Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

STO-ARN

Medlem
Ursäkta en novis... men vad står SSSS för?
"SSSS" på embarkeringskortet kan genereras av en mängd skäl. Ibland slumpmässigt, men också beroende på hur biljetten betalats, hur nära in på en avgång biljetten köpts, ifall det är en enkel vs t/r, etc. Och själva genomsökproceduren vid "SSSS", vid gate, kan variera, beroende på vad de amerikanska myndigheterna bestämt, just då. Ibland kollas handbagage extra noga, ibland får resenären "näst-in-till" ta av sig alla kläder vid inrikesflygningar USA (tror dock det momentet numera upphört, med förfinade röntgenslussar i USA).
 

Hachans

Medlem
"SSSS" på embarkeringskortet kan genereras av en mängd skäl. Ibland slumpmässigt, men också beroende på hur biljetten betalats, hur nära in på en avgång biljetten köpts, ifall det är en enkel vs t/r, etc. Och själva genomsökproceduren vid "SSSS", vid gate, kan variera, beroende på vad de amerikanska myndigheterna bestämt, just då. Ibland kollas handbagage extra noga, ibland får resenären "näst-in-till" ta av sig alla kläder vid inrikesflygningar USA (tror dock det momentet numera upphört, med förfinade röntgenslussar i USA).

Nejdå, i de allra flesta fall så är det slumpvalt vid inresa till USA. Det är relativt många som kontrolleras. 18% har jag för mig. Men som du säger är kontrollen ganska smärtfri.

SSSS inrikes i USA är jobbig, men att ta av sig naken behövs inte. Jag råkade ut för den och man kan räkna med visitation och en genomgång av samtliga prylar i handbagaget. Men den genomsökningen sker på mindre än 1% av alla passagerare, och den triggas inte slumpvalt utan av algoritmer. Du nämner några av dem men det är verkligen inget som är transparent.

Om man får SSSS och ska vidare inrikes är det starkt rekommenderat att printa nya bordingkort innan nästa kontroll passeras. Om man inte gillar TSAs händer på kroppen.
 

palmen

Moderator
Nu har vi hamnat rejält off topic för CU på sas. Diskussion om SSSS får gärna tas i en mer relevant tråd.

/Moderator
 

Rodnt

Medlem
Ursäkta om frågan redan ställts men det står inte i första posten och jag orkar inte läsa 143 sidor...

Har bokat min första plus-resa long-haul med avresa imorgon och när jag nu fick inchecknings-smset ser jag att jag har en plats i business, men har inte fått något mail. Innebär det att det INTE är CU och att jag därmed har chansen även på hemvägen? Eller kan mailet komma senare? (Eller får man inte alltid mail?)

Är EBD, hade inte checkat in och det är en resebyråbokning.
 
Toppen