Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Jag använde tjänsten och laddade upp covidbevis samt spanska hälsodeklarationen idag. Båda som pdf-filer. Fick svar på två sekunder att det godkänts och sen var det inga problem att checka in online och ladda ner boarding pass. Det gick så fort att det måste lästs av maskinellt på något vis?
 
Jag använde tjänsten och laddade upp covidbevis samt spanska hälsodeklarationen idag. Båda som pdf-filer. Fick svar på två sekunder att det godkänts och sen var det inga problem att checka in online och ladda ner boarding pass. Det gick så fort att det måste lästs av maskinellt på något vis?

Ja, en av de tickboxar du måste kryssa i på slutet handlar om att du ger samtycke till att dina dokument används för maskinlärning och automatisering.
 
Jag har noterat att LH har ändrat kring sina ombokningsregler, det är fortfarande möjligt att boka om all biljetttyper men Business Saver kostar nu €35 per biljett att boka om.

Jag har ett antal biljetter [Business Saver] som är bokade före 31/7 och de har no rebooking fee stipulerat. Min killgissning är att detta uppdaterats för biljetter köpta efter 31/7 då det hänvisas mkt på LH’s sida om biljetter köpta före 31/7 vitt och brett.

En heads up för de av oss som funderar på att boka kanske resor i höst.
 
Jag ringde nu i eftermiddags för att boka om våra [fullt ombokningsbara biljetter].
Hos Lufthansa svarade en mer eller mindre dryg operatör som blev otrevlig relativt omgående efter att han svarat på franska och jag svarade tillbaka på franska och frågade om vi kunde prata engelska istället: OFCOURSE I CAN SPEAK ENGLISH [sagt men överdriven fransk accent] och förklarade för mig att det inte var någon idé att han förklarade hur och varför på min fråga för det skulle ta typ 2 h att förklara. Tillägas att jag ringde på LH svenska servicenummer [vilket jag vet kopplas random ut i Europa] så operatören vet ju att det är ett samtal från utlandet.

Min fråga?
Ja, den var följande:
Jag har bokat Business Saver bokningsklass P, när jag går och och skall boka om till en identisk Business Saver bokningsklass P, längre fram i tiden vill LH enligt sidan ha 4 400 kr.

Går jag in på LH sida och gör en ny bokning på exakt samma datum med exakt samma bokningsklass Business Saver bokningsklass P så är kostnaden exakt samma som mitt värde på den bokningen jag vill boka om, jag undrade hur Business Saver bokningsklass P för samma flyg på samma dag kan skilja i pris sig om det är en ombokning eller nybokning. Jag hade givetvis inte fråga om det var en annan bokningsklass än P och/eller om biljettpriset varit för P vid en nybokning.

Jag noterade också att flertalet flyg som dyker upp vid nybokning inte finns som alternativ vid ombokning. När jag bokat om tidigare har det varit 1:1 mellan tillgång på flyg och priser.

Min bokning är gjord före 1/8 då även Business Saver omfattades av fria ombokningar.

HUACA... synd bara att det är 1 h väntetid att komma fram idag.
 
Jag ringde nu i eftermiddags för att boka om våra [fullt ombokningsbara biljetter].
Hos Lufthansa svarade en mer eller mindre dryg operatör som blev otrevlig relativt omgående efter att han svarat på franska och jag svarade tillbaka på franska och frågade om vi kunde prata engelska istället: OFCOURSE I CAN SPEAK ENGLISH [sagt men överdriven fransk accent] och förklarade för mig att det inte var någon idé att han förklarade hur och varför på min fråga för det skulle ta typ 2 h att förklara. Tillägas att jag ringde på LH svenska servicenummer [vilket jag vet kopplas random ut i Europa] så operatören vet ju att det är ett samtal från utlandet.

Min fråga?
Ja, den var följande:
Jag har bokat Business Saver bokningsklass P, när jag går och och skall boka om till en identisk Business Saver bokningsklass P, längre fram i tiden vill LH enligt sidan ha 4 400 kr.

Går jag in på LH sida och gör en ny bokning på exakt samma datum med exakt samma bokningsklass Business Saver bokningsklass P så är kostnaden exakt samma som mitt värde på den bokningen jag vill boka om, jag undrade hur Business Saver bokningsklass P för samma flyg på samma dag kan skilja i pris sig om det är en ombokning eller nybokning. Jag hade givetvis inte fråga om det var en annan bokningsklass än P och/eller om biljettpriset varit för P vid en nybokning.

Jag noterade också att flertalet flyg som dyker upp vid nybokning inte finns som alternativ vid ombokning. När jag bokat om tidigare har det varit 1:1 mellan tillgång på flyg och priser.

Min bokning är gjord före 1/8 då även Business Saver omfattades av fria ombokningar.

HUACA... synd bara att det är 1 h väntetid att komma fram idag.
HUACA gav samma resultat x2, jag frågade om de inte ge mig en voucher på mitt bokningsbelopp så jag kan boka om till de nya datumen utan att betala 4 400 kr för en ändring av P till P bokningsklass för samma flyg, men nej [ett nej som är helt i enlighet med reglerna].

Helt plötsligt plingade min SAS app till med en push notis... there's a change to your booking.
Borde bli full refund istället när väl SAS officiellt ställer in SK163 då det inte längre går att boka på SAS hemsida...
IMG_4835.jpg


Går jag in på SAS hemsida för den 28/9 ser det ut så här:

CED8C331-8788-4021-95D5-A0C048C21B83_4_5005_c.jpeg
 
Jag ringde nu i eftermiddags för att boka om våra [fullt ombokningsbara biljetter].
Hos Lufthansa svarade en mer eller mindre dryg operatör som blev otrevlig relativt omgående efter att han svarat på franska och jag svarade tillbaka på franska och frågade om vi kunde prata engelska istället: OFCOURSE I CAN SPEAK ENGLISH [sagt men överdriven fransk accent] och förklarade för mig att det inte var någon idé att han förklarade hur och varför på min fråga för det skulle ta typ 2 h att förklara. Tillägas att jag ringde på LH svenska servicenummer [vilket jag vet kopplas random ut i Europa] så operatören vet ju att det är ett samtal från utlandet.

Min fråga?
Ja, den var följande:
Jag har bokat Business Saver bokningsklass P, när jag går och och skall boka om till en identisk Business Saver bokningsklass P, längre fram i tiden vill LH enligt sidan ha 4 400 kr.

Går jag in på LH sida och gör en ny bokning på exakt samma datum med exakt samma bokningsklass Business Saver bokningsklass P så är kostnaden exakt samma som mitt värde på den bokningen jag vill boka om, jag undrade hur Business Saver bokningsklass P för samma flyg på samma dag kan skilja i pris sig om det är en ombokning eller nybokning. Jag hade givetvis inte fråga om det var en annan bokningsklass än P och/eller om biljettpriset varit för P vid en nybokning.

Jag noterade också att flertalet flyg som dyker upp vid nybokning inte finns som alternativ vid ombokning. När jag bokat om tidigare har det varit 1:1 mellan tillgång på flyg och priser.

Min bokning är gjord före 1/8 då även Business Saver omfattades av fria ombokningar.

HUACA... synd bara att det är 1 h väntetid att komma fram idag.

Hade samma problem för någon vecka sedan. Kom även jag initialt till en arg fransktalande representant som menade på att jag bara fick ställa en fråga per samtal/fråga om flygalternativ, och när jag inte accepterade en ombokning till Swiss med en merkostnad på 5000 slängde hon på luren i örat på mig. Fick ringa flera gånger tills att en telefonist i Sydafrika lyssnade på mig, förstod problemet och hade ork att sätta mig på hold och kolla med en chef innan de löste det utan extra kostnad.

Flygindustrin sitter i mångt och mycket på en del av lösningen i dagsläget - fortsätt göra det svårt, otrevligt och dyrt (bortom government regulations), och många kommer nog att avstå resande och lägga pengarna på annat.
 
HUACA gav samma resultat x2, jag frågade om de inte ge mig en voucher på mitt bokningsbelopp så jag kan boka om till de nya datumen utan att betala 4 400 kr för en ändring av P till P bokningsklass för samma flyg, men nej [ett nej som är helt i enlighet med reglerna].

Helt plötsligt plingade min SAS app till med en push notis... there's a change to your booking.
Borde bli full refund istället när väl SAS officiellt ställer in SK163 då det inte längre går att boka på SAS hemsida...
Visa bifogad bild 120481

Går jag in på SAS hemsida för den 28/9 ser det ut så här:

Visa bifogad bild 120483
För några minuter sedan kom ett mail från LH att det var en ändring, ursprungligen var vi bokade på SK163 [som SAS ställde in] och är nu ombokade till SK165.

Då SK163 är inställt bör jag kunna begära full refund.
Rent schemamässigt är vår ankomst 1h 40 minuter senare till GOT, men då SK163 är inställt bör det trumfa schemaändringen och ombokningen till SK165?

208D4705-2106-43BE-BDA8-E9D43A39D4E8.jpeg
 
Last edited:
För några minuter sedan kom ett mail från LH att det var en ändring, ursprungligen var vi bokade på SK163 [som SAS ställde in] och är nu ombokade till SK165.

Då SK163 är inställt bör jag kunna begära full refund.
Rent schemamässigt är vår ankomst 1h 40 minuter senare till GOT, men då SK163 är inställt bör det trumfa schemaändringen och ombokningen till SK165?

Visa bifogad bild 120704
Ett inställt flyg (inom EU) ger alltid möjlighet att avboka och få full refund.
 
För några minuter sedan kom ett mail från LH att det var en ändring, ursprungligen var vi bokade på SK163 [som SAS ställde in] och är nu ombokade till SK165.

Då SK163 är inställt bör jag kunna begära full refund.
Rent schemamässigt är vår ankomst 1h 40 minuter senare till GOT, men då SK163 är inställt bör det trumfa schemaändringen och ombokningen till SK165?

Visa bifogad bild 120704

Ett inställt flyg (inom EU) ger alltid möjlighet att avboka och få full refund.

Idag var refund beloppet inne på AMEX kontot, dock var det totala refundade beloppet 280 kr mindre än vad jag betalade för mina fyra biljetter.
Jag kom fram till att sitta i telefonkö 1h+ för att debattera över 280 kr kostar mer än det smakar [även om rent principiellt rätt skall vara rätt].
Oklart vad dessa 280 kr är då jag som vanligt inte får något mail med bekräftelse om varken avbokning eller refund.
 
Idag var refund beloppet inne på AMEX kontot, dock var det totala refundade beloppet 280 kr mindre än vad jag betalade för mina fyra biljetter.
Jag kom fram till att sitta i telefonkö 1h+ för att debattera över 280 kr kostar mer än det smakar [även om rent principiellt rätt skall vara rätt].
Oklart vad dessa 280 kr är då jag som vanligt inte får något mail med bekräftelse om varken avbokning eller refund.
Diff i valutakurs kanske?
 
Toppen