:
Om jag förstår det rätt så är "extra värdet" för Legacy Black att man under 3 månader får fylla på sin wallet med totalt £1000 * 3 gratis med Amex. Jämfört med Blue är värdet av det £1000 * 3 * 0,65% = £19,5. Ser man endast till Amex och inte övriga fördelar som cashback etc så är jag inte helt såld på att det är värt £50.

Taket £2000/dag £5000/30 dagar med Blue räcker för mig då jag bara skulle använda Curve för småköp på ställen som inte tar Amex.

Jag ser dock inte problemet då jag även fortsättningsvis kommer använda Amex i första hand i SEK spend. Varför betala 0,65% i onödan? Det sköna blir ju att slänga fram sitt Curve när köpstället vägrar Amex med en syrlig kommentar vi alla upplevt. Alltså betala med exakt samma kort ändå :D

Ja men samtidigt så bygger affärsidén på att man endast ska använda curve och det är ju då sweetspotsen kommer fram fullt ut. Tex att omboka transaktionerna till SAS MC vid kampanj tex.

Så visst är det ett stort minus att dom ändrat ”spelreglerna” från att man skulle få Black Legacy (lifetime) till att man enbart för det i 3 månader och dessutom helt utan ”free top-up” för AMEX. Eller missförstår jag något?

Om jag förstår det rätt så är "extra värdet" för Legacy Black att man under 3 månader får fylla på sin wallet med totalt £1000 * 3 gratis med Amex. Jämfört med Blue är värdet av det £1000 * 3 * 0,65% = £19,5. Ser man endast till Amex och inte övriga fördelar som cashback etc så är jag inte helt såld på att det är värt £50.

Taket £2000/dag £5000/30 dagar med Blue räcker för mig då jag bara skulle använda Curve för småköp på ställen som inte tar Amex.

Bara kör på blue då! Vi har alla olika behov. Jag hade möjligen inte heller valt Legacy Black om jag aldrig åkte utomlands. Limiten är för låg där på blue. Du ska dessutom få £5 med t ex min kod även på blue.

@Mattias Holmén ? Vi får såklart fortsatt Lifetime! Jag kommer trycka på också att jag och Ni som använt min länk ska få de tidigare utlovade £6000 istället för £3000 numera i fri top-up.

Last edited:
Bara kör på blue då! Vi har alla olika behov. Jag hade möjligen inte heller valt Legacy Black om jag aldrig åkte utomlands. Limiten är för låg där på blue. Du ska dessutom få £5 med t ex min kod även på blue.

@Mattias Holmén ? Vi får såklart fortsatt Lifetime! Jag kommer trycka på också att jag och Ni som använt min länk ska få de tidigare utlovade £6000 istället för £3000 numera i fri top-up.

Det var ingen kritik, jag är mycket nöjd med att jag signade via din din tråd och kod.

Jag menar bara att det vore optimalt it kunna ta ”allt” via curve just pga go back in time :)

• Gilla
Reactions: M.K
@Grusja Jag ser inte denna uppdatering på min Iphone? Abbonemangen har inte lanserats än så detta måste fortsatt vara för betagruppen. (UK only)

Den verkar ha släppts för 11h sedan

333270ae0e2b7e0832ec9fbba8d59714.jpg

Toppen