Senaste nytt

Coronavaccin för barn under 12?

BAS

Medlem
Har bokat en kryssning med Royal Carribean för halva släkten i slutet på juli. Deras regler gör det dock krångligt för barn mellan 3-11 är som inte är vaccinerade, med bland annat krav på ansiktsskydd ombord, coronatest under resan och landstigning endast på av rederiet anordnade utflykter.

Så vart ska man vända sig för att vaccinera barn under 12? I Sverige verkar det bara ges till barn i riskgrupper, men vet någon om man kan åka till t.ex. Finland och få vaccin till barn?

Så länge RCCL har dessa idiotkrav för ovaccade barn under 12 blir det ingen kryss med dem.
OBS att det inte är klart hur det gäller för kryssningar inom EU. De skulle "återkomma" och förtydliga vad som krävs i EU.. dessa krav ovan beskrivna verkar endast gälla USA/Karibien..

Har bokat en kryssning med Royal Carribean för halva släkten i slutet på juli. Deras regler gör det dock krångligt för barn mellan 3-11 är som inte är vaccinerade, med bland annat krav på ansiktsskydd ombord, coronatest under resan och landstigning endast på av rederiet anordnade utflykter.

Så vart ska man vända sig för att vaccinera barn under 12? I Sverige verkar det bara ges till barn i riskgrupper, men vet någon om man kan åka till t.ex. Finland och få vaccin till barn?

Vaccinera I USA. Det är öppet för alla.

Typsikt slarvigt av mig. Vi åker på Nordeuropakryssning från Stockholm, så USA blir lite omväg :D

Hittade info om avresa från Köpenhamn, krav på bokad tur för landstigning verkar borttaget, antar att samma kommer att gälla från Stockholm. Så egentligen är det väl "bara" kravet på ansiktsskydd som är knöligt.

På plussidan finns att man är garanterat eget bord i restaurangerna med ovaccinerade barn ;)

Typsikt slarvigt av mig. Vi åker på Nordeuropakryssning från Stockholm, så USA blir lite omväg :D

Hittade info om avresa från Köpenhamn, krav på bokad tur för landstigning verkar borttaget, antar att samma kommer att gälla från Stockholm. Så egentligen är det väl "bara" kravet på ansiktsskydd som är knöligt.

På plussidan finns att man är garanterat eget bord i restaurangerna med ovaccinerade barn ;)

Som sagt, ej klart om munskydd behövs i Europa. Har ni tur så klarar barnet sig..

• Gilla
Reactions: BAS
USA är fortfarande väldigt, väldigt bra som resmål för vaccin. Helt gratis, superlätt att boka överallt (finns också en del drop-in), och man får ofta välja vilket vaccin man vill ha. Alla från 6 månaders ålder vaccineras. Jag och frun tog nyaste boostern där för ett par veckor sedan.

För alternativ som är närmare kan jag verkligen rekommendera Tyskland, särskilt för barn. Vi har inte tagit vår dotter dit ännu, men det finns hundratals läkare och annan vårdpersonal som förstår att ingen är säker förrän alla är säkra. Så de vaccinerar även barn under 5 år, även om man kommer som turist. Det finns möjlighet till detta lite varstans men många av dem som är särskilt bra på att nå ut med vaccin till barn finns i södra Tyskland.

Fortfarande aktuellt ämne! Det är dubbelt så mycket covid i omlopp nu, som det var samma tid förra året i Sverige.

Det gick jättebra att åka till Hamburg över dagen och få vaccin även till mindre barn. I Tyskland säger de bara "viruset vet inte var du bor, och ingen är säker förrän alla är säkra". Jag hoppas kunna ta årets vaccin på MUC när jag är på genomresa hem från segment run till Polen.

USA är också enormt bra, finns hur mycket tider och platser som helst där man kan få allra senaste vaccinet, även till ett litet barn.

Förra sommaren lyckades jag vaccinera min dotter i Norge, och kommer försöka även denna höst.

Någon som vet om man som svensk ("icke-riskgrupp") kan få vaccin i Danmark?
Eller i Finland nu? Sist jag kollade var det inte möjligt som svensk, men det var några år sedan.

Inte särskilt aktuellt ämne för 99% av befolkningen skulle jag personligen säga. Rätt övertygad om att riskerna är större än vinsterna i att vaccinera sig som fullt frisk människa om man är under 80 år. Finns mig veterligen inte en enda rekommendation att vaccinera sig som frisk i arbetsför, eller yngre, ålder.

Men har t.ex. familjemedlemmar underliggande sjukdomar (etc.) så är det väl inga problem att bli vaccinerad inom sjukvården i Sverige eller varför måste man resa iväg för att få en spruta? Säkert en icke-fråga eftersom du nämner "icke-riskgrupp" i ditt inlägg dock.. :rolleyes:

Kostar 170 spänn i Västra Götaland:

Personer som inte omfattas av Folkhälsomyndighetens rekommendation kan vaccinera sig mot en avgift på 170 kr. Vaccination mot en avgift är möjlig från 10/5.

Toppen