Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

En konkurs gör inte att det "är för sent" du får pengarna av AMEX då. Om det är någon tröst så väntar jag på 2x ARN-ZRN-ARN i Business, en 2-for-1 ARN-ZRH-BOS/ORD-MUC-ARN i First och 1x ARN-ZRH-SIN, HKG-ZRH-ARN i First. Äldsta ärende är ifrån slutet av mars.

Jag är inte rädd för att Lufthansagruppen skall gå i konkurs eller att jag inte skall få pengar tillbaka. Däremot tar det för lång tid kan jag hålla med om. Jag kommer vänta ut detta, och när allt är löst kommer jag rikta ett krav mot Lufthansa/Swiss om räntor för mina pengar. Det har jag gjort en gång innan med framgång när det tog sjukt lång tid att få pengar tillbaka. Då fick jag en voucher på 3.000kr för att köpa biljetter för (jag väntade på 6.000kr i åtta veckor så bra avkastning).
Wow! Hoppas man kan få något liknande nu men kan tänka mig att de agerar annorlunda när det gäller lite fler som drabbats.

En konkurs gör inte att det "är för sent" du får pengarna av AMEX då. Om det är någon tröst så väntar jag på 2x ARN-ZRN-ARN i Business, en 2-for-1 ARN-ZRH-BOS/ORD-MUC-ARN i First och 1x ARN-ZRH-SIN, HKG-ZRH-ARN i First. Äldsta ärende är ifrån slutet av mars.

Jag är inte rädd för att Lufthansagruppen skall gå i konkurs eller att jag inte skall få pengar tillbaka. Däremot tar det för lång tid kan jag hålla med om. Jag kommer vänta ut detta, och när allt är löst kommer jag rikta ett krav mot Lufthansa/Swiss om räntor för mina pengar. Det har jag gjort en gång innan med framgång när det tog sjukt lång tid att få pengar tillbaka. Då fick jag en voucher på 3.000kr för att köpa biljetter för (jag väntade på 6.000kr i åtta veckor så bra avkastning).

Du hade en intressant poäng gällande dröjsmålsränta. Jag har undersökt regler och paragrafer genom exempelvis Kronofogden kring när man väntar återbetalning. Nu gäller det en kryssning där vi väntat snart 2 månader utan nyheter och det handlar om några 10-tusen kronor, så inga små pengar.

Vad hänvisade du till när du riktade dina krav till LH/Swiss angående ränta?

Du hade en intressant poäng gällande dröjsmålsränta. Jag har undersökt regler och paragrafer genom exempelvis Kronofogden kring när man väntar återbetalning. Nu gäller det en kryssning där vi väntat snart 2 månader utan nyheter och det handlar om några 10-tusen kronor, så inga små pengar.

Vad hänvisade du till när du riktade dina krav till LH/Swiss angående ränta?

Det var schweizarna. Det finns en anledning att Schweiz är ett rikt land ;) Det tog tre email innan jag fick mitt krav genom. Jag sa helt enkelt att jag inte kom att sätta min fot ombord Swiss innan jag fick pengar. Inget mer.

Olika bolag har även SAS
SAS Irland, Airstar 4 A/S (som bara finns på papperet ännu)

Varumärken är något annat, t.ex. SAS Snowflake

IAG är 5 bolag med en ägare, inte sammanslaget som AF/KL, och åtminstone i teorin lättare att dela upp.
Du får nog kontakta Magnus Örnberg han säger ” SAS har ett starkt varumärke” jag ville inte påpeka detta förut, SAS Snowflake är ett undervarumärke.
Har jobbat med varumärkesbyggande i hela mitt arbetsliv.
Nu går vi vidare och diskuterar detta inte mera.
Magnus Örnberg ny CFO för SAS - SAS

Nu gäller det en kryssning där vi väntat snart 2 månader utan nyheter och det handlar om några 10-tusen kronor, så inga små pengar.

Nu är det lite off topic, men vilket bolag hade ni bokat med? Vi har fått tillbaka typ 30% från Royal Caribbean för en kryssning som vi skulle ha åkt på den 14 mars.

Du får nog kontakta Magnus Örnberg han säger ” SAS har ett starkt varumärke” jag ville inte påpeka detta förut, SAS Snowflake är ett undervarumärke.
Har jobbat med varumärkesbyggande i hela mitt arbetsliv.
Nu går vi vidare och diskuterar detta inte mera.
Magnus Örnberg ny CFO för SAS - SAS

Jo det gör vi visst det
Jag påpekade att SAS består av olika bolag såsom SAS Irland, Airstar 4 A/S
och att Snowflake aldrig var något separat bolag utan ett av SAS varumärken.
Vilket namn som skall användas för Airstar 4 A/S har väl inte framgått?

Vill ni diskutera namn och varumärken på sas vänligen gör det i en tråd lämpad för ämnet. Denna tråd handlar om att Lufthansa överväger konkursförfarande.

/Moderator

Efter dagens överenskommelse mellan den tyska regeringen och Lufthansa så stiger LH aktien över 5%
Notera överenskommelsen måste godkännas av både Lufthansas aktieägare och EU
Källor: Tyska staten går in som storägare i Lufthansa - Omni Ekonomi

B97894E7-6B12-4836-9B1E-02DD997980B6.png

Pressrelease från Lufthansa.
Lufthansa Group | Newsroom : Economic Stabilization Fund approves Lufthansa's stabilization package

Lufty nöjer sig inte med detta utan vill också att Schweiz, Österrike och Belgien ska
öppna börsen.
Från Schweiz har de redan 1.3 miljarder CHF i lånegarantier

The German Government will take a 20% shareholding in Deutsche Lufthansa

It has an option to trigger an additional purchase of 5% + 1 share, creating a block for key votes, if there is any attempt to takeover the airline during the period that Government loans are still outstanding

It can also trigger the additional purchase of 5% + 1 share in the event that the airline fails to make an interest or capital repayment on the money invested

The Government will take two seats on the supervisory board

The Government will not vote its shares at the Annual General Meeting

The Government has agreed to sell its shares by the end of 2023 if the company has repaid its investment and the share price has reached a certain threshold.

The following restrictions will be in place until the Government is fully repaid:

€300 million to acquire the shares

€5.7 billion in redeemable non-voting shares, of which €4.7 billion will carry a guaranteed 4% yield, rising in stages to 9.5% by 2027 (this does not have to be repaid, but it is clearly expensive and the airline will want to refinance it as soon as possible)

€3 billion as a three year direct loan provided by the state-run development bank KfW

The following restrictions will be in place until the Government is fully repaid:

The company cannot pay dividends

Management pay will be capped, albeit at an unspecified level

The investment will be structured as follows:

€300 million to acquire the shares

€5.7 billion in redeemable non-voting shares, of which €4.7 billion will carry a guaranteed 4% yield, rising in stages to 9.5% by 2027 (this does not have to be repaid, but it is clearly expensive and the airline will want to refinance it as soon as possible)

€3 billion as a three year direct loan provided by the state-run development bank KfW

The company cannot pay dividends

Management pay will be capped, albeit at an unspecified level

"Subject to approval of the European Union"

Det är inte alls garanterat att detta godkänns rakt av.

Nu är det lite off topic, men vilket bolag hade ni bokat med? Vi har fått tillbaka typ 30% från Royal Caribbean för en kryssning som vi skulle ha åkt på den 14 mars.

Off-topic, men det var med Costa och 14 mars var det datum vi skulle åkt med också. Pengarna åter efter reklamation via vårt kreditkortsföretag. All good!

Toppen