Senaste nytt

COOP Medmera mer

Var utomlands härom veckan, och hade fört över pengar till kortet för att ta ut € på plats. Det gick dock inget vidare då jag först bara kunde ta ut €100 åt gången, och efter några ytterligare försök i andra bankomater ingenting alls.

Pratade idag med Coop om saken och fick då veta att jag hade haft för många antal köp (dock ej för några större summor) på kort tid, så en spärr hade slagit in. Jag ifrågasatte rimligheten i att "för många" småköp hindrade mig från att ta ut mina egna pengar men så skulle det tydligen vara. Märkligt.

Jag har också haft strul med uttag utomlands och har alltid ett reservkort med mig när jag reser. Jag skulle rekommendera er andra att också ta med reservkort, Coop-kortet verkar helt enkelt vara "buggigt". T ex, jag skulle ta ut ca en hundring en gång och uttaget nekades och därefter var kortet spärrat för uttag. Jag ringde kundtjänst och då såg de i loggarna att jag hade försökt ta ca 60000 SEK! De sa att det var ett problem med bankomaten, men idag är jag övertygad om att det var kortets fel. Jämförelsevis, mitt ICA-kort har fungerat klockrent i över 8 år, men Coop-kortet har strulat titt som tätt sedan jag skaffade det i november 2014.

Last edited:
De verkar ha någon form av "gömda regler". Frågan är om de är dynamiska på samma sätt som tex Amex, men bara dåligt inträffade. Eller om de har fasta regler påhittade av någon som inte själv använder sina kort så mycket?

De verkar ha någon form av "gömda regler". Frågan är om de är dynamiska på samma sätt som tex Amex, men bara dåligt inträffade. Eller om de har fasta regler påhittade av någon som inte själv använder sina kort så mycket?
Tjejen på kundtjänsten sa sig inte veta exakt vad som gäller, och kunde heller inte kolla upp det. Som kund är man helt utlämnad och får hoppas på det bästa. Vad som däremot gick att göra var att höja gränsen för antalet köp, men mellan vilka nivåer fick jag som sagt inte veta.

Tycker att "regeln" känns märklig. Att begränsa storleken på krediten är ju självklart, men att slå ner på hur många köp man gör förstår jag inte riktigt.

Tjejen på kundtjänsten sa sig inte veta exakt vad som gäller, och kunde heller inte kolla upp det. Som kund är man helt utlämnad och får hoppas på det bästa. Vad som däremot gick att göra var att höja gränsen för antalet köp, men mellan vilka nivåer fick jag som sagt inte veta.

Tycker att "regeln" känns märklig. Att begränsa storleken på krediten är ju självklart, men att slå ner på hur många köp man gör förstår jag inte riktigt.
Min gissning är att det är direkt riktat mot ett mönster som synts i något bedrägeri. Säkert någon som använt den metoden för att komma runt *andra* automatiserade spärrar.

För små köp behövs inte alltid pin-kod eller underskrift. Jag vet att det finns godis- och läskautomater där man bara drar kortet (utan att knappa in pin-koden) och i vissa butiker har jag kunnat handla för små belopp utan att behöva knappa in pin-koden eller skriva under. Detta utgör ju en risk om man tappar sitt kort och det är kanske detta som deras systemet vill upptäcka?

På långredagen började mitt kort att krångla. Ibland gick köpet igenom och ibland blev det "medges ej". Irriterande, så jag ringer till Coops kundtjänst. Nähäpp, det gick bara vardagar mellan 8-18...

På tisdagen fick jag fatt i en människa att prata med och efter diverse felsök så sa hon att det berodde på att förra månaden hade köpspärren lyfts för en större betalning och att det nu efter cirka en månad kunde inträffa att den aktiverades igen utan att man varit uppe i spärrgränsen...

Det må så vara, men att man inte kan få tag i en människa att prata med bara för att det inte är vardag är rätt illa år 2015...

Denna tråd har definitivt fått mig att inse att jag ska fortsätta med "riktiga" kreditkort då Coops verkar var fyllt av konstiga begränsningar och nyckfulla beteenden. :confused:

@Delayed Upp till dig, men jag tror vi är många användare som trots det är rätt så nöjda med kortet - särskild Betalo-funktionen.

Jag rekommenderar det definitivt och har inte haft några problem, men sen har jag kanske mer "normalt" inköpsmönster...

Toppen