Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Någon som har en färsk upplevelse beträffande kombinationen specialmat (child meal i mitt fall) och möjlighet till CU från plus till business? Ämnar åka två vuxna och ett barn cph-ewr och har anmält barnmåltid, men överväger ändra igen om det misstänks sumpa chansen för CU.

Man diskas om man begärt specialmat.. inkl child meal

Jag har nu faktiskt läst genom hela tråden, 131 sidor. Men denna grej har inte behandlats än:

Vad händer om man ändrar sin EBD till nåt annat program tex TK under check-in EFTER man fått CU mailet? Någon som testat? Jag skulle vilja göra det, nämligen hoppas på CU med mitt nästa flyg EBD inlagt men vill kreditera till TK.

Jag har nu faktiskt läst genom hela tråden, 131 sidor. Men denna grej har inte behandlats än:

Vad händer om man ändrar sin EBD till nåt annat program tex TK under check-in EFTER man fått CU mailet? Någon som testat? Jag skulle vilja göra det, nämligen hoppas på CU med mitt nästa flyg EBD inlagt men vill kreditera till TK.

Borde inte vara några problem. Du kan ju byta i tex loungen också.

Jag har gjort det på plusgrade men inte CU. Med 99,9% säkerhet kommer inget hända, har funderat fått uppgradering är det där du kommer att resa även om du ändrar till annat frequent flyer program.

Jag har gjort det på plusgrade men inte CU. Med 99,9% säkerhet kommer inget hända, har funderat fått uppgradering är det där du kommer att resa även om du ändrar till annat frequent flyer program.

Jo, jag hade ju bokat en MR till Hongkong för att säkerställa EBD men det ser ut nu som jag kommer att kvala redan innan så den Hongkong MR tänkte jag då kreditera till TK för att säkra mitt E+ kort där. Så jag håller då mitt EBD inlagt i reservationen till sista minuten av check-in och tänker checka in sent med mitt TK nummer då.
Tycker det är inget oetiskt att göra så, SAS har ju min business och jag har tjänat in mitt EBD så ska man njuta av bennies!

Jo, jag hade ju bokat en MR till Hongkong för att säkerställa EBD men det ser ut nu som jag kommer att kvala redan innan så den Hongkong MR tänkte jag då kreditera till TK för att säkra mitt E+ kort där. Så jag håller då mitt EBD inlagt i reservationen till sista minuten av check-in och tänker checka in sent med mitt TK nummer då.
Tycker det är inget oetiskt att göra så, SAS har ju min business och jag har tjänat in mitt EBD så ska man njuta av bennies!
Känns extremt osannolikt att du skulle "bli av med" en cu efter att den faktiskt hänt.

Däremot är det alltid en risk med att byta kreditering sent. Finns många rapporter av att det blivit fel någonstans och poängen hamnat på fel ställe. Och har de väl postat till sas istället så lär du inte kunna styra om dem.

Är det jätteviktigt att få in de på tk skulle jag inte chansa. Är det viktigare att flyga bekvämt skulle jag definitivt chansa :)

Känns extremt osannolikt att du skulle "bli av med" en cu efter att den faktiskt hänt.

Däremot är det alltid en risk med att byta kreditering sent. Finns många rapporter av att det blivit fel någonstans och poängen hamnat på fel ställe. Och har de väl postat till sas istället så lär du inte kunna styra om dem.

Är det jätteviktigt att få in de på tk skulle jag inte chansa. Är det viktigare att flyga bekvämt skulle jag definitivt chansa :)

Kan bara tala för artt ändra till LM med SAS.. Med den erfarenheten låter åtminstone jag bli att regga om program hos SAS vid incheckning numera. Tänkte precis samma sak (lade in om en Plusgrade, iofs på en Europaflygning för något år sedan som gick igenom).

Ville dock ha poängen krediterade till AV LM så jag kunde behålla min LMG status där.

Dessa kom inte in på mitt LM konto, och skickade mail till Lifemiles, som hänvisade till att SAS nekat transaktionen. Skrev till SAS, och fick följande svar:

-------------------

Dear Mikeswe

Thank you for your query about missing points.

As you say, we can see that your EuroBonus number were noted on this journey. But as you can see by logging in to SAS Eurobonus using your username and password these has not been registered to your EuroBonus account.

However, please note that you are not allowed to register your flight from Gothenburg to Malaga, and from Malaga to Stockholm on your Avianca account, due to our terms and conditions. See below.

2.8 Members who belong to several different bonus programs can collect points and service benefits only with one program for each leg of a flight, hotel stay, car rental or other activity, unless otherwise stated. When the points are registered, they cannot be transferred to another program.

Membership conditions in EuroBonus - SAS

This means that on flights where you have used SAS Upgrade, which is a benefit to EuroBonus members, you are not allowed to register the affected flights to another loyalty programme.

Have a nice day.

Kind regards

XXXXXXXXXX
Traveler Consultant
SAS Sales and Service

------------------

Efter ett antal mailväxlningar, lite gnäll och bråk fram och tillbaka, så tyckte jag dom kunde regga det till mitt Eurobonuskonto istället.

Det tyckte SAS då inte skulle fungera, i.o.m. att jag faktiskt reggat mitt Lifemiles konto vid incheckning.

Till slut fick jag börja maila båda både Avianca Lifemiles & SAS Diamantsupport på Engelska. Tror det tog ett par månader och efter en lååång mailväxling till SAS kom fram till att "det enklaste var" att kreditera till mitt Lifemiles konto, men kändes som att det inte var värt det, rent tidsmässigt. Dessutom reggades ju poängen efter min brytpunkt i programmet. Hade dock lite andra flygningar som gjorde att jag kunde behålla statusen på LM med.

Summa summarum .. Jag spelar säkra kort ;) . SAS flygningar+övriga *A till Eurobonus, AV flygningar+övriga *A till Lifemiles.

Ett lysande exempel på den typ av strul som kan dyka upp när man växlar program på en bokning.

Normalt är ju tipset att man helt enkelt inte ska lägga in något program och köra retro reg. Men det funkar ju inte om man jagar cu..

Tillbaks till vad tråden handlar om:
Hooah! Undrens tid är ej förbi. efter typ 10 flighter till USA utan CU fick jag äntligen en. Den första på typ 1,5 år.
Fick en CU från Plus till C imorgon.
Mailet kom 14:45. Gäller SK903.. smutt.

Mindre kul är att det är LAN-kärran hem från Newark på torsdag.. blä! :)

Toppen