Senaste nytt

CRJ 900 - Hur är de första raderna i kabinen?

jsn

Medlem
Skall flyga CRJ 900 på lördag, och det var otroligt länge sedan jag flög denna modell. Jag minns inte hur de första raderna ser ut invändigt, och när jag tittar på dels kartorna i SAS-appen och dels på Seatguru så blir det inte direkt tydligare för mig... Att bildgoogla hjälper inte heller särskilt mycket.
Rad ett, bara två säten till vänster, är dessa vid en nödutgång? Är det en bulkhead? Eller kan man sträcka på benen? Kan ryggstöden fällas? Enligt SAS-appen och enligt Seatguru är detta nödutgång.
Rad två, är detta nödutgång? Är det extra benutrymme på denna rad? Kan ryggstöden fällas? Enligt SAS-appen verkar det vara nödutgång, inte enligt Seatguru.
Rad 3 och bakåt är standard stolar och benutrymme?
 

011430121

Medlem
SAS har flera varianter av CRJ, vissa startar med rad 1 A C D F
Sedan är det en variant som som startar med 1A C och saknar 1D F på den sidan startar man med 2 D F, för att krångla till så finns det en variant som även saknar 2 D F och startar på den sidan med 3 D F
Du har vägg fram för dig på rad 1 det går att fälla sätet på alla första raden, varför de kallas nödutgång så brukar det vara på alla bolags förstarader man får ju inte ha något på golvet, på CRJ brukat jag välja 2C
Det är samma benutrymme på dessa rader.
Skall flyga CRJ 900 på lördag, och det var otroligt länge sedan jag flög denna modell. Jag minns inte hur de första raderna ser ut invändigt, och när jag tittar på dels kartorna i SAS-appen och dels på Seatguru så blir det inte direkt tydligare för mig... Att bildgoogla hjälper inte heller särskilt mycket.
Rad ett, bara två säten till vänster, är dessa vid en nödutgång? Är det en bulkhead? Eller kan man sträcka på benen? Kan ryggstöden fällas? Enligt SAS-appen och enligt Seatguru är detta nödutgång.
Rad två, är detta nödutgång? Är det extra benutrymme på denna rad? Kan ryggstöden fällas? Enligt SAS-appen verkar det vara nödutgång, inte enligt Seatguru.
Rad 3 och bakåt är standard stolar och benutrymme?
 

Mr Basic

Medlem
Skall flyga CRJ 900 på lördag, och det var otroligt länge sedan jag flög denna modell. Jag minns inte hur de första raderna ser ut invändigt, och när jag tittar på dels kartorna i SAS-appen och dels på Seatguru så blir det inte direkt tydligare för mig... Att bildgoogla hjälper inte heller särskilt mycket.
Rad ett, bara två säten till vänster, är dessa vid en nödutgång? Är det en bulkhead? Eller kan man sträcka på benen? Kan ryggstöden fällas? Enligt SAS-appen och enligt Seatguru är detta nödutgång.
Rad två, är detta nödutgång? Är det extra benutrymme på denna rad? Kan ryggstöden fällas? Enligt SAS-appen verkar det vara nödutgång, inte enligt Seatguru.
Rad 3 och bakåt är standard stolar och benutrymme?
Jag har ingen aning men har bokat 1A+C, återkoppla gärna. :)

Edit. Flyger i mars
 

airac

Medlem
SAS har flera varianter av CRJ, vissa startar med rad 1 A C D F
Sedan är det en variant som som startar med 1A C och saknar 1D F på den sidan startar man med 2 D F, för att krångla till så finns det en variant som även saknar 2 D F och startar på den sidan med 3 D F
Du har vägg fram för dig på rad 1 det går att fälla sätet på alla första raden, varför de kallas nödutgång så brukar det vara på alla bolags förstarader man får ju inte ha något på golvet, på CRJ brukat jag välja 2C
Det är samma benutrymme på dessa rader.
Råkat ut för en hel del CRJ till och från AMS senaste åren. 1 A C om man önskar bulkhead, för även om 1D+F finns kan en equipment change trolla bort dessa. Undviker själv just A-C rad 2-3 för att minska risken sitta bredvid toadörren. Xfly och Cityjet har olika config och Xfly har olika config inom flottan (saknar kunskap om Cityjet som är mest CPH baserad). Nödutgång finns bara över vingarna och har inte heller varit problem vid inchecking med infant i knät (som annars nekas på exit row), oklart varför det visas i visa kartor, främst på Cityjet.
 
  • Gilla
Reactions: jsn

intuition

Medlem
Flög nyligen en lustig variant av detta. Seatmap i "Mina bokningar" visade rad 1A C D F och rad 2A C D F och båda raderna var märkta som exit-row. Platserna 1DF såg tagna ut.

Väl ombord visade det sig att rad 1 hade bara 1 A C och att 2 D F var bulkhead.

Om man ser den så är 2DF att föredra. Det är lite bättre benutrymme där än på vänster sida. Stolarna för 2DF linjerar inte med 2AC utan är lite längre fram. Dvs man är istort sett lika första av därifrån som rad 1.

Så här ser den ut i verkligheten:
 
  • Gilla
Reactions: jsn

jsn

Medlem
SAS har flera varianter av CRJ, vissa startar med rad 1 A C D F
Sedan är det en variant som som startar med 1A C och saknar 1D F på den sidan startar man med 2 D F, för att krångla till så finns det en variant som även saknar 2 D F och startar på den sidan med 3 D F
Du har vägg fram för dig på rad 1 det går att fälla sätet på alla första raden, varför de kallas nödutgång så brukar det vara på alla bolags förstarader man får ju inte ha något på golvet, på CRJ brukat jag välja 2C
Det är samma benutrymme på dessa rader.
Tack för en gedigen genomgång! SAS-kartan visar 1 AC DF
Råkat ut för en hel del CRJ till och från AMS senaste åren. 1 A C om man önskar bulkhead, för även om 1D+F finns kan en equipment change trolla bort dessa. Undviker själv just A-C rad 2-3 för att minska risken sitta bredvid toadörren. Xfly och Cityjet har olika config och Xfly har olika config inom flottan (saknar kunskap om Cityjet som är mest CPH baserad). Nödutgång finns bara över vingarna och har inte heller varit problem vid inchecking med infant i knät (som annars nekas på exit row), oklart varför det visas i visa kartor, främst på Cityjet.
Det här kan bli spännande... Jag har just nu valt 3A, får se om jag väljer om.
Flög nyligen en lustig variant av detta. Seatmap i "Mina bokningar" visade rad 1A C D F och rad 2A C D F och båda raderna var märkta som exit-row. Platserna 1DF såg tagna ut.

Väl ombord visade det sig att rad 1 hade bara 1 A C och att 2 D F var bulkhead.

Om man ser den så är 2DF att föredra. Det är lite bättre benutrymme där än på vänster sida. Stolarna för 2DF linjerar inte med 2AC utan är lite längre fram. Dvs man är istort sett lika första av därifrån som rad 1.

Så här ser den ut i verkligheten:
Precis så ser det ut för mig också.
Tittar man på bilden du länkar till så verkar det vara något bättre benutrymme på DF-sidan jämfört med AC sidan tills man kommer till nödutgångarna över vingarna. Är det så i verkligheten också? Jag är 195cm så varje cm räknas...
Edit: Ser även att jag åker med CityJet CPH-AMS och XFly AMS-CPH.
Och nu börjar det bli förvirrat på allvar - Om jag går in på SAS hemsida och väljer säte så visar kartan 1AC, 2AC, 3AC DF, men i appen i telefonen så visar det 1AC DF, 2AC DF, 3AC DF. Då kan det väl egentligen bara bli varianten 1AC, 2AC DF 3AC DF...?
 
Last edited:

011430121

Medlem
@jsn är du 195 cm så är toaletten liten på CRJ, du kommer att få böja dig ordentligt om du besöker den
Som du märker finns det olika varianter av hur inredningen ser ut.
Några av maskinerna har de gamla röda gardinerna fortfarande, de maskinerna har dubbla värmeugnar, vissa maskiner har bara en samt det finns varianter utan ugn, SAS har ju börjat värma frukost brödet igen
Ha en trevlig resa, glöm inte meddela oss vad du tycker om att åka med CRJ.
 

intuition

Medlem
Tack för en gedigen genomgång! SAS-kartan visar 1 AC DF

Det här kan bli spännande... Jag har just nu valt 3A, får se om jag väljer om.

Precis så ser det ut för mig också.
Tittar man på bilden du länkar till så verkar det vara något bättre benutrymme på DF-sidan jämfört med AC sidan tills man kommer till nödutgångarna över vingarna. Är det så i verkligheten också? Jag är 195cm så varje cm räknas...
Edit: Ser även att jag åker med CityJet CPH-AMS och XFly AMS-CPH.
Och nu börjar det bli förvirrat på allvar - Om jag går in på SAS hemsida och väljer säte så visar kartan 1AC, 2AC, 3AC DF, men i appen i telefonen så visar det 1AC DF, 2AC DF, 3AC DF. Då kan det väl egentligen bara bli varianten 1AC, 2AC DF 3AC DF...?
Ja, bättre benutrymme på DF-sidan på den modellen jag flög. Direkt när man är ombord ser man med blotta ögonen att rad 2 DF har mer utrymme än rad 1AC. men jag gjorde ingen koll längre bak. Men aerolopa bruka ha detaljerna rätt .
 
  • Gilla
Reactions: jsn

jsn

Medlem
@jsn är du 195 cm så är toaletten liten på CRJ, du kommer att få böja dig ordentligt om du besöker den
Som du märker finns det olika varianter av hur inredningen ser ut.
Några av maskinerna har de gamla röda gardinerna fortfarande, de maskinerna har dubbla värmeugnar, vissa maskiner har bara en samt det finns varianter utan ugn, SAS har ju börjat värma frukost brödet igen
Ha en trevlig resa, glöm inte meddela oss vad du tycker om att åka med CRJ.
Redan på 737 känner jag mig som ett litet delta när jag står där, kan bara gissa vad CRJ 900 har att erbjuda...
delta.JPG
 
Toppen